t8479 Postad 10 december 2005 Postad 10 december 2005 Jag håller på med en film till min flickväns cheerleadinglag och tyvärr så är vissa delar av filmen filmat med en mobilkamera, så bilden är rätt liten, men ändå helt ok. Jag undrar om det finns några sätt att göra så att bilden blir skarpare när jag förstorar den? Alltså att kvalitén blir bättre på själva bilden så att man ser vad som händer bättre. Jag jobbar i Vegas Video 5.0. Alla tips är välkomna. Tack på förhand. 0 Citera
pld Postad 18 december 2005 Postad 18 december 2005 Men går det med nåt annat program än Vegas? 0 Citera
krockis Postad 19 december 2005 Postad 19 december 2005 nej det går inte, alltså det är inte möjligt att ta en liten bild från mobil och förstora upp den så det blir bra. du kanske har set Csi Miami eller Las Vegas på kanal 5 där de gör sånt men det är fysiskt omöjligt, bilden "pixlar" sönder sig så det ser ut som tomas rusiaks musikvideos...:-) 0 Citera
barnholdt Postad 19 december 2005 Postad 19 december 2005 Det finns två olika tekniker att använda sig av. 1 Gör det på en PC, kommer bli pixligt och lite suddigt 2 Gör det på en mac, kommer bli suddigt och lite pixligt Båda är lika illa. Den dagen de knäcker den här nöten kommer vi alla att sluta köpa kameror och bara uppdatera mjukvaran lite då och då. 0 Citera
arvid Postad 20 december 2005 Postad 20 december 2005 Låt delarna med liten bild ingå i helheten på nåt smart sätt. T.ex. att du filmar nån som filmar med en mobil och så använder du då den tjusiga lilla bilden, så som mobilen ser omvärlden. Kan de' va' nåt? 0 Citera
barnholdt Postad 20 december 2005 Postad 20 december 2005 Så fel jag hade då, det finns ett program som kan fixa det så det ser riktigt bra ut, Shake.. Där slipper du helt suddigheten. Största problemet blir nog att hitta en som kan hjälpa dig med att fixa det i Shake, men det går i alla fall att göra det. Programmet jobbar helt oberoende av upplösning och kan blanda i stort sätt alla video och film format man kan tänka sig. 0 Citera
Nerve Postad 21 december 2005 Postad 21 december 2005 jag jobbar i shake och du kan inte göra det där heller. Om du har en video-källa som är 160 x 120 pixlar så är det omöjligt oavsett program att förstora den till 720 x 576 så att det ser bra ut. Du kan möjligtvis få upp den ung 10% Att Shake jobbar i olika upplösningar beyder att du kan använda källor i olika upplösningar i samma comp inte göra om materialet till ny faktisk storlek. Programmet kan alltså inte skapa nya pixlar för att förstora bilden, och inget annat program heller för den delen. 0 Citera
barnholdt Postad 21 december 2005 Postad 21 december 2005 [citat=Nerve]Programmet kan alltså inte skapa nya pixlar för att förstora bilden, och inget annat program heller för den delen.[/citat] Då har jag missat något, jobbar du i shake 4 eller? Gör du det så är jag villig att kalla alla andra intrenet källor ang shake 4 scaling/rezing hypes. Här är en bild som förstorats i Shake 4, som för övrigt en hel industri tagit av hatten för när det gäller de matematiska algoritmerna för att räkan ut bilder och hela bildflöden. http://www.fxguide.com/modules/NewsUpload/files/imageproc/shake-resize.jpg 0 Citera
mjg Postad 21 december 2005 Postad 21 december 2005 Inte ens Shake kan fixa en mobiltelefonfilm :-D Det är kört. En algortm kan gissa ganska bra, men den måste ju ha en hel del info att utgå ifrån. En mobfilm innehåller nästan ingen info alls - det är i alla fall alldeles för lite för att kunna göra några vettiga matematiska antaganden. Tro mig. Det dom gör i kriminal/agent-filmer är bara Hollywood-illusioner - ungefär som ljudet i rymdfilmerna :-D 0 Citera
barnholdt Postad 21 december 2005 Postad 21 december 2005 ajajaj ser ut som att jag får ta tbx mitt antagande om att Shake 4 skulle kunna vara en lösning på problemet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.