Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjoho.

Jag har nyss blivit ägare till min första riktiga videokamera. en sony dcr hc42.

Har suttit o läst om hur man kan få lite mer filmlook här på forumet och många som skriver att man ska ändra slutartid osv osv. Har letat lite i menyerna och i handboken men det närmaste jag kunnat komma är funktionen "Auto Shutter" i menyn som jag kan ställa på ON eller OFF.

Men var ställer jag in manuel tid då om jag ställer den på off? :O Eller hur det nu fungerar hehe.

Om det nu är en dum och solklar fråga, ursäkta då en nybörjare och kom med ett bra svar på hur det går till! ;) Tack på förhand

mvh // Magnus

Posted

om kameran kan det så ska det väl stå i bruksanvisningen hur.

leta efter siffror som 1/50, 1/100 och dylikt...

Jag har hört att ridley scott gillar att köra på höga slutarhastigheter men annars så vet jag inte om det har så mycket med filmlooken att göra. det är nog mer frameraten som gör skillnad, plus optiken, plus ljussättning och komposition, ja för all del ett bra manus och inspirerad och duktigt Crew gör nog också sitt för filmlooken...

ett citat jag ofta hör är:

"if you want it to look like film, then shoot it like film!"

Posted

okej jag ska leta vidare, finns det något annat bra ord i engelskan att leta efter än shutter hehe? :P

edit:

Är det som så att jag nu fått sneställ i knoppen? Ställer man slutartiden genom att ändra exponering? :O

Posted

Jag har också den kameran. Det enda du kan göra åt slutaren är att ställa in Slow Shutter i fyra steg. Det finns under menyn D. EFFECTS.

Det är det enda. Man kan inte ställa in några specifika slutartider i sekund/andel på den kameran.

Posted

[citat=Muppi]Tjoho.

Jag har nyss blivit ägare till min första riktiga videokamera. en sony dcr hc42.

Har suttit o läst om hur man kan få lite mer filmlook här på forumet och många som skriver att man ska ändra slutartid osv osv. Har letat lite i menyerna och i handboken men det närmaste jag kunnat komma är funktionen "Auto Shutter" i menyn som jag kan ställa på ON eller OFF.

Men var ställer jag in manuel tid då om jag ställer den på off? :O Eller hur det nu fungerar hehe.

Om det nu är en dum och solklar fråga, ursäkta då en nybörjare och kom med ett bra svar på hur det går till! ;) Tack på förhand

mvh // Magnus[/citat]

som sagt det är de bättre kamerorna som har att man kan ställa in slutartider. om vi ska generalisera så ska det vara inställt på 1/1600 utomhus och runt 1/250 inomhus. allt under 100 är nästan slowmotion och sjukt ljust blir det. men slutartiden är den tid kameran tar varje bild.

Posted

[citat=Norbert]Jag har också den kameran. Det enda du kan göra åt slutaren är att ställa in Slow Shutter i fyra steg. Det finns under menyn D. EFFECTS.

Det är det enda. Man kan inte ställa in några specifika slutartider i sekund/andel på den kameran.[/citat]

I samma veva som jag editerade mitt andra inlägg så skrev jag även till cyberphoto där jag köpt kameran och frågade. detta svar (nedkortat) fick jag därifrån

[citat=Cyberphoto]

Enligt de tekniska specifikationer som finns hos Sony så skall man kunna

ändra slutartiderna mellan 1/2-1/3500 sek ...

Se:

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DCR-HC42E&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&category=CAM+MiniDV

Exakt hur gör vet jag inte eftersom jag inte lyckade tanka hem manualen på

denna kamera (försökte få tag på produktansvarige för videokameror på Sony,

men han var inte anträffbar idag).

[/citat]

så de verkar ju finnas hopp men hur tusan gör man?! :O

Posted

Jag har letat och letat i manualen och i menyerna i kameran. Jag kan inte hitta något annat än det jag nämnde tidigare.

Det står inte på specifikationerna att den har manuell slutare heller.

"Slutartid 1/2-1/3500"

Den har alltså en automatisk slutare inom detta intervall.

