Jodea Posted October 20, 2005 Share Posted October 20, 2005 Antal sidor: 6 Detta är ett kort manus som jag fick iden till i tidigare i kväll när jag satt och skrev på mitt andra manus. Så detta manus har uppkommit på bara några timmar! (vilket är bra i alla fall för att vara mig :)). Skulle vara glad för konstruktiv kritik. Håller historien? Eftersom jag slängde ihop manuset så här snabbt har jag inte hunnit få perspektiv på det än. Vad tycker ni om slutet? Själv tycker jag att det är lite svagt. Några idéer om hur man kan förbättra det? Jag blir glad över all kritik... Ha det bra!! EDIT: Version 4 upplagd (se även senaste inlägget).En doft av död (Version 4, slutmanus).rtf 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xärcksäss Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Med tanke på att det är ett grovmanus finns det ju inget särskilt att klaga på, det skulle vara att dialogen kanske känns lite krystad ibland, men det tror jag att du märker själv om du läser igenom det om nån dag eller så. Slutet är ju kanonbra så det tycker jag inte att du behöver göra nåt åt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 [citat=Jodea]Antal sidor: 6 Detta är ett kort manus som jag fick iden till i tidigare i kväll när jag satt och skrev på mitt andra manus. Så detta manus har uppkommit på bara några timmar! (vilket är bra i alla fall för att vara mig :)).[/citat] Jag tror att i alla fall ett manus har uppkommit på det sättet för många faktiskt ;) I alla fall för mig. :) [citat=Xärcksäss]Med tanke på att det är ett grovmanus finns det ju inget särskilt att klaga på,[/citat] Det där var väl dumt sagt. Det är väl just på grovmanus man ska ge synpunkter så att man kan göra en bättre andra version och så ge mer synpunkter till en ny version och så vidare. Här kommer i alla fall kritiken: Titta över dialog som sagt. men bara lite, lite för jag tyckte den var bra ändå. Slutet med att han dödar killen skulle inte behöva vara med. Det blir rätt dåligt tycker jag, inte bara för att han dödar honom utan för att han även står och försöker sälja dem. Vill du ha det bättre så skulle jag i alla fall ta bort den scenen då han står och säljer dem och ha pyskologscenen direkt efter att han dödat försäljaren och han frågar om han luktar illa. "Nä det var inget." för det slutet är rätt bra. Lycka till! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted November 4, 2005 Author Share Posted November 4, 2005 Tack för kritiken! :) Jag ska försöka ändra lite på dialogen så att den känns mera naturlig. Adam88: Tyvärr måste jag säga att jag inte riktigt förstår vad du menar angående slutet. Du får nog förklara det en gång till...:) Vill också förtydliga att det är inte den deodorant som försäljaren försökte sälja till Jimmy som Jimmy försöker sälja sen utan den sortens "deodorant" som han tillverkade av den styckade kroppen. Därav titeln på filmen. Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stalin Posted November 5, 2005 Share Posted November 5, 2005 jag tror att du skulle kunna förlänga tids-uppfattningen lite. d.v.s du låter dygnet rulla lite mer. t.ex. dörrförsäljaren skulle kunna dyka upp på kvällen istället för på dagen. sen kan du ta bort scenen med motorsågen. ta bara med när han häller i lite blod i en deo flaska. och om det blir otydligt kan han ju peta ner ett öga också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted November 10, 2005 Author Share Posted November 10, 2005 Nu har jag lagt upp version 2 av manuset i det första inlägget. Det som har ändrats är: - Styckningssekvensen är kraftigt förkortad - Dialogen har ändrats och finslipats här och var + lite flera småändringar...:) Kommentera gärna, främst angående dialogen. Känns den naturlig? Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted November 29, 2005 Author Share Posted November 29, 2005 Ingen som vill vara vänlig att kommentera...? :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qbrik Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Störtskön karaktär!! Han är så psyko så det blir bara roligt. Jag tycker det var riktigt bra manus. Gillar verkligen den svarta humorn .. "Du har sålt din sista deodorant!" *ler* skitbra! Det enda jag inte hajar riktigt är köks- och sopptippscenen. Måste han göra/sälja deo efter att han dödat försäljaren? Det blir lite för mycket tror jag... själv hade jag nog strykigt de scenerna och gått direkt från mordet till psykologen och sen avsluta med "Tycker du att jag luktar illa?" Det blir lite mer "punchy ending" och lämnar slutet mer öppet, (ska han döda psykologen också??). Bra jobbat!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 Tack för svaret! Kul att du gillade det...:) På fleras begäran har jag beslutat att ta bort allt som har med styckningen och försäljningen att göra. Efter mordet hoppar vi direkt till psykologen istället. Något mer som ni har synpunkter på? Känns som om manuset börjar få sin slutliga form, nästa version blir med största sannolikhet ett slutmanus. Lägger upp den inom några dagar. Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted January 2, 2006 Author Share Posted January 2, 2006 Har nu lagt upp tredje versionen av manuset i det första inlägget. Det enda som har ändrats är att huvudpersonen inte längre styckar kroppen utan vi går direkt från mordet till scenen med psykologen, på mångas begäran. Det här är troligen sista versionen av manuset såvida ingen har några synpunkter på det. Namnet förresten, tycker ni att karaktärerens namn är bra eller bör det ändras? Är inte så bra på att hitta på bra namn till karaktärer nämligen....:) Enjoy your reading!! Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
precision motion Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Mm, storyn är fortfarande bra. Gillar den skarpt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted January 20, 2006 Author Share Posted January 20, 2006 Tackar. Det här manuset är så gott som färdigt men undrar bara om ni tycker att namnet på huvudpersonen är bra, passar det? Dessutom lägger jag upp den sista versionen för den som vill läsa. Det enda som har ändrats är någon enstaka replik och att jag lagt till scennummer och finslipat formateringen. Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxv Posted January 26, 2006 Share Posted January 26, 2006 Ja tyckte det var riktigt bra, lagom liksom ;) Det ända jag inte direkt tyckte passade var nog namnet, fick mej mer att tro att det var en skräckfilm när jag såg det. Annars bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted January 28, 2006 Share Posted January 28, 2006 Det är ju inte alltid så dumt att överasska publiken och visa något de verkligen inte har förväntat sig... :) [citat=maxv]Ja tyckte det var riktigt bra, lagom liksom ;) Det ända jag inte direkt tyckte passade var nog namnet, fick mej mer att tro att det var en skräckfilm när jag såg det. Annars bra![/citat] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts