Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill gärna ha en bok där det står bra info om hur man ska skriva manus. Håller på med en text och vill gärna föra över den till ett film-manus...

MVH

Postad

på svenska eller engelska? på svenska har jag bland annat läst "berätta och förför med film" av trine breum. lättfattlig för förstagångsskrivare med bra allmäna tips.

lycka till! :P

Postad

Boken: Att skriva för film (Kjell Sundstedt) Är en en bra bok med en massor tips om hur man skriver för film. Manus & dramaturgi för film (Thomas Granath)

är också att rekomendera med en massor av fakta om grunderna i manus och sånt.

Postad

Story av Robert Mckee, den klart bästa tycker jag. Det är den första man ska ha. Sen kan man krydda med "Writer's journey" av Christopher Vogler, "Making a good script great" Linda Seger.

Sen är det väldigt kul att läsa tex William Goldmans böcker, även om dom mer ger en inblick i industrin och hur det är att jobba där, än själva manusförfattandet. "How not to write a screenplay" oxå bra, väldigt rolig.

Men som sagt, "Story" av Robert Mckee, slår allt. Ta den först.

Postad

Håller typ med Sandra. "Story" är bra. "The screenwriters bible" är också bra och är lite enklare att ta sig igenom. "Crafting short screenplays that connect" är ovärdelig, även om man skriver långfilmsmanus. Läs förresten så många olika böcker som möjligt.

Postad

Språken Engelska och Svenska duger lika bra ;) Kollade upp lite böcker idag, Story verkade okej, men 2002 års utgåvan var tillfälligt slut och det fanns bara 1998 och det är ingen mening med att skaffa sig den då. Plus att det kommer en ny nästa år. Hade boken vart billigare kanske jag hade köpt den, men jag får kika på dem andra böckerna också.. Helst vill jag ha med grunderna till ett manus i boken. Som tex. [exp] vad det betyder och var sätter man ut den osv. Om ni förstår. Vetinte ens om det heter exp. =)

Postad

Speero:

Bläddra igenom "The screenwriters bible" om du har möjlighet. Den innehåller basics om format och struktur och egentligen det mesta du behöver få ut av en bok om manusförfattande.

Postad

Tycker personligen att "The screenwriters bible", om det e samma jag tittat igen(den enorma boken som inte far plats pa hyllan) inte alls ar en bra bok. Story ar bra, men ocksa valdigt tung. Rekommenderar den svenska att skriva for film framst, sen efter det kan du titta pa Story eller nagot av Syd Field.

Ha re bra/Pandy

Postad

Hmmm... Tyckte oxå The bible var rätt så rakt igenom småtråkig och svår att ta sig igenom därför, och alldeles på tok för jobbigt stor... Nej, inte min favvo. Men det är möjligt att den är en kanonbok att börja med. Vet inte... Jag kanske hade passerat det stadiet när jag läste den. Men jag har svårt för sega böcker, och jag tyckte den var rätt seg... Förlåt om nån verkligen gillar den...

Postad

Att den är svår att ta sig igenom kan jag inte riktigt hålla med om. Den är indelad i flera olika "böcker" och den första delen är den enda delen jag läst igenom. Jag har inte haft något behov av att läsa format eller sälj delen än och den första delen är bara på 60-70 sidor med många styckeindelningar. Den innehåller det mesta, tråkig eller inte.

• 1 månad senare...
Postad

Läser just nu "how to build a great screenplay" Av David Howard. Jag tycker att det är en bra bok så långt om manusskrivande. Litegran om hur man skriver "outside the box" och vad man bör tänka på i de flesta fall, dock inte så mycket formatregler och sånt, men det kan man ju snappa upp lite varstans. Bland annat på Voodoos egen skola. Här får man mer verktyg att använda sig av och tänka på.

lite mer än fälj numren skrivande av manus som så ofta annars tas upp i böcker.

• 3 veckor senare...
Postad

Story av Robert Mckee är bra.

Sid Field är bra

Jag tycker nog även att Screenwriters bible är bra, inte bara som nybörjar bibel utan som en återkommande uppslagsbok.

Sandra pratar om den som en nybörjar bok, håller nog verkligen inte med om detta, när man som manusförfattare känner att man har passerat ett visst stadie och man tror sig behärska - ja då ska man ta ett steg tillbaka och se om man verkligen förstår innebörden av varför ett manus är skrivet som det är, göra det till sin egen kunskap/ åsikt.

Sandra inget påhopp på dig, så ta det inte personligt.

En viktig lärdom som manusförfattare är att man aldrig är fulllärd.

Ett tips är att skapa egna ord och egen förståelse för varför man gör vissa saker i ett manus, alltså varför upplägget är som det är. Och som någon annan skrev - läs många olika böcker och ta till dig det som passar dig.

Ett annat bra tips på att lära sig är att kopiera, ta din favoritfilm - ladda ner detta manuset - bryt ner manuset till post-it /korrkort - vilka är karaktärerna - vad är den inre och yttre handlingen osv

Hitta på en idé runt samma film, med liknande budskap eller liknande förutsättningar.

Alltså skriv manuset utefter ett annat. Som en nybörjare i musik, man lirar andras låtar för att lära sig.

Om du då samtidigt läser några manusböcker - ja då tror jag du har lärt dig otroligt mycket.

• 4 veckor senare...
Postad

Så många böcker, så mycket skoj! =)

Men jag håller med tidigare talare, Story, Writers Journey och Making a Good Script Great är bra böcker, sen så funkar Att Skriva För Film som en bra introduktion i manus, dels för att den är lätt att förstå från början och att den är på svenska. Syd Field är bra men kan vara lite jobbig att ta sig igenom för vissa.

• 3 månader senare...
Postad

Ska köpa Robert Mckees bok, "Story". Har varit inne på adlibris men jag behöver hjälp! vilken ska man köpa? man blir ju schizofren! Är det nån skillnad?

1. STORY

MCKEE, ROBERT

1999, Engelska

Häftad

Pris: 209 kr (Ca-pris: 338 kr) 1-3 vardagar

2. STORY

MCKEE, ROBERT

1998, Engelska

Inbunden

Pris: 369 kr 2-5 vardagar

3. Story

McKee, Robert

2004,

Pocket

Pris: 113 kr Tillfälligt slut

4. Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting

McKee, Robert

2006, Engelska

CD-bok

Pris: 242 kr Tillfälligt slut

5. Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting

McKee, Robert

1997, Engelska

Inbunden

Pris: 288 kr 2-5 vardagar

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...