Posted

[citat=krockis]

som sagt det är de bättre kamerorna som har att man kan ställa in slutartider. om vi ska generalisera så ska det vara inställt på 1/1600 utomhus och runt 1/250 inomhus. allt under 100 är nästan slowmotion och sjukt ljust blir det. men slutartiden är den tid kameran tar varje bild.[/citat]

Jag tror dessa tider inte stämmer om man vill få filmlook, eftersom film i princip alltid filmas med en slutare på 180 grader, d.v.s. att slutartiden blir halva bildhastigheten, d.v.s. 1/48 sekund om man filmar i 24 bilder per sekund. Kortare slutartider gör ju bilden skarpare och mer video-aktig. Det går ju att använda för specialeffekter som de gör i 28 dagar senare.

Posted

när vi pratar om filmlook tycker inte jag att slutartider är avgörande, däremot öppna upp bländaren och dra på 35mm adapter, den korta skärpdjupet tycker jag gör mest.

Posted

[citat=krockis]när vi pratar om filmlook tycker inte jag att slutartider är avgörande, däremot öppna upp bländaren och dra på 35mm adapter, den korta skärpdjupet tycker jag gör mest.[/citat]

skruva på en mini 35 på en sony dcr hc42. Snälla gör det! jag vill se hur det ser ut i verkligheten! i min fantasi ser de ut som en bazooka med en liten avtryckar i silver längst bak! =) haha... Tröttnar inte folk på att snacka om filmlook? gå ut å filma lite istället! nä slutar tiden hjälper inte mycket på en kamera utan Progressive scan! du får mörkare eller ljusare bilder med samma fps på bandet ändå! skit i det!

"Jag tror dessa tider inte stämmer om man vill få filmlook, eftersom film i princip alltid filmas med en slutare på 180 grader, d.v.s. att slutartiden blir halva bildhastigheten, d.v.s. 1/48 sekund om man filmar i 24 bilder per sekund. Kortare slutartider gör ju bilden skarpare och mer video-aktig. Det går ju att använda för specialeffekter som de gör i 28 dagar senare"

filmar du med film brukar de se ut som film hur man än gör! hur ofta ser film ut som video i amerikanska filmer? (när det ska se ut att vara filmat med en videokamera) en röd lama blinkar sen ska vi va helt sålda på det... Jag döööör

Och nej inte nästan all film filmas med 24fps

Posted
om vi ska generalisera så ska det vara inställt på 1/1600 utomhus och runt 1/250 inomhus

Heh, 1/1600 som standard?!? Nja, du bör nog ha 1/50 som standard då det efterliknar film mest, testa dig därifrån till snabbare om du vill ha en skarpare och ryckigare look. Vill du köra strobe effekt typ 28 days later, saving private ryan så kör på med lite snabbare.

Här är ett foruminlägg som jag tycker är väldigt bra och borde få ett slut på dessa frågor. Det är några av filmsveriges independentfilmare + anders nilsson(livvakterna, 3e vågen mfl) som disskuterar denna fråga. Alltså filma snyggt med dv!

EDIT: Och hd!!!!

Kortskärpedjup kräver inte en 35adapter, kör på lång brännvidd och öppna bländaren... Men är kanske önskvärt om man inte har mycket plats, tex i en bil, små rum osv.

filmlook på independent.nu

Posted

[citat=sound_front][citat=krockis]när vi pratar om filmlook tycker inte jag att slutartider är avgörande, däremot öppna upp bländaren och dra på 35mm adapter, den korta skärpdjupet tycker jag gör mest.[/citat]

skruva på en mini 35 på en sony dcr hc42. Snälla gör det! jag vill se hur det ser ut i verkligheten! i min fantasi ser de ut som en bazooka med en liten avtryckar i silver längst bak! =) haha... Tröttnar inte folk på att snacka om filmlook? gå ut å filma lite istället! nä slutar tiden hjälper inte mycket på en kamera utan Progressive scan! du får mörkare eller ljusare bilder med samma fps på bandet ändå! skit i det!

