Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har funderat mycket kring vissa filmer som har en "Effekt" Där de liksom åker ner för en trapp samtidigt som man filmar bkot... Dvs att man inte kan ha en vanlig rälls eller något liknande för då skulle det synas i filmen....

Man kan heller inte gå förjhand då blir det alldeles skakigt mm....

Hur gör man en sådan åkning?

Posted

Det är med största sannolikhet gjort med en steadicam. En briljant uppfinning som kom på 70-talet.

Här är deras hemsida: Steadicam.

[Edit]Ett par sekunder efter... attan! ;)[/edit]

Posted

om du ska göra en egen steadicam så blír den nog dålig, och om du ska göra en bra så kostar det säkert en väldigt massa pengar...men jag vet inte hur stor plånka du har

Posted

Här får du två länkar:

http://www.peterwedlake.co.uk/

http://www.videouniversity.com/xlstablz.htm

Själv har jag märkt att ett vanligt kamerastativ kan vara en billig lösning för en mindre skakig gång. Bara fäll ut benen (balans) och håll på mitten. För bättre åkningar kan man använda en rullstol eller varför inte en enkel vagn (4 gummihjul på en spånskiva?) att ställa stativet på. Detta fungerar bra på jämt underlag (inomhus). Utomhus kan man fortfarande använda vagnen om du bygger skenor som hjulen kan rulla i. Då går det mjukt och fint över stock och sten.

Posted

OK detta kanske inte har med saken att göra men om man ska göra åkningar på plan mark, typ en gata eller ett golv kan man använda matvagnar, har testat de själv men fick vira en handduk runt varje hjul för att det inte skulle skaka så mycket när man filmade.

• 3 years later...