Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är en ambitiös filmskapare som tänkte att det vore ju som att ligga efter sin tid om man inte började lära sig 3d-program för animerade filmer. Nu är det så att jag har skaffat Maya 7 och jag har lyckats skapa en hyfsad animation. Jag skulle vilja exportera filen men formaten förbryllar mig något. Är det någon som vet om det går att exportera alla frames direkt till bilder eller till en film/animation? Eller måste man exportera dem till något s.k Render-program ?

Posted

Man måste först rendera bilderna, och det kan man göra direkt från maya. För att rendera ut t.ex en film går man in på batch render (efter det att man ställt in Render Globals så att man faktiskt renderar ut flera bilder) och renderar ut.

Med risk för att vara lite tråkig, men i det här fallet är dokumentationen din vän.

McWolfe

Posted

[citat=filmpro]Jag är en ambitiös filmskapare som tänkte att det vore ju som att ligga efter sin tid om man inte började lära sig 3d-program för animerade filmer. Nu är det så att jag har skaffat Maya 7 och jag har lyckats skapa en hyfsad animation. Jag skulle vilja exportera filen men formaten förbryllar mig något. Är det någon som vet om det går att exportera alla frames direkt till bilder eller till en film/animation? Eller måste man exportera dem till något s.k Render-program ?[/citat]

Det är precis som McWolfe säger. det som kan tilläggas är att man måste välja vilket format som man vill ha som ut fil. Man kan välja flera bilder, Maya IFF eller JPEG m.m. men man kan också direkt välja AVI och få ut en filmfil. Denna är okomprimerad och tar enorm plats. Sedan ska man också välja kvalite genom bildstorlek och under "Maya Software" fliken kan man välja kantutjämning filter osv.

När du gör första renderingen välj så grovt och litet som möjligt bara så du får en uppfattning om hur det ser ut. Det tar nämligen lång tid att rendera.

När du är nöjd så kan du öka kvaliten till det önskade och låta datorn jobba den tid den behöver.

Renderingen sker i bakgrunden och man behöver inte ens ha Maya igång.

Jag vill också nämna att det finns olika Renderare till Maya. Det som följer med är just "Maya Software". Det finns dock de plugg in som fungerar bättre, vissa med högre kvalite och andra snabbare rendering. Vissa har både högre kvalite och är snabbare. Renderman är en och en uppstickare för de med fet plånbok är svenska Turtle från Illuminate Labs AB.

Lycka till.