draags Postad 1 december 2005 Dela Postad 1 december 2005 [citat=Ronnie]Antagonisten kan absolut vara hjälten. Huvudkaraktär är kanske ett mer passande ord.[/citat] Detta är till stor del akademiskt dravel men Antagonist och hjälte rimmar illa. Kalla istället det för huvudkaraktär. --- Och detta med Logline är viktigare än man tror - har man denne så har man mer fokus - en annan del är att även skriva ner vilket tema man har alltså premissen - denne plus loglinen styr då lättare det framtida skrivandet. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
TheBrotherOfLight Postad 7 december 2005 Dela Postad 7 december 2005 Har bara en sak att tillföra, och det en fråga: Vem kom på skämtet om logline? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
gorse Postad 7 december 2005 Författare Dela Postad 7 december 2005 Jag vet att du och jag brukar vara osams om regler, men det är inte så dumt som det verkar. Det är helt enkelt svaret på frågan "vad handlar filmen om?". Det är inte nån regel utan klurigheter precis som vi en gång förut tillsammans kom på att planteringar och skörd var kluriga trix för att göra en film spännnande. Vem som kom på namnet vet jag inte. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
radwan Postad 27 juni 2007 Dela Postad 27 juni 2007 jag har läst om din dröm att skriva och alla historier är interssanta man du har inte själv visat riktigt dit motvi i det här vad du vill säga eller lösa eller ditt budskap i det för det som kan fylla på håll till dig. det inte fel att ha det film som handlar om pedofiler för det det kommer nu mer o mer internet avsöljar massa hemligheter om vad som pågår i källare hos de. lyck till P.s jag hoppas att du försätter med ämnet för det är viktigt att ta upp det i dags samhälle o glömma inte vad som pågår i kyrkan med cilbat och konsvenser som kommer i fattigre lander där kyrkan stark tex poland jag har hört historier som man gråter dag o natt om barn som blir utsätta för det. det ansvar att skriva och gör film för det som samhäller byggs på av massa olika pussel en på verkande pussel är film man ska utvekla sitt samhälle genom ala dessa filmer inte bara 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
gorse Postad 27 juni 2007 Författare Dela Postad 27 juni 2007 Hm, sist jag skrev i den här tråden var det 2005-12-07. Min berättelse ligger i byrålådan tillsvidare och behöver mogna. Jag har inte gett upp, men jag är inte kapabel att göra berättelsen bra. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
nybryggd Postad 1 juni 2008 Dela Postad 1 juni 2008 jag har ett stort problem, jag har inga huvudkaraktärer i kortfilmen jag håller på att skriva, det börjar med att två personer berättar hur en revolution startade och där emellan har jag kommit på några scener som är bra men som inte hör ihop och den ska sluta med att man ser revolutionärerna marchera genom stan och alla som dom revolterat mot står på trottoarerna och tittar. har ni några tips på hur man får dramaturgi i en sån här film utan huvudkaraktärer? varje karaktär visas bara en gång. hur ska jag knyta ihop det? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
gorse Postad 1 juni 2008 Författare Dela Postad 1 juni 2008 Gör en episk berättelse. Klart. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
MattiasA Postad 18 juli 2008 Dela Postad 18 juli 2008 Funderade på den ursprungliga frågan, hur man får ihop tillräckligt med material. Och, puh, vad jag känner igen mig. För mig, problemet ligger för det allra mesta (som tidigare nämnts) på loglinenivå. Skillnaden mellan en bra och en dålig logline kan vara som natt och dag. En bra sådan implicerar mer eller mindre direkt mängder med intressanta och dramatiska situationer. Nästan som att hela filmen följer direkt. Att skriva från en mindre bra logline, däremot, känns ofta som att försöka pressa jordgubbssaft ur en valnöt (från en som pressat alldeles för många valnötter). För egen del, en logline jag jobbade ifrån tog flera månader innan materialet började flöda. Från en annan hade jag inom två timmar säkert tjugo naturliga sekvenser (den idén berättar jag INTE :) ). Med andra ord, att hitta bra loglines kan, som jag upplever det, vara riktigt, riktigt svårt. Men också värt tiden, man får igen den. Vidare, ett annat vanligt knep för att få mer material är att göra huvudpersonens mål och känslomässiga resa så svår och lång som möjligt. Ju längre resa, desto fler naturliga steg, hinder och sekvenser på vägen. (Ett aktuellt exempel, RATATOUILLE - En äcklig råtta som vill bli kock - blir väl inte mycket svårare än så.) Mina två små futtiga ören. /M 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.