Gå till innehåll

Egen filmstudio hemma


filipg

Recommended Posts

Hejsan!

Håller på med ett projekt att göra en egen amatör filmstudio här hemma. Bor på en gård, så jag har tänkt göra om vår gamla lada (som inte varit använd på 30år) och renovera överdelen till filmstudio.

Hade mest tänkt fråga om någon vet hur det ska vara uppbyggt med mera. Färg på väggar/golv, bästa material, glidväggar, m.m? Hur är lättast/bäst att bygga upp det? Har gott om utrymme där iaf. Tänkt att det ska vara på så sätt att man kan ha 2 olika miljöer där inne samtidigt. Någon som har några bra idéer?

Byggandet startar i mellandagarna...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=filipg]Hejsan!

Håller på med ett projekt att göra en egen amatör filmstudio här hemma. Bor på en gård, så jag har tänkt göra om vår gamla lada (som inte varit använd på 30år) och renovera överdelen till filmstudio.

Hade mest tänkt fråga om någon vet hur det ska vara uppbyggt med mera. Färg på väggar/golv, bästa material, glidväggar, m.m? Hur är lättast/bäst att bygga upp det? Har gott om utrymme där iaf. Tänkt att det ska vara på så sätt att man kan ha 2 olika miljöer där inne samtidigt. Någon som har några bra idéer?

Byggandet startar i mellandagarna...[/citat]

 

Högt i tak är +.

Jag har varit i den modernaste filmstudion i Sverige, Film i Väst:s studio i Trollhättan. några ggr på studie "studio" besök. Jag tror på kraftiga säkringar till elen för all belysning. Dom hade ett vanligt grått cementgolv och ett mörkt tak om jag minns rätt. Det var kulisser där då som skulle likna lägenheter och balkonger i Beirut. De var byggda av tunna reglar med gips och masonit som väggar. Det kan nog vara smart med plåtreglar som man kan återanvända om man vill hålla ner budgeten.

Ska det vara en studio för kulisser eller green screen?

Vad jag kunde se så ordnar kulisserna ljudet i scenen, det får ju inte låta industrihall om ett vardagsrum. för green screen får man nog tänka på att använda ljuddämpande material. Det är viktigt att också kunna belysa från alla håll.

Kulissbyggnader nog en av de tyngsta posterna i filmproduktion kan jag tänka mig.

Hoppas att du inte tar vatten över huvudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Tack för tipsen där. Var inne och kollade på Film i väst's hemsida. Såg bild på deras "Fares Studio" där. Jag hade inte tänk använda som blue/green screen, utan till kulisser och olika miljöer. Dock får det nog bli trägolv.

Fler tips? =P

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen menig att börja bygga scenografi om du inte har nått att filma! men de låter ju grymt kul att du har möjligheterna till de! se till att få ett väldigt jämt å slag tåligt golv högt i tak! använd all höjd du kan! både övre och undre delen! så du kan ha ljus riggar å allt! sen ett förråd och en gäng kaffe maskiner! =) sen kan du hyra ut skiten! varför inte? hur stort är de?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar, tackar för alla tips! =)

Jag har ett nuvarande projekt som jag än så länge döpt till 'Hot Action Cop' som jag tänkt använda studion allra först till. Sedan har jag ju såklart även tänkt att ha den till alla andra projekt jag kommer skapa i framtiden. Kanske även att ha den till uthyrning i framtiden om det blir bra, men allra först får jag väl kalla det ett hobbyprojekt.

Vad jag mest funderar på nu är om det finns något sätt att bygga väggar som går att flytta runt. T.ex. i en skena i golvet, eller i taket. Så man kan bygga olika stora rum, m.m. Var och besökte en filmstudio i Österrike där dom hade det så. Det var en bra idé.

Ytan som är totalt fri är ungefär 12x12m samt 10m höjd.

Någon som vet något bra sätt? =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Jag var och praktiserade på katalogen på ikea och där är allt en enda stor lagerlokal. Också bygger de kullisser/rum och har tak hängandes i luften som de sänker ner om de behöver ha ett tak som visas i scenen eller på bilden. Väggarna var av gips och sen så kaklade de dem eller tapetserade/målade de väggarna.

Så du behöver ju inte ha något ting där förutom en massa gipsväggar och någon kran eller något. Men jag tror att ikea har lite större budget än du så detta kanske bara var ett dumt förslag. :D

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ikea idén låter ju som en bra idé! som man brukar göra ju! Ett par i klassen som praktiserade på Wallander å där bygger dom som galningar! ska fråga lite hur de funkade där! De har byggts två större senografier i skolans studio oxå. Va inte med på dom projekten men, där byggde dom väggar av reglar och träskivor. dom byggde i sektioner så kunnde dom bara plocka ner alltihopa och stapla väggarna i ett föråd. några skenor behöver du inte tycker jag!

 

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha okej. =)

Utanför Borås bor jag (på landet). Hehe bilder will come, dom publiceras isf på hemsidan. http://www.freewebs.com/blaze-studio (passa på att lyssna på musiken också jag gjort haha).

Dock vill jag påpeka att hemsidan är under uppbyggnad väldigt mkt.

Det kommer bli jäkligt fräsch där. Ringde snickare igår, han tittar förbi i veckan. Jag funderar bara på vad mer man behöver ha där inne.

Tackar för alla tips =D

Länk till kommentar
Share on other sites

Som någon sa tidigare så kommer du nog att behöva sjukt mycket gipsskivor, fast det är ingen som inte går att fixa i efterhand. I övrigt är det väl vilja, kreativitet och pengar som behövs ;) Det är iaf. vad jag kan komma på nu, återkommer imorgon om jag kommer på något.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Jag tycker att du ska ägna mycket tid åt scenografin så att du får det precis som du vill ha! Sedan så tycker jag att du bör ha en vägg till greenscreen och en till bluescreen beroende på vad man har för kläder m.m.

Annars så önskar jag lycka till med studion!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har byggt nuligen en studio i en stooor lada på en vind med trägolv. Låter nästan som ditt projekt.

Använd fantasin. Inga gipsskivor.dom går ju sönder och går inte att arbeta med. Ta mer vad du hittar.. Glasfiberrestskivor från lastbilstillverkare..faneer.. sök restbitar hos fabriker av olika slag. Själv är jag både utbildad målare och byggare, så det har inte varit svårt bara ideen funnits där.

Lägg till mej på MSN om du vill ha bilder.. virrpannon@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...