Gå till innehåll

Då var det dags


Yadis

Recommended Posts

Har nu köpt in super 8 kamera, ljusmätare, tri-x film och ska göra min första film(musikvideo) och har några frågor.

1. Var får man bäst överföring till digitalt(DVD) från super 8. Sverige eller utomlands?

Har läst nånstans att bästa är dom som har "RANK" överföring...

 

2. Mattsand(forumets filmguru) sa nånstans att man bör telecina i 25 fp/s fast man filmat i 24 fp/s. Rätt o varför?

 

3. Kan man under en filmning ändra hastighet mitt under filmning, dvs under en tagning. Tänkte mig en sån effekt när nån går mot en ingång o vanlig takt och när han går igenom dörren så blir det plötsligt slowmotion. Räcker förresten 36 fp/s för slowmotion om grundhastigheten är 24?

 

4. Nästan samma som ovan: kan jag på samma filmruller filma i en rad olika hastigheter bara jag anger att den är filmad i "grundhastighten" 24 vid framkallning?

 

5. Ska jag köra 24 eller 18 fp/s. Vill att det ska vara så snyggt som möjligt...

 

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Tja bra överföring kan du få från mig, läs mer på http://www.uppsalabildteknik.com , men om det är totalt top-of-the-line så finns det ställen med bättre scanner (tex. http://www.fsft.com men de är dyrare).

 

2. Rätt. Eftersom det blir en väldigt liten skillnad i uppspelningshastighet och snyggare rörelser eftersom allt går i konstant samma hastighet.

 

3. Visst, om du har en kamera som klarar av det, tex en Beaulieu 4008. Ju högre framerate desto saktare slow-motion. Testa och se vilket passar dig. 36 blir ju inte direkt supersakta...

 

4. För framkallningen spelar det ingen roll i vilken hastighet du har filmat med. För scanningen kan det vara bra att skriva en liten lapp om att du har filmat med olika framerates men att allt ska scannas i 25 fps. Så att ingen tror att du har gjort något misstag och ska vara snälla och hjälpa till med att "fixa till det"...

 

5. 24 fps om det ska vara så snyggt som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag antar att din kamera inte är kristallstyrd och går med konstant hastighet. Om du ställer din kamera på 24 b/s så kan den mycket väl gå med 23 eller 25 b/s. Ska någon sjunga på videon så att ni har en bandspelare på vid inspelningen och kör den samtidigt som kameran rullar? I så fall måste du tänka på att vid 25 b/s har du ökat hastigheten på filmen med 4%, då måste du också öka hastigheten på musiken med 4%. Musiken kommer inte att spelas i samma tonart som originalet, 4% är kanske inte mycket men det finns folk som hör skillnad! Alternativet är om du i ett musikprogram sänker hastigheten på musiken med 4% och låter sångaren sjunga till den fast nu med 4% lägre hastighet. När du sen kör upp videon med 25 b/s och ökar musiken med 4% så kommer den att spelas i originaltonarten.

 

De flesta hör ingen skillnad, det är bara om du är petnoga!

Länk till kommentar
Share on other sites

jodå, visst hör man skillnad på tonart vid en uppitchning på 4%. dock hör man garanterat ingen skillnad i tempo och det finns mjukvara som ändrar tempot utan att pitchen ändras. fast för en video tycker jag att den ska spelas som på skivan, och rådet att sakta ner ljudet på plats är alltså helt rätt. förutom att du som sagt förmodligen inte vet exakt hur fort kameran går, men du kommer ju i alla fall nära.

