Clown Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Om man nu bortser från kamerans kostnad hur mycket dyrare (film, framkallning m.m) är det att filma med film istället för med MiniDV eller DVcam? Och är det svårare och dyrare att redigera? Allt från 8 mm till 35mm (finns kanske bara 16 däremellan :)) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Jag ska førsøka svara på ett ungefær hur stor prisskillanden ær. MiniDV-band: 60kr 60min= 1kr min. MiniDVCAM-band: 200kr 40min= 5kr min. Super 8-rulle (stum) 15meter 250kr 3min (18 fps)= 83kr min. Super 8-rulle (stum) 15meter 250kr 3min (18 fps) Med digital scanning till DV-format 5:50kr metern + 180kr DV-band = 171kr min. 8mm finns inte længre att køpa som rå film! Super8 mm utan ljud finns i lite olika rullar. 9,5mm finns inte længre 16mm anvænds inte i några større mængder Super16 mm anvænds mycket! 35mm Standar format på uppspelning! Super 35 Vet jag itne så mycket om! 75mm Dyrt som fan och anvænds inte! IMAX Himmel riket i kvallité! Allt jag pallar skriva just nu! Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Njaaa, att ta med priset för ett miniDV band som rymmer upp till 60 minuter i beräkningen kanske inte ger ett så rättvist minutpris om du bara räknar med en rulle... Om du räknade på ett pris per timme inspelning istället: miniDV band: 60:- per timme = 1:- per minut Super8 film 18 fps: 18 rullar = 59 minuter 18 x 250:- = 4500:- (pris för film, men jag vet inte vad du har räknat med då, köper man mycket får man rabatt, har du räknat med framkallning för 64T osv.) 18 x 15m = 270 meter x 5:50 = 1485:- + 180:- för miniDV inspelning = 1665:- för scanningen 4500:- + 1665:- = 6165:- för 59 minuter Super8 film inklusive scanning = 104:50 per minut ;) 9,5mm finns fortfarande och man kan köpa film till det, men det vet jag inte så mycket om... Utom att det är besvärligt, svårare att få tag på och troligen dyrt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 De har du helt rætt i! tænkte jag inte på! Men men jag gjorde ett førsøk ialla fall hehe =) Jasså 9,5 finns att køpa? Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uppsala BildTeknik Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Från Frankrike genom någon 9,5mm klubb som splittar och perforerar själv. Leta lite med Google så ska du se att du hittar något om du är intresserad. Fast jag vet inte var man kan scanna det, inte hos mig i alla fall (inte än i alla fall...). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 14, 2005 Share Posted September 14, 2005 Nån som vet vad motsvarande siffror skulle bli för Super 16? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super-åttan Posted September 16, 2005 Share Posted September 16, 2005 [citat=Clown]Om man nu bortser från kamerans kostnad hur mycket dyrare (film, framkallning m.m) är det att filma med film istället för med MiniDV eller DVcam? Och är det svårare och dyrare att redigera? Allt från 8 mm till 35mm (finns kanske bara 16 däremellan :))[/citat] Jag köper mina Kodachrome 40 från Wittner i Tyskland och köper 20 filmer åt gången. I priset ingår allt, dvs 16% tysk skatt, frakt fram till dörren och framkallning. Sist jag beställde så var euron dyr och priset per film slutade på 170 kr! 18 b/s ger 3 min och 20 sek, 24 b/s ger 2 min och 40 sek. Mitt pris/film var alltså 170 kr förra gången! När jag kollade idag så verkar det som de har tagit bort det fina erbjudandet! Kolla själv uppdateringarna! Andec har ett paketpris om man köper 4 rullar negativ film 200 eller 500 ASA med framkallning och scanning till önskat format, se närmare här: http://www.andecfilm.de/html/paketangebot_e.htm Glöm inte frakten och skatten på 16%! Dubbelsuper8 Kodachrome 40, underbart format som kombinerar super 8:ans större bildruta med dubbel 8:ans riktiga tryckplatta som ger bättre bildstillestånd. Inte många kameror såldes men ds8 kan räknas som snäppet mittemellan super 8 och 16 mm om man ser till bildkvalitéten. Pris för 30 metersspole: 64,90 euro + 16% skatt och frakt. Då får du 60 meter super 8-film tillbaka från Kodak. Det motsvarar 4 vanliga K40. I övrigt så används 16 och 35 mm film mycket fortfarande, det sistnämnda är ju biografstandard. Det verkar som man alltid pratar om USA och Europa, men det produceras mycket film i resten av världen också, varför inte nämna Indien? Det ryktas om lanseringar av fler super 8-filmer av både små företag och Fuji, lägg då till alla som redan finns, allt från Kodaks sortiment på reversal och negativfilm till mindre kända så får du väldigt många att välja mellan. Jag vill inte framhäva varken video eller film, de är två olika instrument och två olika uttryck. Det är som att jämföra en synth och ett piano, anslaget på tangenterna är olika och de är inte samma sorts instrument trots att de kan låta ganska lika. Bara för att moderna synthar kommer som kan imitera alla instrument så kastar vi inte ut de riktiga instrumenten på soptippen. De kommer att spelas på i all framtid ändå för känslan är annorlunda än på syntetisk väg. Likadant är det med film, två olika media och två olika uttryck! Det finns naturfilmare som ligger ute i skogen i en månad och kommer hem med 15 minuter exponerad 16 mm film och är jättenöjda, och så finns det naturfilmare som ligger ute i skogen lika lång tid med en videokamera och kommer hem med 15 timmar material som säkert också är jättenöjda. Nu var jag lite taskig men jag känner mig själv, då jag filmar med video så har jag en tendens att acceptera omtagningar och slarv mer än när jag filmar med "riktig" film då jag kräver att alla, inklusive mig själv är superkoncentrerade och förberedda till max. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts