Gå till innehåll

Skillnad mellan XL1 och XL1S i praktiken


erikis

Recommended Posts

Hur stor skillnad är det egentligen mellan en canon XL1 och en XL1S?

Är det någon som har testat båda och kan ge en objektiv jämförelse? Eller kan någon vänlig själ länka till en jämförelse. För en som inte testat tvåsiffrigt antal kameror kan ni väl även ge en mer bildlig jämförelse. Är skillnaden som mellan grusväg och asfalt eller mer som potatismos och pulvermos?

 

Om man pratar inköp av begagnad kamera, hur mycket skulle ni betala för följande kameror ink. originaltillbehör (förutsatt att den självklart är i fint skick)?

 

* Canon XL1

* Canon XL1S

* Canon XM2

 

Vad ger mest valuta för pengarna, en XL1:a eller en XM2:a?

 

Jag inser att jag snöat in lite på köpråd, men som avslutning. Vilken begagnad/lättillgänglig miniDV-kamera rekomenderar Ni för pengar runt 10-20k? Faktorn prisvärdhet värderas högt i valet och jag tillägger att det inte behöver vara en Canon (tog dom som exempel eftersom det är dom jag känner till och har läst om).

 

//Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Svaret på vilken skillnad det är på xl1 och xl1s är att "s"-modellen är nyare, tror inte att det är fler eller annorlunda funktioner men de är nog förfinade, men vet inte exakt.

 

du frågar viken kamera man ska satsa på med utrustning och i fint skick för mellan 10' och 20'. om du lyckas hittan en xl1:a i dåligt skick utan utrustning till för under 20' ska jag gratulera, oftast ligger begagnatpriserna på mellan 22' och 30' beroender på tillbehör och skick.

 

Så kvar är xm2:an som även den landar mellan 15' och 20' utan utrustning.

 

själv måste jag dock hävda att jag föredrar sonys kameror, vx-serien är mycket kompetent och även trv-950 är en höjdare. de är lite bättre på att behandla ljuset än canons kameror och har även stabilare autofunktioner. om man söker på utländska sidor typ ebay så kan man hitta bra priser. men sen är det hur modig man är.

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kört både XL1 och XM2. Resultaten liknar varandra ganska mycket. XM2 känns något skarpare, men har samtidigt ett längre skärpdjup, vilket oftast är dåligt. XL1 är mycket lättare att hantera. Alla knappar sitter där man kommer åt dem. XM2 är lite pilligare, mer liknande en vanlig konsumentkamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...