Jump to content

Hi-MD konvertering

yooonis

Recommended Posts

Hallå därute!

Jag har precis köpt en mixer, mic (som jag är so far väldigt nöjd med) och en billig Hi-MD (som jag inte är nöjd med) och har börjat spela in ljud till film med den. Det som är så bra med Hi-Md är ju att man kan föra över filerna till datorn med USB-kabel utan förlust. Men filerna som förs över har jag ingen nytta av. Det heter nämligen ".HMA" vad fasen är HMA för nåt?

Finns det någon som har Hi-MD och som har lyckats konvertera sånna här filer till ett annat format? Jag vore i så fall väldigt tacksam om nån av er ville berätta hur ni gjorde och löste det här problemet.

Tacksam för svar som sagt,

Yonis

Sonys Hi-MD använder ju SonicStage, och där kan du få över filerna till wav-format (även om det är lite pyssligt).

Antar att du tittar direkt på filerna på MDn och de är inte direkt användbara utan måste konverteras för att bli begripliga vilket för mig innebär det först över till PCn til omg-format, och sedan kan man spara ner dem som wav-filer... Smidigt tänkt!

/Rico

[citat=Fredrik Blom]Sonys Hi-MD använder ju SonicStage, och där kan du få över filerna till wav-format (även om det är lite pyssligt).

Antar att du tittar direkt på filerna på MDn och de är inte direkt användbara utan måste konverteras för att bli begripliga vilket för mig innebär det först över till PCn til omg-format, och sedan kan man spara ner dem som wav-filer... Smidigt tänkt!

/Rico[/citat]

Tack för svaren,

Jag har försökt kolla efter detta (att spara ner dom som wav i Sonicstage) men inte hittat funktionen. ?

Jag får väl leta mer då

/Yonis

Hej igen,

Har installerat sonic stage 3.2 och sedan (efter omstart av datorn) installerat wav-conversion programmet

men skiten till program (wav-conversion) säger att jag måste ha "sonicstage 2.1 " eller "better" installerat för att köra programmet,

va? jag har ju sonic stage 3.2 !?

har ominstallerat båda programmen flera gånger men inget tycks hjälpa...

tiden rinner iväg och jag kommer inte hinna göra färdigt min film nu.

tack för all hjälp för övrigt

ps, jag har MZ-NH600 minidiscen, det ska inte va nåt problem med det eller?

/yonis

[citat=Luzer]Om du har en deadline du verkligen måste hålla så kan du ju överväga att ta in ljudet analogt istället för digitalt. Tar ju längre tid men du får ju in ljudet iaf :)[/citat]

Tack för tipset. Men det löste sig igår mot alla odds :D fick aldrig igång det där extra programmet men det visade sig att det nya sonic stage har funktionen inbyggt.

Ibland när man är pressad så fattar man kassa beslut och tänker inte rätt :/

Men aldrig mera minidisc igen om jag får välja,

Yonis