 

angående rampning, som ändring av hastigheten under tagning heter, så kommer exponeringen att ändras om du inte ändrar bländaren samtidigt. enklast är att filma allt i slow motion (36 är ganska sakta men typ 48 är bättre) och dra upp det som ska vara vanligt i post.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Du bör tänka på en sak till, om du har en kamera med väldigt lång brännvidd (ca 60 mm och mer) så kräver den mer ljus än om du filmar med kort brännvidd med samma kamera. Värdet du får på din externa ljusmätare kanske inte stämmer i realiteten i så fall. Har du ett t-värde på din kamera? Vad har du för kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nizo 156 XL är kameran(http://super8wiki.com/index.php/Nizo_156_XL). Kan inte så mycket om detta...:) Men när man ställer in avstånd(är det samma som brännvid?) så verkar ft korrigeras, jag kan också välja att köra automatic på exponering eller manuellt. Jag har köpt 5 rullar tri-x och tänkte ta olika filmsnuttar med en rulle och sen framkalla/telecina för att se hur det blir, se ta dom andra 4 rullarna.

Mattsand, om man ändrar exponering samtidigt som man "rampar" ska exponeringen då upp ett steg när man ökar farten från 24 till 36(max på denna kamera tyvärr)? Och om jag har exponering på auto så borde det väl sköta sig självt eller ställer vanligtvis inte exponeringen om när man ändrar fp/s?

 

Förklara gärna som till ett barn varför man ska telecina på 25 fp/s? Har det nåt med PAL att göra eller? Uppsala skrev att man får snyggare rörelser i konstant hastighet, men det får man väl om man telecinar med 24 också?

 

Det är ingen "riktig" musikvideo jag ska göra, snarare övningsfilm där syrrans tonåring mimar till Britney eller liknande. Måste öva:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ju längre brännvidd, desto större verkar motivet i sökaren och tvärtom. Lång brännvidd = teleläge på kameran och kort brännvidd = vidvinkelläge. Normalbrännvidd på super-8 är ca 13 mm, din kamera har en brännvidd på upp till 56 mm, därav beteckningen 156. Om du kör på bländarautomatik så behöver du aldrig bekymra dig eftersom kameran tar hänsyn till vilken bildhastighet du använder och mäter därefter ljuset genom objektivet och ställer in rätt bländare. Om du däremot använder dig av manuell inställning, dvs knappar in ASA-talet på ljusmätaren, därefter slutartiden (knappa inte in b/s om det finns på din ljusmätare eftersom du inte har en 180 graders slutare på din kamera) och trycker av för att få veta rätt bländare och därefter använder den, så kommer kameran att låsas vid den bländaren även om du ökar hastigheten. Ju snabbare bildhastighet, destop större bländare krävs eftersom slutaren är öppen kortare tid vid varje tillfälle och släpper därför in mindre ljus. Om du filmar med brännvidden 56 mm så krävs det lite mer ljus än om du filmar med 7 mm vilket är kortaste brännvidden på din kamera, 56/7=8, alltså har du 8 x zoom. Vilken slutartid har du då på din kamera? Det ska vi räkna ut! Nizo 156 XL har 225 graders slutare, nu tar vi 360/225 gånger bildhastigheten, med 18 b/s blir din slutartid ca 1/29 sekund och med 24 b/s blir den 1/38 sekund. Detta är värdefullt att veta när du ska knappa in värdena på ljusmätaren (om du kör med manuell inställning). Din kamera har en xl-slutare, xl står för existing light och slutaren har något större öppning än en normal slutare som ligger på runt 180 grader. Det ger längre exponering och bättre möjlighet att filma i svagt ljus. Hade du haft en slutare på 180 grader så hade du haft en slutartid på 360/180 gånger 18 b/s = 1/36 sekund vid 18 b/s, jämför det med ditt värde 1/29 sekund. Ska du ändra hastigeheten på filmen mitt i så använd bländarautomatiken, det hade jag gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Yadis]Förklara gärna som till ett barn varför man ska telecina på 25 fp/s? Har det nåt med PAL att göra eller?[/citat]

