Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Det är så att jag vill börja jobba och göra lite egen musik, tänkte mest att det ska vara till filmer, jag är nu nybörjare på det, och undrar vilket program skulle ni rekomendera för en nybörjare att börja med? Vore bra om ni kunde länka till om det skulle finnas någon demo version till programet så man kan prova det före man köper det. Tacksam för svar!

//Alex

Postad

Hej! När jag spelar in mina egna låtar så använder jag Audacity. Låtarna använder jag dock inte till mina filmer och programmet är extremt simpelt men och andra sidan är det gratis. Vet inte hur hög nivå du vill ha på din produktion.

Johan

Postad

Ok, du spelar alltså bara in musiken där? kan man göra låterna och så i programet? eller kan man bara spela in ljud och lägga in sen i ett musik program som man sedan jobbar med..

//Alex

Postad

Man kan spela in och sedan flytta runder ljudspåren direkt i programmet. Men vill du göra något proffsigt så hade jag använt ett annat program för detta är ganska begränsat vad jag känner till. Lycka till!

Postad

Är du inställd på att fortsätta göra musik till dina? filmer så skulle jag rekommendera att du införskaffar nåe rejält på en gång... typeti Cubase or something...(Blir dessutom möe roligare).....

Postad

[citat=Silojesus]Är du inställd på att fortsätta göra musik till dina? filmer så skulle jag rekommendera att du införskaffar nåe rejält på en gång... typeti Cubase or something...(Blir dessutom möe roligare).....[/citat]

Jao, har tänkt fortsätta med att göra musik, vill ha egen musik till filmerna och så är roligare nästan, okay, ska kolla upp cubase, vet ni om det finns eventuellt någon demo version på det? Före jag köper ett program så måste jag prova det, eller finns det några andra bra program ni kan rekomendera? Det ska hellst inte vara allt för svårt att lära sig, vill inte ha ett riktigt super proffs program direkt, men ett program som klarar en hel del att göra bra musik och så, ni som är duktiga inom det här får gärna tipsa om vilket program ni rekomenderar. Rogge: Ska registera mig på adobes hemsida och prova demo versionen av adobe edition demo som dom har på hemsidan som man kan prova.

//Alex

Postad

...och man kan inte visa video i Reason samtidigt som man komponerar, så Cubase eller något annat vore bra att köra som master när man använder Reason. Så gör jag. Fungerar utmärkt.

Funderar på EWQL Silver så att jag blir oberoende av Reason när jag ska göra orkestral musik, för datorn tycker att det är lite tungt att köra både Reason och Cubase samtidigt tror jag. Tycker dessutom att Reasons orkestersamplingar är lite tunna i jämförelse med EWQL.

Postad

ok, har provat ladda hem reason nu, jäklar var en massa kontroller där du, förstod ingenting av det, hehe såghur svårt som hellst ut, fattade ingenting av det :(

Adobe edition såg väll rätt ok ut, var bara lite medljudsnuttar som man fick med i demo versionen, så man kunde inte göra så mycket roligt med det än, programmet behöver inte vara så att man ska kunna se filmen sammtidigt som jag gör musiken det behövs inte, bara ett program där jag kan göra mig musiken, har tänkt köpa till mig ett keyboard också, musiken ska vara allt möjligt, rock, classisk, pop beroende på för film det ska vara till då..

Provade nyss ableton live 5.0.2 demo version, det verkar helt ok, är det någon som vet något om det programet? något bra /dåligt om det..

Tänkte höra om någon vet hur ACID Xpress är, nån gratis version som sony har, till det kan man då köpa till massa ljud och så och göra sin musik i programet, är det någon som har provat det eller vet hur det är?

//Alex

Postad

Personligen är jag av den åsikten att man, i början, skall använda sig av gratisprogram tills man faktiskt är i behov av att använda ett större kommerciellt program (oberoende om det gäller musik, redigering, animation eller dyl.). Detta dels för att man inte skall slösa pengar på något som man kanske inte kommer att använda fullt ut (dvs kan man inte göra något schyst med ett gratisprogram så kommer man inte heller att kunna göra det med ett kommerciellt) och att gratisprogrammen (åtminståne för mig) tvingar fram en större kreativitet då man inte alltid rakt av kan härma något som någon annan gjort och istället får jobba lite runt det och på det sättet lättare komma på en egen version. Men visst, det tar en längre tid att komma till slutresultatet vilket ju inte alltid är så trevligt.

