Gå till innehåll

Dator-sök?


final_cut

Recommended Posts

och då har jag lagt till en tv-mottagare som du kan ansluta videon till.

 

Du ska INTE ha en tv mottagare! su ska ha ett analogt video kort som kan ta emot analog video! inte nån anten kontakt alltså! har du ingen DV kamera? isåfall kan du använda den som konverter! eller köpa en extern billig analog till digital konverter!

 

Stöd för två bildskärmar har typ ALLA kort idag! spelkort/videoredigeringskort alla ! för att få mer arbetsyta eller för att få en större bild att titta på när du redigerar kan man säga...

 

helt ny innom redigering?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Du ska INTE ha en tv mottagare! du ska ha ett analogt video kort som kan ta emot analog video! inte nån anten kontakt alltså! har du ingen DV kamera? isåfall kan du använda den som konverter! eller köpa en extern billig analog till digital konverter! [/citat]

 

OK, så vad är att rekommendera - ett analogt videokort eller extern analog?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=sound_front]Du ska INTE ha en tv mottagare! du ska ha ett analogt video kort som kan ta emot analog video! inte nån anten kontakt alltså! har du ingen DV kamera? isåfall kan du använda den som konverter! eller köpa en extern billig analog till digital konverter! [/citat]

 

OK, så vad är att rekommendera - ett analogt videokort eller extern analog?[/citat]

 

 

kolla vad som är billigast! externt slipper du montera om du inte klarar av det! annars så är det väll priset som avgör.... kolla på http://www.dustin.se eller var som helts bara du hittar ett du vill ha sen kan du ju köpa det var som!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]kolla vad som är billigast! externt slipper du montera om du inte klarar av det! annars så är det väll priset som avgör.... kolla på http://www.dustin.se eller var som helts bara du hittar ett du vill ha sen kan du ju köpa det var som![/citat]

 

Är det inte de på Dell som installerar/monterar in allt...?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=sound_front]kolla vad som är billigast! externt slipper du montera om du inte klarar av det! annars så är det väll priset som avgör.... kolla på http://www.dustin.se eller var som helts bara du hittar ett du vill ha sen kan du ju köpa det var som![/citat]

 

Är det inte de på Dell som installerar/monterar in allt...?[/citat]

 

Jo... Dom bygger allt! till och med bilar båtar & hus! =P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Men vänta lite nu... Kan man inte bara koppla samman videon till datorn med en RCA-kabel? Så kan man överföra grejer...?[/citat]

 

Jo då! tryck på "eject" knappen på din dator. lägg en RCA-kabel i släden, stäng. Andra ändan trycker du in i din TV. Sen klickar du på "överföra grejer" knappen så kommer det flyta på som en flod ska du se!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Jo då! tryck på "eject" knappen på din dator. lägg en RCA-kabel i släden, stäng. Andra ändan trycker du in i din TV. Sen klickar du på "överföra grejer" knappen så kommer det flyta på som en flod ska du se![/citat]

 

Är du sarkastisk, eller...? Om inte så krävs det väl inga vidare installationer eller liknande - bara att sätta in sladden rätt, eller? Förresten, har de flesta datorer uttag för en RCA-kabel?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Ja! é inte du de? =P hahaha[/citat]

 

Nej, det är jag verkligen inte! Det sista jag behöver nu är folk som jävlas, är under tillräckligt mycket stress som det är! Är inte på lekhumör direkt. Kan ni inte svara seriöst så låt bli att svara! Vore detta en flytande msn-diskussion så är det annorlunda, men nu går jag till jobbet som kan inte läsa svar som postas här förrän imorgon, och när folk har skämtat två-tre dagar i rad så är det förlorad tid vad gäller dator-köp. Hade tänkt göra det nu i veckan, men det blir tydligen inte så...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja! Vill inte jävlas me dig! Men trodde värkligen att du skojade när du skrev saker som:

 

"Har förgäves letat efter en dator med uttag för video"

Har man ju inte tvunget koll på men...

 

"inom vilka sammanhang behöver man två skärmar?"

Ditt "nickname" är final_cut. Har du missat nått där eller? =)

 

 

"Är det inte de på Dell som installerar/monterar in allt...?"

