Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ett udda problem med min externa hårddisk. Det är en Maxtor 200GB.

Jag försökte lägga över några videofiler på den igår för att göra plats på datorns egna hårddisk, men till min förvåning så tar den inte emot filer som är större än 4gb av någon anledning.

Jag vill inte klippa filen i två delar och exportera den till två videofiler, för det innebär kvalitetsförlust. Jag vill heller inte spela över den på band igen, för jag håller även på och rensar band.

Någon som vet varför hårddisken beter sig så löjligt?

Posted

Jag kan berätta att det är inte bara filsystemet. Försöker du ladda ner tex en fil på mer än fyra Gbyte från internet så skiter det sig redan med internet explorer. Många ftp-program likaså.

• 2 months later...
Posted

Tja! Jag har samma problem! Är så jävla glad att någon tog upp detta. Men! Vad är det för skillnad mellan:

• FAT16

• FAT32

• NTFS

Det står också att man bara kan gör det en gång och inte ändra tillbaka. Jag har en stor film på disken o undrar om det kan bli nått fel eller liknande.

Men mest undrar jag vad fan det är för skillnad.

Posted

[citat=Danell]Tja! Jag har samma problem! Är så jävla glad att någon tog upp detta. Men! Vad är det för skillnad mellan:

• FAT16

• FAT32

• NTFS

Det står också att man bara kan gör det en gång och inte ändra tillbaka. Jag har en stor film på disken o undrar om det kan bli nått fel eller liknande.

Men mest undrar jag vad fan det är för skillnad.[/citat]

Det som skiljer FAT16 och ~32 tror jag är att det senare har bättre stöd för stora partitioner med lägre klusterstorlek. Mindre slack (outnyttjat utrymme pga stora kluster) alltså med FAT32.

NTFS är har inbyggt stöd för felkontroll och säkerhet (mapp-/filrättigheter) och ännu bättre stöd för stora filer/partitioner.

Något annat än NTFS är inte att rekommendera med dagans Windows.

Naturligtvis finns alltid risken att något går snett vid konvertering, men den är så minimal att den behöver inte tas med i beräkningen. :)

Posted

[citat=Munthe]RAR krymper komprimerad video (som DV) väldigt lite och högst marginellt.[/citat]

Precis som Ash säger....

Vet inte om det är någon som laddat ner dvd filmer från nätet. Men jag vet att det går. :)

Men det är därför dvd img filer som är över 4GB stora är uppdelade till typ 90st mindre (rarfiler). Det har andra fördelar också...