louis cyphre Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Det är ju helt galet.. nu ska alltså James Newton Howard (sjätte sinnet, Batman Begins) göra ett helt soundtrack, till en antagligen ganska lång film, på några veckor.... gah! Låter inte idealiskt precis... Hm, en fråga till MikaelH, har läst tidigare att du jobbar på WETA... Jag vet inte om du har någon koll på det här men, vad vet du om anledningen till att Howard Shore har blivit utbytt så här sent i produktionen.. Hur går snacket? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Peter Jackson made the following statement: "I have greatly enjoyed my collaborations with Howard Shore, whose musical themes made immeasurable contributions to 'The Lord of the Rings' trilogy. During the last few weeks, Howard and I came to realize that we had differing creative aspirations for the score of 'King Kong.' Rather than waste time arguing with a friend and trying to unify our points of view, we decided amicably to let another composer score the film. I'm looking forward to working with James Newton Howard, a composer whose work I've long admired, and I thank Howard Shore, whose talent is surpassed only by his graciousness." 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emperor Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Dåligt.. Howard Shore är ju bra... Men orsakerna var väl ganska bra ändå så ja förstår det.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
louis cyphre Posted October 15, 2005 Author Share Posted October 15, 2005 Jo, jag har läst PJs statement.. men man undrar ju hur snacket går... Sånt här gör en orolig... Försöker de desperat rädda en kass film? Nja, jag hoppas att den kommer att vara kung, och att musiken helt enkelt inte passade... Fast, man har ju även ändrat på själva apan.. Ser hårdare ut nu. http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=21556 Känns som om PJ varit missnöjd med filmen och nu försöker rädda båten i hamn.. Jag tror han lyckas men man får se.. Alltid oroväckande när de byter kompositör i elfte timmen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 sheit, Kong blev bra mycket hårdare nu, fast samtidigt lite mindre lik orginal-Kong. Får hoppas att han klarar av att göra den minst lika bra som LotR filmerna, Forgotten Silver och Bad Taste... och de andra också för den delen. Att göra musiken precis i slutet behöver ju inte bara bli dåligt, även om det är lite taskigt tajmat. Se bara på Team America. Fast där så var de ju ute efter musikklyschor... Bara det inte resulterar i förseningar i releasen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuco Posted October 15, 2005 Share Posted October 15, 2005 Ojdå - där ser man. Ska bli intressant att se vad James Newton Howard hittar på. Är inte så himla förtjust i Howard Shore - självklart duktigt men inte nån av mina favorit kompositörer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trancedanne Posted October 16, 2005 Share Posted October 16, 2005 James Newton Howard är riktigt bra, speciellt hans musik ifrån Batman Begins 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Men bara för att Howard Shore blir kickad från projektet betyder det inte att filmen får sämre musik. Personligen tycker jag att James Newton Howard gör bättre och mer levande musik än Howard Shore. Ett av Howards bästa soundtrack är The Village, även om många tycker att själva filmen är dålig. Han fick bland annat en Academy Award nomination för den... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmalmsten Posted November 3, 2005 Share Posted November 3, 2005 kände att jag måste gräva fram den gamla tråden... sneglade nämligen in på kong is king och läste detta: _________________________________________________________________ TVNZ Airs New Kong Trailer...And We Got It! _UPDATE- 11/03/05, 10:03 am EST - Xoanon Access Hollywood will be airing this baby on North American TV screens tonight around 7PM EST. After that look for super-high-res versions to appear on Apple.com and KingKong.com..but for now we have this from TVNZ thanks to Damian..take a look! in·ev·i·ta·ble Pronunciation Key (n-v-t-bl) adj. 1. Impossible to avoid or prevent. 2. Invariably occurring or appearing; predictable. As in 'the inevitable call from Universal demanding we remove the clip ASAP' You knew that was going to happen...just remember to catch it tonight on Access Hollywood and Apple.com!! Thanks to {8thWonder} for the breakdown: ... The trailer opens with Carl Denham saying the Old Arabian Proverb... "And the beast looked upon the face of beauty, and it stayed it's hand from killing, and from that day it was as one dead." This is spoken over shots of Kong looking down on Ann in the deserted streets of New York. A very emotional scene. The next minute and a half is exposition. Carl asks Ann if she is nervous about the voyage, Carl gives the "Uncharted Island" speech, as Ann boards the venture, there are shots of the voyage. Once they reach the island the kidnapping and sacrifice are featured, New shots of SKIIPs holding Jack and Carl, and Ann is lowered over the wall. From there the action begins. Much of it is from the Inside Look, but is expanded. We see the Bronto herd before the stampede, and a