yes. pal är 25 bilder i sekunden (jaja, egentligen 50 halva bilder, innan nån försöker rätta mig). scannar du i 24 kommer en bild i sekunden att vara med två gånger och då blir det ett litet ryck. så enkelt var det.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har faktiskt inte märkt av så mycket att ljusmängden skulle ändras vid längre brännvidder, även om det säkert stämmer. det lägsta möjliga f-stoppet (gluggens hastighet) ändras ofta, men bara på stillbildskameror enligt min erfarenhet. alltså det kan absolut vara så med vissa gluggar, men jag skulle inte bry mig så mycket om jag var du.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

det är absolut en bra idé att skaffa en som klarar 25, men det spelar inte så stor roll. ska du göra musikvideo gör du bara en version för playback som går 4% saktare, och för spelfilm speedar du bara upp ljudet i klippningen med 4.17%. full synk får du ändå inte med någon kamera i princip så du kommer ändå att behöva mickla.

 

/mattias

 

ps. alla amerikanska filmer, och även de flesta europeiska tror jag, som du ser på teve, video och dvd här i palvärlden är filmade i 24 bilder och skannade i 25. kan de så kan väl du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sitter nu med Adobe Audition 1.5 och önskar att nån kan berätta exakt hur jag ska göra för att sakta ner låten med 4%. Har hittat effekten "stretch" men vad ska minskas där inne i effektfönstret?

 

EDIT: Hittade annat ypperligt enkelt program för detta - Transcribe! heter det - super! Lyckade på 1 minut ändra farten med 4 procent o producera en wav-fil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jahapp då var alla 5 rullarna filmade, blir spännande och se!:)

Så gurus, kvittar det vart man skickar på framkallning o telecine? Tänkte ta http://www.super8.nl som gör båda sakerna, så går det dessutom fortare. Bra beslut?

 

Det är väl .avi på dvd jag vill ha på telecinen? Får jag jag bästa kvalite till datorredigeringen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Provfilmer och bilder hittar du på http://www.uppsalabildteknik.com/provfilmer2.php

 

Vill du jämföra priser så hittar du våra priser på http://www.uppsalabildteknik.com/prislista.php

 

Vill du jämföra med riktigt billig överföring av smalfilm så titta längst ner på sidan, det är en filmrulle scannad av oss och av ett annat svenskt företag som fortfarande är aktivt och som påstår sig vara experter...

 

Vet inte om filmteknik har något att ladda ner som provfilmer.

 

Kom ihåg ochså att om det är dina absolut första rullar så är de säkert inte perfekta i kvalitet från början till slut... Det kommer med lite erfarenhet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gör man egentligen när man "scannar" in en film? Vad gör filmteknik som du inte gör, uppsala? Inga tekniska ord, förklara som för ett barn:)

 

Vad jag förstår så innebär scanning att man tar bort "repor" i filmen, förkorrigerar så att ingen färg blir alltför framträdande(t.ex "för blå"). Nåt mer?

Har filmteknik jordens maskiner som gör att upplösningen blir bättre eller nåt?

 

Dessutom antar jag att framtida Oscarsvinnare som mattsand inte vill ha sina filmer färgkorrigerade på grund av att man ibland kanske vill ha ett avsnitt lite "för blått"?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Yadis]Vad gör man egentligen när man "scannar" in en film? Vad gör filmteknik som du inte gör, uppsala? Inga tekniska ord, förklara som för ett barn:)[/citat]

 

Man läser in bildruta för bildruta progressivt, man filmar alltså inte av en kontinuerligt rullande film med en videokamera och får en massa interlace artefakter, pulserande ljus, hotspots osv.

 

Det blir bättre kvalitet helt enkelt, men det är lite si och så med definitionen "att scanna", jag vet inte om det finns något mejslat i sten direkt. Det finns idioter som påstår sig scanna när de filmar av skiten (jag vet, en del missnöjda har mailat korta filmsnuttar till mig och frågar "om det ska se ut såhär när man scannar", det finns tom. ett företag som påstår sig "videoscanna för bästa resultat" och de kan bara erbjuda överföring till VHS, go figure!

