Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ni som har köpt VideoMic, har ni tänkt på att det inte går att "rikta" mikrofonen om man fäster den på BoomPole från Röde? Den sitter ju fast i 90 grader! Då måste man hitta en led där eller nåt som passar 3/8" fästet! Eller? Det ser ju ut som om det måste bli så på bilden på stativet i alla fall. Som om den skruvas på rätt på bommen.

Funderade på att skaffa det, men nu vet jag inte riktigt...

Posted

[citat=snabela86]Ni som har köpt VideoMic, har ni tänkt på att det inte går att "rikta" mikrofonen om man fäster den på BoomPole från Röde? Den sitter ju fast i 90 grader! Då måste man hitta en led där eller nåt som passar 3/8" fästet! Eller? Det ser ju ut som om det måste bli så på bilden på stativet i alla fall. Som om den skruvas på rätt på bommen.

Funderade på att skaffa det, men nu vet jag inte riktigt...[/citat]

En Manfrotto micro ball kulled 482 (kostnad 311kr på cyberphoto) klarar om jag förstår rätt att fästas på 3/8'' hane.

http://www.cyberphoto.se/pri_stativ.php

Med en sådan kan du tilta -+ 90 gr 360 gr runt.

Det finns 1/4'' hona på Rode VideoMic för fäste på stativ!

Posted

NTG1 kostar ca:2000kr

NTG2 kostar ca:2400kr

VideoMic kostar ca: 1000kr

Det är klart att NTG mikarna kan vara bättre, de är ju dyrare.

Det är dock så att VideoMic är upphängd i gummiband som minskar risken för vibrationsljud från fästet.

Sedan är ju också VideoMic anpassad för videokameror i prisklasser under 15000kr.

Enligt Rode själva saknas bra mikrofoner för dessa kameror om de inte ska kosta en fömögenhet.

Jag vet inte om man kan få prova hos någon försäljare de olika mickarna till sin egen kamera, men det hade ju varit bra och göra det innan man bestämmer sig.

Posted

Orsaken att VideoMic är så mycket billigare är att den är så mycket enklare åsså.

Ingen skulle använda den typen mickar professionellt, men för en amatör eller enkel dokumentärfilmare som vill ha lite roligare ljud så kan den vara som en gåva från valfritt väsen, därför är den anpassad för just dom målgrupperna med lagom prestanda i förhållande till priset.

Att den är gummiupphängd redan från början, & det närmast inbyggt, beror på att det är en mer helhetslösning...& att den måste eftersom den inte är standard på det sättet.

NTG however är mer seriöst inriktad, som dom hävdar själva, för proffsen.

Jag vet inte redigt vad som följer med, men de flesta kondingar jag köpt genom åren har fått med egna Shock-Mounts (gummihängda mickhållare), så ser det inte som en omöjlighet att det kan följa med nån enkel sak redan från början (alltså bara spekulation), men oavsett vilket så MÅSTE dom ha sånna.

Just ja! Ser här, den frågan lär du Gussyl kunna svara på? Nyfiken :-)

Vidare spelar det ingen som helst roll prismässigt vilken kamera man har en speciell mick till, så länge man kan lösa det med eventuell phantommatning.

Det ändrar sig iof på sätt & vis efter ungefär 10.000:- vill jag minnas, men då inte så att en dyr jävla mick funkar sämre än en mycket billigare med samma karaktär men med sämre diskant exempelvis. Bara att kameran inte kan hantera den högre bandbredden så det är bara slöseri med pengar.

...men då måste man gå MYCKET högre än vad vi för det mesta brukar diskutera på det här forumet.

Om två prylar däremot inte kommer överrens så beror det aldrig på prislappen, bara det enkla faktum att dom inte är framtagna för att nödvändigtvis kunna funka ihop.

Det är fullständigt omöjligt, som det ser ut idag, att få all utrustning fullständigt samstämda. Det är vid sånna tillfällen man testar en annan mic-amp & hoppas på det bästa :-)

Posted

Hupps! Känns som det kan vara bra att specificera det sista jag skrev där!

Vad jag menar är givetvis att alla märken inte nödvändigtvis kan funka perfekt med alla andra märken, speciellt förstärkare kan vara lynniga, men i en sluten sfär, säg en studio eller liknande, så är det normalt sett inte speciellt stora problem med sånt :-)

Skulle det bli det sä är det inte värre än att byta ut prylarna som jävlas.

Posted

[citat=Christian van Caine]

Jag vet inte redigt vad som följer med, men de flesta kondingar jag köpt genom åren har fått med egna Shock-Mounts (gummihängda mickhållare), så ser det inte som en omöjlighet att det kan följa med nån enkel sak redan från början (alltså bara spekulation), men oavsett vilket så MÅSTE dom ha sånna.