Venatosaur runs by very close to the camera, very fast, almost not seeing it at all. The V. rex menacing Ann is SCARY, and when Kong slams down behind her it looks NOTHING like it did in the first trailer. Kongs face nearly touched the ground. We can tell that Kong has come from a long way up. The rex running at Ann and Kong is very fast and frightening. Next is the shot of Kong fighting off two V rexes and dropping Ann, but catches her at the last second in his FOOT! There's a new car throwing scene, that again, looks nothing like the first trailer. Im beginning to wonder if any of the action from the first trailer will be in the film at all. The ESB scene is much like we see in the Inside Look, with a chest beating, roaring Kong added to the end of the trailer. _________________________________________________________________ och jo, det är ikväll dom snackar om... väntar med spänning |:3 EDIT: har peter varit sjuk eller något? han är ju trådsmal(!?) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaelH Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 [citat=louis cyphre]Det är ju helt galet.. nu ska alltså James Newton Howard (sjätte sinnet, Batman Begins) göra ett helt soundtrack, till en antagligen ganska lång film, på några veckor.... gah! Låter inte idealiskt precis... Hm, en fråga till MikaelH, har läst tidigare att du jobbar på WETA... Jag vet inte om du har någon koll på det här men, vad vet du om anledningen till att Howard Shore har blivit utbytt så här sent i produktionen.. Hur går snacket?[/citat] Jag har inte hort nagot "pa insidan" om kompositorbytet. Men lite skvaller kan jag allt bjuda pa :) Vi tittade idag pa nagot vi kallar "monthlies". Lite da och da klipps allt vi gjort den senaste tiden ihop och visas pa duk for allihopa. Kong kanns riktigt riktigt bra! Alltsa, man fattar ju att det ar en data-apa, men en levande sadan (eeh?) ! Aven om vi inte sag det med nagot slags ljud fran filmen eller klippning (vi ser bara pa effekt klippen) sa far man en stark respons till honom, man kan verkligen kanna hans karaktar! Det kommer inte bli manga torra ogon val uppe pa skyskrapan... Vad galler trailern ar jag valdigt besviken. Den ar ratt trist och visar systematiskt lite fran nastan alla delar i filmen i kronologisk ordning. Ingen mystik alls, inget halls hemligt. Tummen ner :( Dessutom ar fargerna HELT at skogen (pa den digitala versionen). Kong ser helt gra och platt ut. Men, som sagt, det vi sag idag var fantastiskt, och jag ar helt overtygad om att det kommer bli en bra film! Men nu ar det dags att jobba vidare denna fredagkvall kl 21:50... myyycket kvar att gora an... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 Det är ju inte direkt ovanligt att man byter ut kompositör ganska sent i projekt (eller ens "lyckas" engagera någon kompositör förrän några veckor innan färdigdatum). Musiken till "Pirates of..." gjordes på ca. två veckor, och det blev ju enligt många ganska bra. Inget för John Williams dock som tydligen sagt att han komponerar ca. 2 minuter per arbetsdag (sedan ska ju musiken spelas in, mixas, o.s.v.) För mig kvittar det vilken Howard som gör musiken, bara det blir bra i slutänden :) /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuco Posted November 15, 2005 Share Posted November 15, 2005 Lite om musiken till King Kong: http://www.kongisking.net/perl/newsview/15/1131757640 http://img-nex.kongisking.net/kong/movies/PPD-05WeeksToGo_qt6_high.mov (video) James Newton Howard on the Kong score! James and his team have been working long and HARD in this short time to create the Kong score. Working out of LA the production has had to make due with recording dates spread out in various studios in Hollywood. James is writing music from 9 to 2..AM! This PD shows some GREAT musical cues and scenes from the film, we get to see some of the instruments being used in the score, and we know what has been recorded so far! Check it out! [ -------------------------------------------------------------------------------- James Newton Howard kör tydligen med Cubase. Där ser man. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
louis cyphre Posted December 2, 2005 Author Share Posted December 2, 2005 Jag hittade en länk till ett fyra minuters klipp från King Kong på nätet igår. Visades på NBC i america för nån dag sedan. Jag la upp den på independent.nu igår och kom att tänka på att ni också kanske vill se den:) Kong i fyra minuter 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
louis cyphre Posted December 2, 2005 Author Share Posted December 2, 2005 Och som om det inte vore nog. Har ni inget emot spoilers så har det precis kommit upp ett till klipp på det som händer alldeles innan ovan nämnda klipp på kongisking.net Iofs avfilmat från en tv men jävlar vad grymt...... direktlänk avi direktlänk mov 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Riktigt sköna klipp!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
louis cyphre Posted December 4, 2005 Author Share Posted December 4, 2005 Varför flyttade ni den här tråden?!! Det är inte en musik och ljudfråga... Det var en upplysning om att man bytt kompositör. Jag startade tråden där den borde vara. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts