Gå till innehåll

Sinnessjuka manus


Stefan Zyb

Recommended Posts

Hur vanligt är det att folk sitter och skriver sinnessjuka manus och vad brukar responsen vara på sånna?

 

Jag är en person som spelar mycket rollspel och har fastnat totalt för spelet Kult som kom i början av 90-talet. Jag har aldrig skrivit manus innan och har inte läst många. Jag började skriva en dagbok på en communitysida och den verkade vara rätt populär bland mina vänner men de har väl ganska sjuk humor som jag.

 

Vad finns det för småtips man skall tänka på när man skriver manus och hur skall man förklara karaktärerna?

 

Hur skall man förklara omgivningen?

 

Sen undrar jag vad det är för personer som sitter här på forumet och hur ofta händer det att någon snor åt sig andras verk och gör dem till sina egna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja du,

 

Manus som är bra får ofta bra respons när de landar på rätt skrivbord. Sen brukar dåliga eller sådana som innebär stora risker åka i papperskorgen. Och du har väl sett filmer som du anser sjuka och de har ju blivit gjorda...

 

Du kan nog skriva tämligen sinnessjukt om det är en del av en historia där det är berättigat. Att inte skriva saker för sakernas skull utan att det som händer stödjer berättelsen.

 

Små och små tips.. Tja läs manus är ett bra tips, då kommer du stöta på olika sätt att skriva och kanske hitta någon variant som passar dig. Kika också på manusskolan här på voodoofilm. Sen kan du nog låna någon bok på biblioteket också.

 

Själva manuset skriver du i presens, och korrekt formaterat givetvis. Beskriv miljöer mer i början för att sätta stämning men när den sitter så är det dumt att fortsätta tjata om det. Ta det dock lugnt med beskrivningar, det måste flyta när man läser.

 

Lufta också, inga stora textblock som löper sida upp och sida ner, går inte att läsa sådant manus.

 

Karaktärer brukar få sig en beskrivning i början, lite hur gamla de är och hur de ser ut. Skriv inget som du inte kan visa på film, för det kan vara svårt att se. Folk skriver sådant ändå, och lösningarna som då måste till brukar bli riktigt usla.

Annars så är ju karaktärerna sig själv, de har lite olika beteenden och de talar på olika vis. Har olika vokabulär. Du vet hur det är. Låt karaktärerna vara konsekventa så det inte hoppar i hur de uppför sig. Vad motiverar dem och det de gör, och vad gör det för att föra handlingen framåt?

 

I övrigt är jag förespråkare av manus som skrivs för att suga in läsaren. Att undvika uttryck som får läsaren att distansiera sig från manuset.

 

Exempelvis,

Vi ser hur Lars sitter vid köksbordet.

 

Det räcker gott med,

Lars sitter vid köksbordet.

 

Undvik alla tekniska förklaringar och termer, vad kameran gör och hur effekterna ser ut. Visst om du ska göra filmen själv så gör du precis hur du vill, men om du vill att någon annan ska läsa och ge feedback... då kan det vara bra att ha skrivit utan en massa saker som ofta just distansierar läsaren. Och det vill man inte.

 

Sen när det gäller att stjäla... Vad vet jag.

 

Folk på forumet verkar vara av alla de möjliga. Nybörjare, proffs, unga, gamla och lite annat löst. Och jag har inte hört talas om att något snott något från någon annan. Sådant brukar inte vara något problem, de som snor brukar sällan ha kvar några kompisar i längden och sorterar ut sig själva ganska bra.

 

Men det finns inget nytt under solen som man brukar säga. Och så är det också faktiskt.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Åjovars, jag "snor" friskt från era ideer, bara så ni vet :-)

 

Allvarligt talat, jag tycker "sno" är lite trist påhitt. Man kan inte sno, det är stöld. Och den som stjäl brukar inte få ha några kamrater. Men, jag har grunnat en hel del på detta, och faktiskt kommit fram till att det går inte att sno andras verk. Det kommer inte att passa, det blir fult och det är straffbart. Och om man inte kan hitta på själv, kanske man skall funder över sitt intresseval. Om man snor bara delar, så blir ens verk ogämnt och det syns. Det allra bästa är att det är många vittnen här om något oegentligt skulle komma fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

douglas adams skrev en gång ett helsjukt manus till en radio teater, som sedan blev till riktigt teater, TVserie och bok (nu även en film tyvärr, den suger) som skapade en kult, vars anhängare lättast känns igen på handukar och morgonrockar...

 

En annan ganska sinnes sjuk bok är ju Hunter S Thompsons "Fear and Loathing"

Den blev ju film och kult.

 

För att inte tala om david bowies skumma film från 70tlaet där han spelar en utomjording från mars(?) som kommer till jorden för att hämta vatten till sin familj på mars, men blir super rockkändis istället och totalt spårar ut på slutet.

 

Manuset till 2001 borde vara rätt skumt det med.

 

 

Fins mycket skummt som blivit film.

 

bis ans die ende der welt (until the end of the world) av vim venders är ett sånt exempel.

 

naked lunch...

Twin Peaks

 

Allt Gilliam någonsin gjort

 

se bara till att det du gör har kvalitet och är genomarbetat och välgenomtänkt.

 

C.

Länk till kommentar
Share on other sites

till frågorna....

 

Karaktärerna ska ju fram gå genom deras miljöer som de vistas i och hur deras språk i dialogerna är.

 

Miljöbeskrivningar ska ju vara konkreta och inte färgade med illustrativa beskrivningar.

 

EXT.

Industriområde, petroleumfabrik, framför lager buggnad.

 

och inte

De stog framför den mystiska och gammla byggnaden som hade en aura av industriellt avfall omkring sig...

 

Mycket hänger ju på hur regissören tolkar manuset.

Men är du regisör också så kan du ju skriva dit dina egna anteckningar.

 

Bästa du kan göra är att leta reda på filmer som du anser vara skumma, sinnessjuka et al. och laddaner en kopia på deras manus. Läs manuset först se filmen sedan med manuset i ena handen och fjärrkontrollen i andra, analysera tills du blir blå.

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

alla lånar, inspireras och stjäl från andra, så oroa dig inte. lyckas du skriva ett manus som inte går att dra paralleller till något annat verk någonsin lovar jag dig att jag personligen går in och producerar det för egna pengar. lycka till ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...