Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Har lite frågor när det gäller LightWave.

1. Hur exporterar ja filen?

2. Hur fixar jag in en bakrund?

3. Hur lägger jag in ett klipp (AVI fil) jag har i programmet?

4. Om en speciel sak ska röra på sig och inte hela saken, tex. en vinkande arm på en gubbe... Hur gör jag då?

5. Hur gör jag så det inte blir så kantigt och "hårt" och istället lite mjukare?

Tack på förhand....

Om ni behöver mer info adda:

Manne_goofy@hotmail.com

Postad

1) F1 finns en bra videotuta i flashformat som går igenom det.

2) CTRL + F7. Compositing settings.

3) Importerar det som en vanlig textur. Funkar det inte, se över dina plugins. Hur du lägger till om det fattas ex AVIplug - F1

4) Kolla hjälpen, sök på bones eller skelegons

5) Surface editor -> smoothness. Finns även flera sätt i modelleringen att få mjukare kanter. Beror på vad du vill göra.

Massa LWtutorials: http://members.shaw.ca/lightwavetutorials%20/Main_Menu.htm

Postad

[citat=Mannemoviemaker]5. Hur gör jag så det inte blir så kantigt och "hårt" och istället lite mjukare?[/citat]

Kan mycket väl vara som walfridson säger. Men om vi pratar om renderingsbiten så kan det också vara lite antialiasing som behövs.

Klicka på 'Camera' (längst ned) och sedan på 'Item Properties' (till höger om Camera).

Välj antialiasing: 'Enhanced low'.

Sen skall du få se på fan... :)

• 5 veckor senare...
Postad

jag har lightwave men jag fattar inte hur jag ska göra för att göra t.ex gubbar. Jag har fattat att man måste använda modeler. Det är väl där man gör gubbarna eller? Jag Har tittat runt lite och har lyckats få fram en gubbe som lightwave har gjort man hur ska jag göra t.ex gubbar?

snälla svara!

• 4 veckor senare...
Postad

Mangnuz:

Halloj på dig...:)

3d programm är de mest avancerade programmen som finns på denna planet...:P...läs igenom manualen 30 gånger o sen surfa på nätet efter tutorials. Det finns en massa för nybörgare...:)...

http://members.shaw.ca/lightwavetutorials/Main_Menu.htm

men jo du har rätt....Lightwave är indelat i 3 olika programm Modeller, Layout och Hub. För att göra d simpelt: I modeller gör du dina 3d objekt

I Layout så sätter du upp en scen, animerar och rendar...

Men för att börja förstå e de bara att leka med programmen....pröva dig fram...:D

Postad

[citat=Magnuz]R.R Studio:

hur gör man skellet?[/citat]

Jag tänker inte svara på hur man gör skelett i LightWave, men du Magnuz det är sant, det här med 3D är vansinigt mycket svårare än att få saker animerade i Adobe AE.

Du får gärna prova men det kommer inte gå att ge dig en kurs på ett forum.

Det är så att folk läser hela år på högskola för att göra bra jobb med ett 3D program. Det går att lära sig själv också men då gäller det att läsa igenom manualens delar för att komma igång. Sedan får du försöka hitta lite video tutorials på nätet så kanske du kan komma igång. Det där att börja med 3d genmom att skapa hela figurer och sätta skelett i dem är som att börja med en 1100 kubiks motorcyckel när man vill lära sig cykla.

Börja med att göra en tärning eller nått sånt och lär dig animera den när den rullar över en yta. Det kan ta ett bra tag att lära sig, men det är nog mer rätt nivå tror jag.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...