Gussyl Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Är det någon som har erfarenheter av att göra manus av redan befintliga berättelser eller noveller? Hur går den processen till? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Jag skulle tro att man skriver ett manus på hela texten och sedan sållar bort det "onödiga". Sen om man skriver manuset exakt som berättelsen eller på sitt eget sätt får man väl bestämma själv eller så får man väl snacka med författaren. Men detta är bara som jag tror. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Jag har skrivit ett manus på en kort novell. Jag läste novellen flera ggr och skrev sen fritt ur minnet. Jag tycker det svåraste är att bryta sig loss från novell/roman-formatet och verkligen göra film av'et och inte göra illustrerad novell/roman. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonkanon Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Man ska ha i åtanke att skriven text och film skiljer sig åt. Fundera sen på vad i texten du anser är viktigt att det kommer fram. Ibland får man ändra så mycket att man inte känner igen orginalet men har ändå behållt känslan av det. Men om det då retar upp dem som gillar det skrivna, som ofta förväntar sig exakt som boken i rörlig bild, så kan det vara värt att låta texten vara text. Sen är det vanligt att man får tänka om helt när det gäller karaktärer osv... Ibland får man ta bort någon, eller kanske slå ihop ett par karaktärer som fyller samma funktion osv osv... Finns litteratur som behandlar adaptationsprocessen ifall du vill gå djupare. /jon 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gussyl Posted August 16, 2005 Author Share Posted August 16, 2005 Har du några tips på böcker i ämnet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts