Gå till innehåll

After Effects effekt


ymmit

Recommended Posts

Hej. Nu har jag haft AE ganska men kan endå bara göra mynningsflammor å sånt shit. Å nästan ingen cool skrift effekt.

Te.x jag å några polare ska göra ett snyggt intro till en cs film. Och då ska de i början typ blinka till på en text. Så nu undrar jag. Hur gör man sånt. Jag vill lära mig allt osm har med sånt att göra. Undrar även hur man gör fade till black i vegas å fade out :P

 

 

Skit tacksam om ni kan svara på detta ;)

Om ni inte orkar skriva en hel bok kan ni ju annars skicka någon bra video Tutiorls lr länk

 

 

MvH /Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

after effects studio techniques... den säger det mesta...

 

lär dig keyframes så lossnar nästan allt. med keyframes sätter du hur effektinställningarna skall förändras. Efter det så kan du lära dig expressions, en slags skript-kod(javascript-baserad om jag inte missminner mig) som verkar komma mer och mer. efter det... vet jag inte, jag har inte hunnit så långt än :)...

 

rent personligen så tycker jag att CS-filmer är bland det mest värdelösa påhitt jag sett i filmväg... imponera mig gärna...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Hej. Nu har jag haft AE ganska men kan endå bara göra mynningsflammor å sånt shit. Å nästan ingen cool skrift effekt.

Te.x jag å några polare ska göra ett snyggt intro till en cs film. Och då ska de i början typ blinka till på en text. Så nu undrar jag. Hur gör man sånt. Jag vill lära mig allt osm har med sånt att göra. Undrar även hur man gör fade till black i vegas å fade out :P

 

 

Skit tacksam om ni kan svara på detta ;)

Om ni inte orkar skriva en hel bok kan ni ju annars skicka någon bra video Tutiorls lr länk

 

 

MvH /Timmy[/citat]

Bara lägga in en text är ju inte så svårt, men varför läser så få manualen (tryck F1 i AE)? Där står mycket nyttigheter, speciellt såna grundläggande saker. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. För de försa. Med cs film menade jag att vi inte skulle spela in å va personerna sjävla utan en film inne i spelet. och om en sådan film ska kunna bli bra. Så måste man kunna en hel del sånna effekter. Ska göra den till en seriös klan jag har så det är rätt viktigt.

Men du "jmalmsten"

Det vore jätte schysst och bra om du kunde göra en liten guide här inne på mitt startande ämne. Allså jag menar om Keyframes.

Ni får gärna skicka länkar ;)

 

 

MvH/ Timmy

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Ok. För de försa. Med cs film menade jag att vi inte skulle spela in å va personerna sjävla utan en film inne i spelet. och om en sådan film ska kunna bli bra. Så måste man kunna en hel del sånna effekter. Ska göra den till en seriös klan jag har så det är rätt viktigt.

Men du "jmalmsten"

Det vore jätte schysst och bra om du kunde göra en liten guide här inne på mitt startande ämne. Allså jag menar om Keyframes.

Ni får gärna skicka länkar ;)

 

 

MvH/ Timmy[/citat]

Under "Animating Layers" i AE-hjälpen står det mycket om keyframes, men du verkar inte gilla den, eller? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Ok. För de försa. Med cs film menade jag att vi inte skulle spela in å va personerna sjävla utan en film inne i spelet. och om en sådan film ska kunna bli bra. Så måste man kunna en hel del sånna effekter. Ska göra den till en seriös klan jag har så det är rätt viktigt.

Men du "jmalmsten"

Det vore jätte schysst och bra om du kunde göra en liten guide här inne på mitt startande ämne. Allså jag menar om Keyframes.

Ni får gärna skicka länkar ;)

 

 

MvH/ Timmy[/citat]

 

En cs film kan inte bli bra! tyvär annars vore det en bra industri för att tjäna pengar! spela lite klippa lite å sen har man en grym film... Hahahahaa sjukt!

 

lycka till med AE hoppas du får bukt med Kf! inte så svårt om man bara kommer igång!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front][citat=ymmit]Ok. För de försa. Med cs film menade jag att vi inte skulle spela in å va personerna sjävla utan en film inne i spelet. och om en sådan film ska kunna bli bra. Så måste man kunna en hel del sånna effekter. Ska göra den till en seriös klan jag har så det är rätt viktigt.

Men du "jmalmsten"

Det vore jätte schysst och bra om du kunde göra en liten guide här inne på mitt startande ämne. Allså jag menar om Keyframes.

