Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena, jag håller på att skriva ett "manus" just nu, mest kluddrat ut ideer på papper osv.. Själva historien kan jag men problemet är att jag är usel på att skriva dialoger och kommer troligen anlita någon annan för detta men min fråga är då hur jag ska skriva det jag kommit på själv? Ska jag skriva en detaljerad synposis eller ska jag skriva manuset med scener och även dialoger som jag hittar på som någon annan sedan får skriva om? Vad skulle ni göra i detta fall?

Mvh

Danne

Postad

Skulle nog göra som du säger, skriva inofficiella dialoger som den som du anlitar kan ta inspiration från. Sen tror jag att du måste vara med hela tiden då författaren skriver så han får med det du vill ha med.

Postad

Jag skulle nog skriva som ett manus, men i lite friare format. Dialogerna skriver du i berättande form, typ; "Erik berättar för Rolf att vad som hände igår".

Då är det enkelt att hålla ihop berättelsen så den fortfarande är läsbar och det blir roligt för spökskrivaren att göra dialogen sen.

Postad

Eller så skriver du det inte alls utan pitchar idén till någon som sen skriver hela paketet. Oavsett vem som skriver kommer dialogerna skrivas om ett gäng ggr, det är ju upp till dig hur mycket makt du vill ha typ...

Personligen håller jag med Tomaten om att du ska skriva manuset själv så långt det går med dialoger och allt...

men det är för att jag är bra på att skriva =)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...