Jo om man köper sin dator från Dell så är det dom som gör det! men man kan ju annars bygga den själv annars... Jo visst de är sant! =)

 

Har frågat innan. testar igen! Har du tillgång till en DV-kamera? använd isåfall bara den som omvandlare från RCA till 1394 (DV-ström) så får du in det å kan klippa & bränna för fullt!

 

du har skrivigt som yrke (Filmregissör) berätta!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Tja! Vill inte jävlas me dig! Men trodde värkligen att du skojade när du skrev saker som:

 

"Har förgäves letat efter en dator med uttag för video"

Har man ju inte tvunget koll på men...

 

"inom vilka sammanhang behöver man två skärmar?"

Ditt "nickname" är final_cut. Har du missat nått där eller? =)

 

 

"Är det inte de på Dell som installerar/monterar in allt...?"

Jo om man köper sin dator från Dell så är det dom som gör det! men man kan ju annars bygga den själv annars... Jo visst de är sant! =)

 

Har frågat innan. testar igen! Har du tillgång till en DV-kamera? använd isåfall bara den som omvandlare från RCA till 1394 (DV-ström) så får du in det å kan klippa & bränna för fullt!

 

du har skrivigt som yrke (Filmregissör) berätta![/citat]

 

Ibland börjar man faktiskt undra:P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=simonrahnster]Vad är problemet?

Ett forum på nätet kan väl inte hindra dig från att köpa en dator:P?[/citat]

 

Problemet är att jag trodde jag kunde räkna med er hjälp, de flesta av er håller väl på med redigering osv. Men de flesta seriösa inlägg här verkar ha kommit från en viss Fredrik Blom...samtidigt som sound_front mest tagit sig chansen att känna sig överlägsen genom spydiga kommentarer som jag faktiskt besvarat i över en vecka nu. Ett ofantligt stor slöseri med tid, för min del i alla fall.

 

[citat=sound_front]Tja! Vill inte jävlas me dig! Men trodde värkligen att du skojade...

"inom vilka sammanhang behöver man två skärmar?"

Ditt "nickname" är final_cut. Har du missat nått där eller? =)[/citat]

 

Ja, men det är svårt att veta vad exakt man menar med "två skärmar"? Det kan ju betyda vad som helst. Även i detta sammanhang. Jag har själv redigerat en hel mängd material på skolan och har aldrig hört nåt om "två skärmar". Och jag heter inte final_cut av någon särskild anledning - utom att jag vill ha final cut på mina produktioner.

 

[citat=sound_front]Har frågat innan. testar igen! Har du tillgång till en DV-kamera? använd isåfall bara den som omvandlare från RCA till 1394 (DV-ström) så får du in det å kan klippa & bränna för fullt! [/citat]

 

Nej, har inte tillgång till DV-kamera. Börjar med att skapa mig ett imperium från botten och uppåt. Det börjar med en dator som sagt.

Någon sade att jag kanske kunde använda en RCA-kabel för att överföra material från videon till datorn. Själv tänkte jag på att om man kan se på tv via datorn så kanske man kan spela in tv-program på samma sätt (Windows) - och genom att ha videon kopplad till tv:n så kanske man även kan överföra material från videon till datorn via tv:n. Så det är här vi har fastnat och där de oseriösa inläggen började rasa in - så jag har ännu inte fått nåt svar.

 

[citat=sound_front]du har skrivigt som yrke (Filmregissör) berätta![/citat]

 

Det är inte mitt yrke, jag är inte DI-utbildad och håller på med den senaste Beck-filmen. Så ursäkta om du blivit vilseledd. Håller på med film på fritiden, och det är än så länge det enda riktiga "yrke" jag haft. Sen så är ju inte en filmregissör samma som en filmklippare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Har förgäves letat efter en dator med uttag för video så att man kan överföra det som finns inspelat till datorn och bränna ner det på dvd... Är det enklare än jag tror eller?[/citat]

- Stockholm-Motala! :)

 

Datorer kommer sällan med uttag för överföring av analog video, tex VHS, utan det får man köpa och sätta in själv eller be affären där man köper datorn, alternativt be någon vän göra det.

