damtralla Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Okej... väldigt defus fråga... Men hur fan ljussätter man!? Jag tänder några redheads och lixom förväntar mig att det ska bli perfekt, men det blir bara en massa konstiga skuggor. hur funkar ljussättninge egentligen!? kan ni ge några tips? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted September 5, 2005 Share Posted September 5, 2005 Står om det i voodoofilms filmskola, jag har inte läst det så noga men jag har för mig att det inte står så mycket och detaljerat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 Okej, här kommer grunden som även kallas tre-punktsbelysning: Tänk att du har en skådis i förgrunden och sedan en bakgrund (en vägg?). Lägg en lampa på skådisen lite snett från ena sidan (exempelvis en bit till vänster om kameran). Då lyser du upp grunden på personen. Välj vinkel och höjd på lampan tills du tycker det förmedlar det du vill ha. Denna lampa kallas nu för "key light". Sedan lägger man en svagare och lite mjukare lampa på andra sidan (till höger om kameran). Mjukt ljus kan man få med filter, eller genom att använda reflektorskärm. Iden med det mjuka ljuset är att mjuka upp skuggorna som skådisen annars kastar på sig själv. Innan du slår på det mjuka ljuset får man annars skarpa skuggor av näsa och haka etc. Denna lampa kallas nu för "fill light". Tredje lampan lägger man faktiskt högt upp, ovanför skådisen och lite bakom. Detta för att skapa en liten bit ljus på skådisens siluett som "lyfter" fram personen från bakgrunden. Lite trixigt att få till i amatörsammanhang, men en lampa som reflekteras via taket kan funka. Denna lampa kallas för "back light". Ovan beskrivning är alltså för att belysa en person med sk tre-punktsbelysning. Sedan är det givetvis bra att belysa bakgrunden också. Iden är att man lägger till och flyttar runt lampor tills alla skuggor man inte vill ha är borta. Ofta blir det MYCKET ljust och varmt innan man är nöjd. Sedan är det bara att börja filma... Kom på en grej... I amatörsammanhang har man ju dessutom inte tillgång till stora studios (sound stage) att filma i utan jobbar oftast i de egna hemmen, så skuggor från skådisarna snurrar på bakgrunden och kan vara jobbiga att belysa bort. Höj upp key och fill så högt du får dem och ta dem lite närmare skådisarna, så får du skuggorna mindre på bakgrunden och mer på golvet istället. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted September 6, 2005 Share Posted September 6, 2005 det viktiga är att hitta ditt huvudljus (keylight). det ska i allmänhet bara finnas ett sådant i varje scen och om du bara kommer ihåg det blir det nog bra. de övriga ska antingen vara mycket svagare, komma från en helt annan riktning (läs bakifrån) eller vara riktade åt ett helt annat håll (typ mot ett träd i bakgrunden, ut ur en dörr i korridoren eller vad vet jag). lycka till. painting with light är en bok från stenåldern som innehåller väldigt mycket bra basics. skaffa den. sen ska du glömma allt vi sagt. när man lärt sig ordentligt blir det bäst ju fler regler man bryter mot. /mattias 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
damtralla Posted September 10, 2005 Author Share Posted September 10, 2005 Okej, tack. Ska läsa på sidans filmskola och kolla om dom har painting with light på biblan. Men ni får gärna fortsätta tipsa. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Ändrade titeln från "Hur gör man". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Cyberfilmschool är egentligen en produkt man måste köpa, men de har några artiklar online också. Följande länk beskriver ljussättning: http://demo.filmunderground.com/5_equip/lighting_basics.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts