Jump to content

bästa 12-voltslampan för film & video?

mattsand

Recommended Posts

hej,

tänkte skaffa mig en 12-voltslampa till typ extralampa på natten och eyelight/lättning mörka vinterdagar. någon som har tips? det känns som att de som är gjorda för film har sina fördelar som färgtemperatur och jämn ljusbild, men jag gillar gerilla. dock måste den ju ha ordentligt tryck samt inte rita cirklar eller prickar över bilden. har kollat på den här, visserligen 6v men laddningsbar och billig. framgår inte hur många watt heller. känns som jag behöver minst 30, fast ljusstyrkan beror ju på reflektorn också.

http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?WAGID=14633

/mattias

Ljussatte en gång en nattscen med den där modellen av lampa, funkade rätt ok faktiskt, i alla fall tills batterierna började lägga av. Dom räcker inte alls speciellt länge, efter en kvart har ljusstyrkan gått ned kraftigt och strax över halvtimmen var det bara att lägga av. Funkar som extrem nödlösning, men inget jag rekomenderar. Dessutom ritar dom som du sa cirklar. Men gerilla-faktorn är ju jävligt hög :-)

[citat=jonpet]Ljussatte en gång en nattscen med den där modellen av lampa, funkade rätt ok faktiskt[/citat]

skulle du säga att den har någon som helst effekt i dagsljus på några meters avstånd? för att lätta upp ögonen mörka höstdagar specifikt.

/mattias

• 2 weeks later...

Bygglampa från claesolsson, bilbatteri och sån där 12/230 volts adapter skulle jag nog tänka mig... om ljudet inte är så viktigt och du har bil så kan du ju koppla den till bilen också för att öka antalet timmar. Eller är det lite overkill för lite lättningsljus? kanske kan reflektera på något...

problemet med bygglampor, liksom typ redheads är att de drar så sjukt mycket ström. en 200-wattare ger ungefär lika mycket (lite) ljus som en kameralampa på 50 watt. har kört med en sån adapter och en liten arri-lampa en del men batteriet tar slut på nolltid, kanske tjugo minuter max. har man bil är det dock grymt smidigt helt klart.

för den aktuella inspelningen blev det en sån där liten kameralampa med två lampor från sony, vilken en assistent fick springa omkring med och lätta eller keya från alla vinklar och vrår. funkade helt klart över förväntan. fast den vinner ju mycket tryck på att ljuskällan är så riktad. softar man den blir det inte så mycket ljus kvar.

/mattias