WonderWorks Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Jag har ett praktiskt taget färdigt manus till en STAR WARS fan film men hela skiten är bara full med en massa specialeffekter och action. Visst det finns karaktärer men ingen personhistoria! Att göra en kärlekshistoria mitt i alltihopa käns dömt att misslyckas! Hur ska jag få publiken att bry sig? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ag_the_king Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Gör så publiken kan relatera sig till personerna. Ge dom svagheter och ha ett stark mål för dom. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elBeppo Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Har du läst de artiklar som finns här på VOODOOFILM om manusskrivande? I dessa finns det några bra tips. Själv tycker jag också väldigt mycket om skillnaden mellan karaktärer. Ingen framstående karaktär får vara den andra lik. Tar man dessutom egenheter från personer man känner (och sig själv) och vrider upp kontrasten till ett slags karikatyr, blir det oftast ganska intressant. Sedan är det alltid på plats att påpeka att en karaktär både HANDLAR och TALAR samma språk. Dvs, om du gör en person som skall vara modig, måste detta synas inte bara i hans/hennes ord, utan även i varje handling. En bad-boy sitter inte bara och skrävlar. Han klipper till en kille på krogen utan förvarning om han blir irriterad, dvs han skapar konflikter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Vet inte hur dessa fan-filmer funkar, om dom har några regler? Men släng in en unge(12 år) som är en fantast på dataspel och därför får köra krigskepp, ett pensionerat flygaress som kallats in, en snygg tjej som tror hon är bättre än alla killar på att flyga och till slut en kille som är upcoming och vill visa vad han kan inom flygning. Sen har du en massa roliga konflikter, skämt, kärlek du kan skapa mellan dessa. Jag bara brainstormar lite. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Lägg manuset åt sidan. Börja om från början, är kanske ett förslag. Skriv en naken historia helt utan effekter och koncentrera på budskapet/personerna/konflikten. När det känns som det hållar vatten, ta fram effektkollektionen du lagt åt sidan och skriv hela berättelsen ännu en gång, men denna gång med dina effekter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted September 2, 2005 Share Posted September 2, 2005 Har för mig att rollspelet Star Wars innehåller en del tips om hur man får till den rätta Star Wars-känslan (typ "Allt i Star Wars ska vara gigantiskt!" och "Använd pseudospråk; hydrospännare istället för skiftnyckel". Kanske en del av dessa tips kan vara tillämpliga även på manusskrivande? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts