Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej!

har några funderingar jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. vad är skillnaden mellan olika filmbredd? är 16 eller 35 mm endast avgörande för bildkvalitén eller är det även andra faktorer?

2. jag har hört att 8 mm inte kan lagra ljud. gäller det alla typer av film?

3. hur resonerar man kring omtagningar i filmvärlden? "spolar" man över en misslyckad tagning eller fortsätter man att rulla bandet? borde det inte röra sig om enorma bortkastade kostnader varje gång en tagning misslyckas, eller är det själva framkallningen som är den verkliga prisskillnaden? i annan fall borde ju både skådespelare och regissör känna enorm press att "ta rätt" tagningar om budgeten är tight...

4. anses 16mm dugligt i komersiella sammanhang? eller är det endast "komplex" som gör att man prefererar 35mm om pengarna tillåter i t.ex. Hollywood? (faller kanske lite in på fråga ett)

Postad

[citat=frostic]hej!

har några funderingar jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. vad är skillnaden mellan olika filmbredd? är 16 eller 35 mm endast avgörande för bildkvalitén eller är det även andra faktorer?[/citat]

16mm film är 16mm bred, 35mm film är 35mm bred. Ju bredare filmremsa desto bättre bildkvalitet, och högre pris på både utrustning och själva filmen.

[citat=frostic]2. jag har hört att 8 mm inte kan lagra ljud. gäller det alla typer av film?[/citat]

Man spelar in ljudet separat om man filmar med filmkameror. På minidisc eller något annat.

[citat=frostic]3. hur resonerar man kring omtagningar i filmvärlden? "spolar" man över en misslyckad tagning eller fortsätter man att rulla bandet? borde det inte röra sig om enorma bortkastade kostnader varje gång en tagning misslyckas, eller är det själva framkallningen som är den verkliga prisskillnaden? i annan fall borde ju både skådespelare och regissör känna enorm press att "ta rätt" tagningar om budgeten är tight...[/citat]

Man kan inte "spola över" en misslyckad tagning. Det kan bli ganska stora kostnader med omtagningar. Det är inte bara filmen som kostar utan framkallning och scanning kostar en slant ochså. Visst blir det press på att allt ska "bli rätt", jämfört med en videokamera som kan rulla oavbrutet hela dagen...

[citat=frostic]4. anses 16mm dugligt i komersiella sammanhang? eller är det endast "komplex" som gör att man prefererar 35mm om pengarna tillåter i t.ex. Hollywood? (faller kanske lite in på fråga ett)[/citat]

Det blir "dugligt" med 16mm film ochså, en del av de filmer du har sett på en biograf är troligen filmade med 16mm film, liksom musikvideos osv. Men finns det budget för det så blir det bättre med 35mm.

Postad

[citat=krockis]ja det finns 8 mm som har även ljudspår på filmen. man kan koppla in micken direkt till kameran men om det finns sån film kvar att köpa vet jag ingenting om.[/citat]

Finns att köpa på Ebay ibland, bäst-före-datumet har dock gått ut och de är inte billiga (har jag för mig). Det tillverkas inte längre.

Någon bra ljudkvalitet får man dock inte och det är definitivt inget för ett professionellt alternativ.

Postad

Ja, det är dyrt med själva filmen också... kolla priser på både framkallning och film på norsk smalfilm.

35mm är ju dyrast. 122m vision2 500T (4:26 min/24fps) kostar 2863:- inkl moms... sedan framkallning kostar 30:-/m= 3660:- sedan tillkommer telecine om du vill ha det digitalt... 6523:- för fyra och en halv minut utan att du fått det digitalt.

Skillnaden mot 8mm där en rulle k40 kostade typ 250:- inkl framkallning innan dom slutade med den. Lite dyrare med 8mm nu när framkallningen inte ingår gissar jag.

Så visst har man nog press på sig att få det riktigt om man skjuter bredfilm. Vet hur det känndes när mina futtiga super8rullar började att ta slut och man blev tvungen att börja köra en tagning/scen. Ångrade sig då att man gjort onödiga omtagningar tidigare.

Har lagt filmskjutning lite på hyllan nu ett tag, tycker att jag får så grym "film" ändå på min xl1s. Grejen är väl att det är lättare att få till ljuset med riktig film.

Postad

eh? skruva sönder ett kasett band?

Nej nej nej, inte samma sak..

Magnet spår som man lägger på i efterhend är tunna och små för super 8, och som sag ljud kvalitetn är inte det samma. Finns en firma i Japan som säljer magnetband och klister, men själva maskinen som sätter på magnetbandet på filmen är lite svåra att få tag på , tror inte det tillveerkas nya till 8mm längre, du får söka på Ebay efter en ny...

Bättre att bara scanna skiten och lägga på en DVD elle S/VCD

Chris

Postad

minn kommentar gäller förövrig att man kan lägga på på alla typer av film i efterhend, men det betyder inte att det är en tekniskt praktisk lösning eller att det finns firmor som gör det, har itne hittat någon som gör det än. Men maskinerna finns att köpa på Ebay eller liknande...

Chris

DVD eller S/VCD är fortfarande bästa valet

Postad

Du kan få din film belaggd med magntspår hos Andec Filmteknink i Berlin. http://www.andecfilm.de. kolla Prislista för 35/16/8mm (PDF).

Kostnaden är ca. 4:50 kr/meter pluss portokostnader, priset varieara beroende på om du ska ha huvudspår + stödspår eller endast huvudspår.

En enkel förklaring till dessa begrepp: nu talar vi om analog teknik.

Huvudspåret ligger på motsatta sidan av perforeringen ca. 0,6 mm brett på dett spelar man in det bästa ljudet, du kan med en bra projektor och vid 24b/sek få ett ljud på ca. 80Hz - 12kHz.

Stödspåret som klistras utanför perforeringen och är ca 0,4 mm brett, här kan man även lägga på ett ljud (då måste du ha en Stereo-projektor), ljudet på dett spår blir av sämre kalitet inte så stort frekvensomfång Hz - kHz, eftersom spåret är smalare. Stödspårets huvudsakliga uppgift är att ge filmen en "jämn tjocklek" den går genom projektorn.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...