mattsand Posted October 28, 2005 Share Posted October 28, 2005 hej, tänkte skaffa mig en 12-voltslampa till typ extralampa på natten och eyelight/lättning mörka vinterdagar. någon som har tips? det känns som att de som är gjorda för film har sina fördelar som färgtemperatur och jämn ljusbild, men jag gillar gerilla. dock måste den ju ha ordentligt tryck samt inte rita cirklar eller prickar över bilden. har kollat på den här, visserligen 6v men laddningsbar och billig. framgår inte hur många watt heller. känns som jag behöver minst 30, fast ljusstyrkan beror ju på reflektorn också. http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?WAGID=14633 /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted October 28, 2005 Share Posted October 28, 2005 De har en snarlik på rusta också. Jag var nyss i linköpingsbutiken och de kostade typ 300 spänn för 150 miljarder candle light eller nått sånt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonpet Posted October 28, 2005 Share Posted October 28, 2005 Ljussatte en gång en nattscen med den där modellen av lampa, funkade rätt ok faktiskt, i alla fall tills batterierna började lägga av. Dom räcker inte alls speciellt länge, efter en kvart har ljusstyrkan gått ned kraftigt och strax över halvtimmen var det bara att lägga av. Funkar som extrem nödlösning, men inget jag rekomenderar. Dessutom ritar dom som du sa cirklar. Men gerilla-faktorn är ju jävligt hög :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 skulle köpa en Paglight C6, den är så klockren, ger sjukt bra ljus o variation. batteriet räcker stabila 3 timmar. har en sån med batteri + laddare och använt den mkt och tycker den funkar bra, speciellt vid dokumentärer. http://www.paguk.com/c6/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted October 29, 2005 Author Share Posted October 29, 2005 ser grym ut, fast för 2000 kronor kan jag hyra en arri pocket par 125w hmi med batteri i en vecka. jag hade tänkt mig något i prisklassen 200 kronor. :-) /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted October 29, 2005 Author Share Posted October 29, 2005 [citat=jonpet]Ljussatte en gång en nattscen med den där modellen av lampa, funkade rätt ok faktiskt[/citat] skulle du säga att den har någon som helst effekt i dagsljus på några meters avstånd? för att lätta upp ögonen mörka höstdagar specifikt. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krockis Posted October 29, 2005 Share Posted October 29, 2005 har använt en liknande lampa från Överskottsbolaget, kostar runt 300 tror ja och den funkar perfekt på några meters håll en höstdag..:-) man märker inte heller cirkeln för ansiketet blir så "litet" eller vad man skulle kunna säga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Nu på morgonen upptäckte jag att jag fått ett stenskott på lyktglaset på bilen. I detta ögonblick fick jag idén att man kanske skulle kunna sätta ett bil-lyktglas på denna typ av lampa för att få lite bättre ljusbild? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 8, 2005 Share Posted November 8, 2005 Bygglampa från claesolsson, bilbatteri och sån där 12/230 volts adapter skulle jag nog tänka mig... om ljudet inte är så viktigt och du har bil så kan du ju koppla den till bilen också för att öka antalet timmar. Eller är det lite overkill för lite lättningsljus? kanske kan reflektera på något... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted November 15, 2005 Author Share Posted November 15, 2005 problemet med bygglampor, liksom typ redheads är att de drar så sjukt mycket ström. en 200-wattare ger ungefär lika mycket (lite) ljus som en kameralampa på 50 watt. har kört med en sån adapter och en liten arri-lampa en del men batteriet tar slut på nolltid, kanske tjugo minuter max. har man bil är det dock grymt smidigt helt klart. för den aktuella inspelningen blev det en sån där liten kameralampa med två lampor från sony, vilken en assistent fick springa omkring med och lätta eller keya från alla vinklar och vrår. funkade helt klart över förväntan. fast den vinner ju mycket tryck på att ljuskällan är så riktad. softar man den blir det inte så mycket ljus kvar. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts