Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur tycker ni man ska göra en dokumentär där huvudpersonen vill skydda sin identitet, med det menar jag att inte avslöja hans identitet genom bild. Sudda ansiktet i efterhand är ingen bra och om man spelar in typ allt utom ansiktet så blir det som en TV3 dokumentär.

Vad tycker ni?

Postad

[citat=Diktator]Hur tycker ni man ska göra en dokumentär där huvudpersonen vill skydda sin identitet, med det menar jag att inte avslöja hans identitet genom bild. Sudda ansiktet i efterhand är ingen bra och om man spelar in typ allt utom ansiktet så blir det som en TV3 dokumentär.

Vad tycker ni?[/citat]

Subjektiv kamera och voice over.

Postad

Något jag tycker är snyggt men jag vet inte om det passar, är när någon annan talar in vad personen har sagt. Och som bilder visar man helt andra saker, eller saker som illustrerar vad rösten säger. Personen man vill skydda är aldrig med på bild, utan man har andra röster och andra personer i bild. Man gör helt klart att det är inte de riktiga personerna på bild, dock inte genom att säga det utan med tydligt bildspråk. Lite dåligt exempel är bullens insändare-filmer. Bra exempel är dokumentärer om tex andra världskriget, där röster varvas med skådespeleri som varvas med äkta journalfilmer, som varvars med bilder på äkta personer som inte behöver skyddas.

Typ (när man vill skydda raggarens identitet):

Campingplats med många familjetält. En raggarbil rullar in på campingplatsen.

V.O.

"ja, åsså gled vi in på campingen, strax efter blev det bråk, va."

Byt till bild på campingägaren (äkta).

CAMPINGÄGAREN

"Ja, så kom raggarna och de blev ett himla liv."

Byt till en Vy av en polisbil.

V.O.

"Vi har haft ögonen på dem ett tag..."

Byt till bild av polismanen som talar ovan.

"...och nu kom de till campingen."

• 1 månad senare...
Postad

[citat=gorse]Något jag tycker är snyggt men jag vet inte om det passar, är när någon annan talar in vad personen har sagt. Och som bilder visar man helt andra saker, eller saker som illustrerar vad rösten säger. Personen man vill skydda är aldrig med på bild, utan man har andra röster och andra personer i bild. Man gör helt klart att det är inte de riktiga personerna på bild, dock inte genom att säga det utan med tydligt bildspråk. Lite dåligt exempel är bullens insändare-filmer. Bra exempel är dokumentärer om tex andra världskriget, där röster varvas med skådespeleri som varvas med äkta journalfilmer, som varvars med bilder på äkta personer som inte behöver skyddas.

Typ (när man vill skydda raggarens identitet):

Campingplats med många familjetält. En raggarbil rullar in på campingplatsen.

V.O.

"ja, åsså gled vi in på campingen, strax efter blev det bråk, va."

Byt till bild på campingägaren (äkta).

CAMPINGÄGAREN

"Ja, så kom raggarna och de blev ett himla liv."

Byt till en Vy av en polisbil.

V.O.

"Vi har haft ögonen på dem ett tag..."

Byt till bild av polismanen som talar ovan.

"...och nu kom de till campingen."[/citat]

Det var smart..nästan som de gör på discovery...att någon annan berättar och så gör man en s.k rekonstruktion (

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...