 

Hårdvara för överföring av analog video är tex Canopus ADVC 110 eller ADVC 300. Vilken som du behöver för dina behov kan du få mer vägledning om här: Canopus - Which Video Converter is Right for You?

 

Matrox är en annan tillverkare av hårdvara för överföring av analog video. Både Matrox RT.X10 HW och RT.X100 HW/Xtreme Suite gör jobbet bra:

Matrox RT.X10

Matrox RT.X100

 

Samtliga dessa produkter kräver mjukvara, dvs videoredigeringsprogram samt program för att bränna DVD med menyer, som man måste skaffa när man köpt hårdvaran förutom när man köper Matrox RT.X100 Xtreme Suite. Matrox RT.X100 Xtreme Suite kommer med Premiere Pro 1.5, After Effects Standard 6.5, Encore DVD 1.5, Audition 1.5. Dvs, hela Adobe Video Collection Standard 2.5 följer med RT.X100 Xtreme Suite.

 

Canopus ADVC-serie samt Matrox RT.X10 HW samt RT.X100 HW levereras utan mjukvara.

 

Om du skall bygga själv så se till att läsa tillverkarens specifikationer noga. Matrox-korten fungerar väldigt dåligt på vissa datorkonfigurationer.

 

Om du inte behärskar allt det tekniska, gå in hos någon datorhandlare och be att dom hjälper dig. Undvik butiker typ OnOff, SIBA, mm då dom helst bara vill sälja en dator till dig och inte bryr sig om alla delar passar ihop.

 

Jag såg att du enligt forumet bor i Motala. I Stockholm finns en affär som bygger datorer anpassade för videoredigering och som provkör datorn noga innan dom levererar den till kund. Du kan ju alltid ringa till dom och höra om priser. Kan du hämta datorn i Stockholm så är du nära lösningen på det hela. Lindqvist Radio TV håller enbart på med videoredigering så dom kan sina saker. Deras hemsida hittar du här: Lindqvist Radio TV

 

Både Canopus och Matroxkorten fångar till DV-AVI och inte till MPEG vilket många TV-kort gör. DV-AVI ger högre kvalitet än MPEG samt ger dig bättre möjlighet till att redigera materialet. Att redigera MPEG är inte att rekommendera om du har högt blodtryck. (Har du lågt kommer du att få högt om du redigerar MPEG... ;) )

 

Både Canopus och Matrox tar bra betalt för sina grejor men kan summeras som "man får det man betalar för". :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]

Jag såg att du enligt forumet bor i Motala. I Stockholm finns en affär som bygger datorer anpassade för videoredigering och som provkör datorn noga innan dom levererar den till kund. Du kan ju alltid ringa till dom och höra om priser. Kan du hämta datorn i Stockholm så är du nära lösningen på det hela. Lindqvist Radio TV håller enbart på med videoredigering så dom kan sina saker. Deras hemsida hittar du här: Lindqvist Radio TV[/citat]

 

Jag antar att det är Lindqvist Radio Tv som du syftar på när du talar om affären som bygger, anpassar och testar datorer...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Rogge]

Jag såg att du enligt forumet bor i Motala. I Stockholm finns en affär som bygger datorer anpassade för videoredigering och som provkör datorn noga innan dom levererar den till kund. Du kan ju alltid ringa till dom och höra om priser. Kan du hämta datorn i Stockholm så är du nära lösningen på det hela. Lindqvist Radio TV håller enbart på med videoredigering så dom kan sina saker. Deras hemsida hittar du här: Lindqvist Radio TV[/citat]

 

Jag antar att det är Lindqvist Radio Tv som du syftar på när du talar om affären som bygger, anpassar och testar datorer...[/citat]

Ja! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså de säljer datorer för runt 30,000 kr! Inte min prisklass direkt. Kostar det verkligen så mycket att inreda datorn med videoredigering (film, bild, foto) och ca 1 MB minne...?

 

Kanske borde jag skita i det här med vhs-till-dator-till-dvd och fokusera på den andra delen - filmredigering (analog och digital) och bild/foto-redigering (PhotShop??)... Det här med att ladda hem/bränna ner film/musik däremot verkar vara världens elände enligt följande svar jag fått...