Ni får gärna skicka länkar ;)

 

 

MvH/ Timmy[/citat]

 

En cs film kan inte bli bra! tyvär annars vore det en bra industri för att tjäna pengar! spela lite klippa lite å sen har man en grym film... Hahahahaa sjukt!

 

lycka till med AE hoppas du får bukt med Kf! inte så svårt om man bara kommer igång![/citat]

Klart det kan bli bra, problemet är bara att ingen har lyckats ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förresten läste en guide nu. Och fattar nu va keyframes är. Och om jag ska vara riktigt ärlig så visste jag redan va de va får någe. Visste inte bara va de hette :P

Men nu då. Kommer en fråga till endå hehe:

Jag skulle som sagt göra en film. Och då ska de ibland komma upp lite text som jag hade tänkt och piffra upp lite. Så jag undrar om ni kan komma med lite förslag på vad man kan göra just med keyframes för att t.e.x. se som ett solljus som glimtar till på texten. Fast i textens färg :P

 

 

MvH/ Timmy

 

EDIT: Skulle även villja veta hur man gör en text som ser ut som ett lasersvärd elelr va man ska säga. Vit i mitten och någon färg i kanterna. Hur gör man sånt på texter?

Länk till kommentar
Share on other sites

hrrrrm... lasersvärd... sök...

 

host host... på gymnasiet jag gick i pågick en cs-kultur och alla lirade cs och tittade på cs-filmer... den enda som jag på något vis fann nöje i att se var ett klipp från three kings där man dubbat över allt ljud med diverse cs-jargång och chatt-texter, då blev det så förbannat dåligt att det blev skoj...

 

Ni kanske också har gissat att jag inte är särskilt förtjust i Xtremesport-filmer...

 

Varfö? tja, det kan ju vara för att alla csfilmer spelas in i Dust och båda genrerna, cs och xtremesport bara slaviskt visar trick efter trick med "flashiga" effekter...

 

tätt följd av dessa två genres som misslyckats totalt är Star Wars-fanfilmer... det har gått så långt att george lucas har börjat göra sånna, och inte gör han det bättre för det...

 

Och förklara för mig hur din cs-film kommer att skilja sig från mängden på ett exceptionellt mästerligt sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Förresten läste en guide nu. Och fattar nu va keyframes är. Och om jag ska vara riktigt ärlig så visste jag redan va de va får någe. Visste inte bara va de hette :P

Men nu då. Kommer en fråga till endå hehe:

Jag skulle som sagt göra en film. Och då ska de ibland komma upp lite text som jag hade tänkt och piffra upp lite. Så jag undrar om ni kan komma med lite förslag på vad man kan göra just med keyframes för att t.e.x. se som ett solljus som glimtar till på texten. Fast i textens färg :P

 

 

MvH/ Timmy

 

EDIT: Skulle även villja veta hur man gör en text som ser ut som ett lasersvärd elelr va man ska säga. Vit i mitten och någon färg i kanterna. Hur gör man sånt på texter?[/citat]

För ljuseffekter på text är Shine från Trapcode (http://www.trapcode.com/products_shine.html) inte alls tokigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]EDIT: Skulle även villja veta hur man gör en text som ser ut som ett lasersvärd elelr va man ska säga. Vit i mitten och någon färg i kanterna. Hur gör man sånt på texter?[/citat]

Gör texten i Photoshop där du har stora möjligheter med färggradienter, kanteffekter och andra grejer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

fast om det finns risk för pixelering om du ska zooma på texten eller dylikt, så sitter nog vektorbilder bättre, Illustrator/flash alltså. Men jag är inte riktigt säker på hur vektorbilder uppför sig i AF, men det borde inte bli så mycket annorlunda i arbetssättet.

 

jag vill fortfarande veta... vad är det för helig graal du har hittat som gör att du kan göra en bra CS-film? Jag vill inte få det att låta som ett personligt påhopp bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

lol. När jag sa att jag ska bli den första att göra en bra cs film skojja jag. Jag tycker det redan finns bra cs filmer. Om man spelar tror jag att jag vet mer om det.

Än så länge håller jag bara på med introt. Men tycker ni att alla text ska va med shine eller blir de schatigt å ska bara va i början?

Och finns det något liknande som shine.?

Förresten när jag var inne i shine å höll på lite så stod de att de bara var en Demo Version och att man måste regga sig. Va menas med detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

att dom vill ha betalt för sitt arbete kanske?