"Jag tror dessa tider inte stämmer om man vill få filmlook, eftersom film i princip alltid filmas med en slutare på 180 grader, d.v.s. att slutartiden blir halva bildhastigheten, d.v.s. 1/48 sekund om man filmar i 24 bilder per sekund. Kortare slutartider gör ju bilden skarpare och mer video-aktig. Det går ju att använda för specialeffekter som de gör i 28 dagar senare"

filmar du med film brukar de se ut som film hur man än gör! hur ofta ser film ut som video i amerikanska filmer? (när det ska se ut att vara filmat med en videokamera) en röd lama blinkar sen ska vi va helt sålda på det... Jag döööör

Och nej inte nästan all film filmas med 24fps[/citat]

Japp öppna upp bländaren och kötta på P+S 35 adapter...finns både i B4 fattning och till de fetare kamerorna. det är mitt råd.

louis cyphre: som standrad? jag skrev att vi skulle generalisera lite...har du testat 1/50...det går inte filma med det, ser ut som skit och släpar efter för mkt. Och ja, utomhus är 1/1200 inte så farligt.

Posted

[citat=krockis][citat=sound_front][citat=krockis]när vi pratar om filmlook tycker inte jag att slutartider är avgörande, däremot öppna upp bländaren och dra på 35mm adapter, den korta skärpdjupet tycker jag gör mest.[/citat]

Japp öppna upp bländaren och kötta på P+S 35 adapter...finns både i B4 fattning och till de fetare kamerorna. det är mitt råd.

louis cyphre: som standrad? jag skrev att vi skulle generalisera lite...har du testat 1/50...det går inte filma med det, ser ut som skit och släpar efter för mkt. Och ja, utomhus är 1/1200 inte så farligt.[/citat]

Ska lägga upp mina tester för cinnelook på voodoo! så fort jag blir nöjd med färg korrigeringen! Filmat med PD-170, vidvinkel. Progressiv slutare, ökat gain för att få en brusig bild & mycket in zoomat för kort skärpe djup m.m. lekt helt enkelt! Men de ser fin fint ut! =)

Posted
ökat gain för att få en brusig bild

Varför vill du ha en brusig bild?

Har iofs inte testat 1/50 då jag har en ntsckamera där det inte finns. 1/60 däremot. Och jag antar att skillnaden är hårfin... Det jag menade var att ta 1/50(60) och sedan stegvis minska slutartiden. (alltså snabbare)

Jag vidhåller dock att 1/50 är en mycket bättre generalisering än 1/1600 som gör en cool effekt om det finns mycket ljus men som knappast är en standard inställning.

Posted

[citat=sound_front]filmar du med film brukar de se ut som film hur man än gör! hur ofta ser film ut som video i amerikanska filmer? (när det ska se ut att vara filmat med en videokamera) en röd lama blinkar sen ska vi va helt sålda på det... Jag döööör

Din sista mening låter spännande eftersom det strider mot det jag trodde. Pratar du om slow motion nu, eller menar du att man filmar 25 fps för TV-produktioner?

Och no shit att det ser ut som film om man filmar med film... Duh.

Posted

louis cyphre - skrev: Varför vill du ha en brusig bild?

Jag ville testa/leka med en "vanlig" DV kamera (PD-170) och se hur mycket av DV känslan som går att komma ifrån... Fick materialet att efterlikna super-8, lite! DV bilden är väldigt "clean" annars och film är kornigare än DV juh! därför ville jag ha mer brus i bilden!

[citat=vilcans]

Din sista mening låter spännande eftersom det strider mot det jag trodde. Pratar du om slow motion nu, eller menar du att man filmar 25 fps för TV-produktioner?

Och no shit att det ser ut som film om man filmar med film... Duh.[/citat]

Jo precis Wallander kör allt på 25 för att det ska ut på DVD sen, så slipper som massa problem där imellan. men ska de bara upp på bio å inget annat så är det nog vanligast att köra 24fps rakt av! men frågan är om det är vanligast att bara visa på bio idag? och en hel del ska inte gå på bio! och som du skrev TV produktioner, reklam m.m.

"Kortare slutartider gör ju bilden skarpare och mer video-aktig"

Film är film & ser ut som film. Vad menar du med "video-aktig" bara undrar inget påhopp alltså! =)

Posted

I europa tror jag det mesta filmas med 25fps idag. Förenklar efterarbetet fruktansvärt när det ska ut på DVD och TV sen. Biograferna kan köra 25fps utan problem så...