 

UTDRAG:

Satsa på en lös DVD brännare. Det är såååå mycket lättare.

Att just bränna DVD är möjligen det krångligaste man kan göra i en dator.

I alla fall om man skall hantera olika format. Det är betydligt enklare

om man ENDAST skall ta in film ifrån DV kamera, men även där kan det vara

krångligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Alltså de säljer datorer för runt 30,000 kr! Inte min prisklass direkt. Kostar det verkligen så mycket att inreda datorn med videoredigering (film, bild, foto) och ca 1 MB minne...?[/citat]

Var det priset på bara datorn, utan något kort, tex Matrox RT.X10? Om det bara är datorn och inget redigeringskort så låter det dyrt, det håller jag med om.

 

[citat=final_cut]Kanske borde jag skita i det här med vhs-till-dator-till-dvd och fokusera på den andra delen - filmredigering (analog och digital) och bild/foto-redigering (PhotShop??)... Det här med att ladda hem/bränna ner film/musik däremot verkar vara världens elände enligt följande svar jag fått...

 

UTDRAG:

Satsa på en lös DVD brännare. Det är såååå mycket lättare.

Att just bränna DVD är möjligen det krångligaste man kan göra i en dator.

I alla fall om man skall hantera olika format. Det är betydligt enklare

om man ENDAST skall ta in film ifrån DV kamera, men även där kan det vara

krångligt.[/citat]

Jag bränner all video (VHS och från DV-kamera) jag tar in i datorn på DVD. Det fungerar jättebra och har fungerat felfritt från dag 1. Den som tycker att bränna DVD är bland det krångligaste man kan göra på en dator bör nog gå en lättare datorkurs. Så krångligt är det inte. Att bränna ner film och musik är enkelt.

 

Att köpa en dator från tex DELL som du var inne på tidigare kan du ju göra och sedan köpa en Canopus ADVC 110 till det. Då kan du via Canopus ADVC 110 ta in video från VHS till din dator. Har du en DV-kamera som du kan koppla S-video till så kan du ju använda den istället för Canopus ADVC 110. Du behöver dock videoredigeringsprogram för att redigera filmerna hur du än gör.

 

Ett bra ock enkelt program du kan redigera filmerna i och även bränna dom från är Adobe Premiere Elements 2.0. Det kostar i skrivande stund 895kr på Scandinavian Photo ( http://www.scandinavianphoto.se/?570344 )

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Var det priset på bara datorn, utan något kort, tex Matrox RT.X10? Om det bara är datorn och inget redigeringskort så låter det dyrt, det håller jag med om.[/citat]

 

Hur jag än vänder på det så har jag inte tänkt lägga 30, 000 på en dator, vare sig med eller utan program. I alla fall inte på en och samma gång.

 

[citat=Rogge]

Att köpa en dator från tex DELL som du var inne på tidigare kan du ju göra och sedan köpa en Canopus ADVC 110 till det. Då kan du via Canopus ADVC 110 ta in video från VHS till din dator. [/citat]

 

Ja, då är väl det löst. Nu återstår den sista fasen - att skräddarsy en vettig dator. Vad behöver jag? 1024 Mb, Firewire, DVD±RW Dual Layer...Behöver jag DVI-uttag/stöd för två monitorer, har glömt vad det var nu igen. I grunden är det väl så att man själv köper redigeringrogram och liknande, så det är inget som de på Dell installerar? Och hur är det med alla dessa kodningar och format? Kan man se film på alla format (mpeg, Avi, Quicktime, Windows Media, Real) men behöver köpa nåt program för att kunna koda om för att bränna ner materialet på dvd-skiva? Det är väl det sista som jag inte är särskilt bekant med numera...alla dessa kodningar.

 

På Dell har de sagt följande: "Jag har inte lagt till någonting extra som t.ex. Extra garanti, antivirus, officeprogram eller liknande utan koncentrerat mig på dina önskemål." - - - - Kan man inte välja ett redan färdigt datorpaket och bara lägga till de saker som man känner att man saknar, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...