 

det är just där skon klämmer, för att kunna finna nöje i cs-/starwarsfan-/extremesport-filmer (och en uppsjö andra obskyra sorter) så måste man känna till och vara insatt i kulturen. När jag ser film så vill jag ryckas med i handlingen vare sig det handlar om en bortsprungen valp i storstaden eller en actionhjälte borta i staterna. Jag har aldrig varit i Collorado County men jag fattar skämten i Cannibal the Musical iallafall...

 

om jag däremot ser en bmx-kille sätta 28 backflips(chansar hejvilt i jargongen) i rad så var jag för länge sedan i andra tankar, som om jag ska ta mig i kragen och göra månadens klädtvätt på lördag eller inte, jag tittar lite slött igen och inser att jag har fått reklammejl från discshop och läser det istället... jag har hittils inte förstått vitsen med att göra 28 backflips och filma det...

 

byt ut backflipsen mot HeadShots i Dust och du har 99.99% av alla csfilmer jag sett.

 

Blir din annorlunda? Flashigt intro säger inte mycket.

 

Modda kameran och var lite kreativa, titta bara på vad Kojima lyckats med i sina filmsekvenser... där finns det kvalitet bakom tankarna...

 

ta det inte fel... Jag uppmuntrar gärna till att utforska medium på nya kreativa sätt... gör bara inte en till beck-film...

Länk till kommentar
Share on other sites

förlåt om jag var lite otydlig i mitt uttalande, men frågan om att "regga sig" kändes så elementär att jag inte tänkte på att det lite då och då faktiskt dyker upp folk som är ny i datorvärlden. Förlåt.

 

Demo-version, rent allmänt, är en variant av programmet som har vissa begränsningar. Det ska vara som en slags smakretare för att kunden ska köpa hela programmet med alla dess finesser. Detta kan göras på olika sätt, bland annat genom att du betalar och så skickar dom ett registrerings-/serie-nummer som bevisar att du faktiskt har betalat dom för deras arbete och den skriver du in i programmet någonstans för att låsa upp alla funktioner. Annars så får man beställa en cd med fullversionen.

 

Varianter på detta är Trial-version, tidsbegränsad version(alla funktioner är upplåsta under en viss tid, vanligtvis en månad), shareware, och så vidare.

 

Freeware däremot är helt gratis och man får alla funktioner i programmet.

 

Open source är en underkategori där man får ta hem programmet, ändra och distribuera vidare, men endast om man skickar med källkoden. se även GNU, GPL m.m.

 

lasersvärdseffekten tänker jag inte svara på då det titt som tätt dyker upp frågor om detta, nu senast för mindre än en vecka sedan där det snabbt även dök upp en länk till en video där allt förklaras... sök och du skola finna...

 

shine-effekten kom det en lämplig lösning på och jag hade inget att tillägga.

 

Jag ber även om ursäkt om jag fått dig att känna dig som hackkyckling och fått representera hela CS/Xtremesport-filmkulturen... Förlåt.

 

Nu är det din tur att svara... kommer din CSfilm bli annorlunda (därmed ett stort plus i mina ögon) eller kommer det bli en uppvisning av "coola" "trick"?

 

ps/ äh, vad fan... tittade nu i special-effekts-indexet här i forumet och svaret på frågan om lasersvärd låg där som en av de tio senast uppdaterade frågorna... tror du mig inte så kan du även få länken till nämnda tråd: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=1087, och för att vara ytterligare övertydlig så kan jag ju säga att video-länken ligger där som inlägg nummer 13, och det finns även två länkar till andra tutorials i inlägg nummer 10... kan du leta lite nästa gång iallafall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om allså. Jag hade inte tänkt mig ett lasersvärd. Jag hade tänkt mig i lasersvärdets färger och i skrift. Allså t.e.x. vit i mitten sen blir de mer och mer blått eller grönt eller någon färg på kanterna. Det var så jag menade hehe.

Så...hur gör man det?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ymmit]Om allså. Jag hade inte tänkt mig ett lasersvärd. Jag hade tänkt mig i lasersvärdets färger och i skrift. Allså t.e.x. vit i mitten sen blir de mer och mer blått eller grönt eller någon färg på kanterna. Det var så jag menade hehe.

Så...hur gör man det?[/citat]

 

prova att skapa en text. lägg på effekten blur. dra upp bluriness till typ 10.

lägg sedan på effekten glow. sätt glow threshold på 0, glow radius på 70, glow intensity på 2, color phase på 270 grader, sätt color a till vit och color b till blå

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...