Tyvärr så kan jag inte komma med några bra rekommendationer på program då jag inte gör musik på min windows dator, men jag har hört att får man med tidningen "Computer Music" varje månad ett rättså komplett musikprogram tror det hette "CM Studio" eller nått i den stilen. Kan kanske vara värt att köpa tidningen eller googla upp det om programmet går att ladda ner från deras hemsida eller nåt.

Postad

testa annars Fl-Studio. väldigt enkelt, men samtidigt lika bra som Reason tycker jag iaf. Sedan funkar ju Rewire till det också, så att man kan koppla ihop det med annan sequencer mjukvara. Desutom funkar VST plugins till det också.

Postad

[citat=Quentrix]testa annars Fl-Studio. väldigt enkelt, men samtidigt lika bra som Reason tycker jag iaf. Sedan funkar ju Rewire till det också, så att man kan koppla ihop det med annan sequencer mjukvara. Desutom funkar VST plugins till det också.[/citat]

FL studio, ska kolla upp det, och se om jag hittar någon Demo version på det.

Tänkte höra, är det någon som vet var i sverige det finns någon som säljer CD skivor med en massa samples ljud?

//Alex

Postad

[citat=alleballe88]Provade nyss ableton live 5.0.2 demo version, det verkar helt ok, är det någon som vet något om det programet? något bra /dåligt om det..

[/citat]Har också testat Ableton Live. Jag gillar det faktiskt, man kom snabbt in i programmet. Det är snyggt och logiskt upplagt. Sen är det bara ladda upp sina favorit-VST:ar och kanske lite wav-samplingar och köra igång. :)

Postad

Skulle vilja lyfta fram ett program till - för att krångla till det hela ;-) :Mackies TRACKTION 2. Jag har hållt på med sequensers sedan Atari 1040 och prövat de flesta programen i musikväg så jag blir inte lätt imponerad av dem, men den är gången är jag helt såld. Maken till stabil och lättanvänt musikprogram kan man leta efter. Den ser inte så avancerad ut till ytan, men innehåller ändå i stort sett allt man behöver förutom notskrift (det finns bättre program för det) inklusive en massa plugins. Man kan även ta in film i Quicktime format. Pröva en demoversion och köp licensen om du tycker om programmet. Dyr är den inte heller :-)

http://www.mackie.com/products/tracktion2/splash.html

Postad

[citat=Norbert][citat=alleballe88]Provade nyss ableton live 5.0.2 demo version, det verkar helt ok, är det någon som vet något om det programet? något bra /dåligt om det..

[/citat]Har också testat Ableton Live. Jag gillar det faktiskt, man kom snabbt in i programmet. Det är snyggt och logiskt upplagt. Sen är det bara ladda upp sina favorit-VST:ar och kanske lite wav-samplingar och köra igång. :)[/citat]

Måste nog hålla med där, men får jag fråga, vad är det ni menar med VST:ar? Har inte riktigt förstått vad det är..

Gren: Ska ladda hem demo versionen på hemsidan och prova programet och se hur det verkar vara, såg lovande ut.

Postad

[citat=Norbert]VST är virtuella instrument. Jag kommer dock inte ihåg vad VST står för just nu, någon som vet? Det är väl inte Virtual Studio Technology eller nåt sånt?[/citat]

Precis.

VST= Virtual Studio Technology

The Virtual Studio Technology (VST) interface is nothing short of a revolution in digital audio. Developed by Steinberg and first launched in 1996, VST creates a full, professional studio environment on your PC or Mac.

VST allows the integration of virtual effect processors and instruments into your digital audio environment. These can be software recreations of hardware effect units and instruments or new creative effect components in your VST system. All are integrated seamlessly into the host application. From the PPG wavetable synthesizer to Steinberg's HALion sampler: all are routed directly to the VST mixer in Cubase or Nuendo.

Because these connections are virtual, there is no need for messy audio or MIDI cabling. These VST modules have the sound quality of the best hardware units, yet are far more flexible. All functions of a VST effect processor or instrument are directly controllable and automatable, either with a mouse or with an external hardware controller such as Steinberg's Houston. VST also allows easy integratio of external equipment, allowing you to put together a system tailor-made to your needs.

Being an open standard, the possibilities offered by VST are steadily growing. New virtual effect processors and virtual instruments are constantly being developed by Steinberg and other companies. Leading VST instrument creators include renowned software companies such as Waldorf and Native instruments. Companies such as Spectral Design and TL Audio have contributed virtual effect processors.

http://www.steinberg.net

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...