[/citat]

Jo det är ju bra om det följer med shock-mount men vad jag vet så har Rode fem olika som säljs som tillbehör. En av dessa är gjord för Boom pole.

Den kanske följer med?

Dyrare kameror är utrustade med xlr kontakter och billigare med mini stereo.

En mer profesionell mikrofon ska ha 48V fantommatning om man ska få allt ur dem, en Rode VideoMic matas med ett litet 9V batteri som är inbyggt.

Om man är ljudsamlare så förstår jag att man vill ha bästa möjliga utrustning.

Har man en enklare videokamera och ska "bara" spela in dialogljud så tror jag att man skjuter över målet med studioanpassad utrustning.

Har man tyckt att en VideoMic duger som mikrofon men vill ha den på en Boompole så går det att lösa menar jag till ett billigare pris än en NGT. Tycker man inte att VideoMic duger som mikrofon så ska man ju välja någon annan så klart.

Sedan har jag kraftig tinitus på vänster öra så jag kan inte säga att det låter bra eller dåligt från den ena eller andra mikrofonen.

Posted

Sen är ju dialogen verkligen inte "bara". Är ju den som är viktig på plats och den man prioriterar. Så att skaffa en mik som man tycker låter bra på allt annat men inte låter så bra på dialog är väl inte att rekomendera, tvärtom är å andra sidan mycker mer ok.

Posted

Har en Röde VideoMik och tycker den är väldigt bra för sitt pris. Nu är jag ingen ljudfanatiker på något sätt så den passar nog mig (och min plånbok). Att den sen fått bra i tester och blivit jämförd med betydligt dyrare mickar är inte fel.

Men visst, det är ingen proffsmick.

Posted

[citat=Luzer]Sen är ju dialogen verkligen inte "bara". Är ju den som är viktig på plats och den man prioriterar. Så att skaffa en mik som man tycker låter bra på allt annat men inte låter så bra på dialog är väl inte att rekomendera, tvärtom är å andra sidan mycker mer ok.[/citat]

Jo jag håller med!

När jag skriver "bara" med dialiogljud så förringar jag inte dialogljudet. Det är oftast just dialog ljud som är det viktiga med en video upptagning. Det flesta andra ljuden får man ju på andra sätt. När jag säger "bara" så är det ju så att man inte vill få med annat ljud från och kring inspelningen utan just "bara" dialogen.

Eftersom jag har tinitus är jag ingen bra lyssnare utan tittar på kurvorna och värdena som mätts upp från mickarna. Då tycker jag att man gjort ett riktigt bra köp om man köpt en Röde VideoMic. Om man gämför med Röde NTG så är det mycket liten skillnad. Och skilnaden är ibland till VideoMic:ens fördel som ex. max dB.

Har man en plånbok som min eller tydligen Ronnie:s så förstår jag inte varför vi ska välja någon annan mikrofon i dagens läge än Rödes VideoMic.

Vad får man för de 700-1000 kr extra som de billigaste alternativen kostar?

Posted

[citat=Christian van Caine]

Just ja! Ser här, den frågan lär du Gussyl kunna svara på? Nyfiken :-)

)[/citat]

Nä den kommer utan shock-mount. På deras hemsida finns dock en variant som man nog enkelt kan bygga själv.

http://www.rode.com.au/?pagename=Products&product=SM4

SM4.jpg

• 2 weeks later...
Posted

[citat=snabela86]Ni som har köpt VideoMic, har ni tänkt på att det inte går att "rikta" mikrofonen om man fäster den på BoomPole från Röde? Den sitter ju fast i 90 grader! Då måste man hitta en led där eller nåt som passar 3/8" fästet! Eller? Det ser ju ut som om det måste bli så på bilden på stativet i alla fall. Som om den skruvas på rätt på bommen.

Denna bilden retar säkert någon;-)

videomic_monopod.jpg

Posted

[citat=Stefan_holst][citat=snabela86]Ni som har köpt VideoMic, har ni tänkt på att det inte går att "rikta" mikrofonen om man fäster den på BoomPole från Röde? Den sitter ju fast i 90 grader! Då måste man hitta en led där eller nåt som passar 3/8" fästet! Eller? Det ser ju ut som om det måste bli så på bilden på stativet i alla fall. Som om den skruvas på rätt på bommen.

Denna bilden retar säkert någon;-)[/citat]

--------------------

Har själv funderat på en sådan lösning.Varför göra det dyrare för sig än nödvändigt-horribelt med mikrofonbommar för tusentals kronor.