Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej, jag har gjort ett litet klipp, bara för att testa, där jag slår till en klon, det blev ett rätt bra resultat men för att att klippet ska ge större effekt så behöver jag ett bra slag ljud, vilket jag inte hittar, har sökt överallt men hittar ett inte :( hjälp !

Posted

[citat=AlyourPal]hej, jag har gjort ett litet klipp, bara för att testa, där jag slår till en klon, det blev ett rätt bra resultat men för att att klippet ska ge större effekt så behöver jag ett bra slag ljud, vilket jag inte hittar, har sökt överallt men hittar ett inte :( hjälp ![/citat]

sök på ljudbanker på google.... :S

Posted

Vad är det för typ av slag, om det är "klatch" å "punch" så kan man prova att spela in lite själv. Sen kan man blanda upp med lite "kött" träff och "knak" från när ben knäcks. Men det är jättesvårt, klassiskt exempel på att man inte vill att det ska låta som det låter på riktigt :) Jag tycker alltid att det blir för stort och för mycket när man börjar experimentera, och i slutet handlar det om att ta ner det lagom mycket.

Posted

En träff på kroppen låter inte speciellt mycket alls så länge allt håller. Visst, det blir en "duns", men inte mycket mer och inte speciellt imponerande i filmsammanhang.

Något jag hört göras men inte testat själv är att slå på köttfärs inslagen i plast (plastfolie - ska då ge lite av ljudet att något benliknande går sönder :P). Slå med basebollträ på skinnjacka/skinnjackor (Indiana Jones) eller på en "sandsäck" borde också kunna funka...

De flesta har nog en uppfattning om hur det "ska" låta baserad på det de hört på filmer, så för att matcha folks förväntningar så får man nog offra lite av realismen, men allt kan ju göras "in absurdum".

M.v.h.

/Rico