 

Men det har inget med Filmteknik att göra, de har en annan scanner än jag, men de har givetvis en riktig scanner.

 

[citat=Yadis]Vad jag förstår så innebär scanning att man tar bort "repor" i filmen, förkorrigerar så att ingen färg blir alltför framträdande(t.ex "för blå"). Nåt mer?

Har filmteknik jordens maskiner som gör att upplösningen blir bättre eller nåt?[/citat]

 

En scanner läser egentligen bara av en bild, färgkorrigeringen kan man antingen ha integrerad i scannern eller som extern hårdvara/mjukvara, eller en kombination av alla. En bra scanner minskar reporna men ska det vara riktigt effektivt ska du ha en med sk. "wetgate" (filmen är då blöt vid scanningstillfället).

 

Skicka en rulle till oss och en rulle till Filmteknik och avgör skillnaden själv, jag har inte gjort någon direkt jämförelse själv så jag kan inte säga så mycket egentligen.

 

[citat=Yadis]Dessutom antar jag att framtida Oscarsvinnare som mattsand inte vill ha sina filmer färgkorrigerade på grund av att man ibland kanske vill ha ett avsnitt lite "för blått"?[/citat]

 

Precis, därför har jag ett alternativ som heter "Onelight transfer", då överför jag med låst exponering och gör inga färgkorrigeringar (förutom en justering till den första scenen då), man får själv sitta och pilla med sin NLE för finjusteringarna. Ett billigt alternativ som jag, hör och häpna, har ännu lägre pris för!

 

Är man medlem i Voodoo och beställer en Onelight transfer så ger jag 15% i rabatt. (Jag spar ju lite tid ochså eftersom jag inte behöver göra några färgkorrigeringar i NLE själv, det gör jag annars med all film som inte blir perfekt direkt vid scanningen...).

 

Ett dyrare alternativ är att man vill ha en sk. "full grading" eller vad de nu kallas, jag har struntat i det tills vidare, vill man punga ut med massor med pengar så finns det dyrare platser att anlita har jag tänkt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Fråga till Kent och Mattssand

 

jag har hålt på med analogstillbild med mellanformat och 135 film, och har följande frågor angående film och telecine

 

1. Om jag förstått allt rätt, så scannar man varje bildruta för sig, korrekt?

 

2. Wetgate, kan man jämföra det med att trumscanna ett negativ i en heidelberg scanner med PMT (photomultiplier tube) teknik?

 

3. Är det C41, CN41 och E6 framkallare som används för att framkalla kodaks färgfilmer?

 

4. Jag antar att man kan använda D76 eller Tmax för att framkalla kodaks S/V negativ?

 

Jag är ny på det här med rörlig film så jag kommer nog med fler halvkorkade frågor...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Jag scannar varje bildruta för sig (liksom självklart Filmteknik), men det finns de som inte gör det.

 

2. Wetgate är precis som det låter, att filmen är blöt. Man blöter ner den med en kemikalie, vätskan fyller i små repor i filmen och sedan torkas filmen av innan den spolas upp på rullen igen.

 

3. E6 används för framkallning av 64T.

 

4. Jag har aldrig framkallat film så jag vet inte. Men svartvita filmer hör till de som kan framkallas hemma.

 

5. Det är bara att komma med halvkorkade frågor så ska vi försöka svara på de. :) Men läs gärna de äldre trådarna först, många frågor är redan besvarade, en del ställer frågor som man to.m. kan läsa i rubrikerna på andra trådar på första sidan i forumet! :x

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag försöker att undvika frågor som ställts tidigare. Brukar läsa igenom de trådar som har flest inlägg och de so har titlar som låter relevant för det jag är ute efter...

 

Tack för svaren på frågorna...

Då återstår det att ta reda på om man kan framkalla färg hemma eller inte...

 

Chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...