Christina Postad 9 augusti 2005 Postad 9 augusti 2005 Vet inte om det här är rätt forum för min fråga men jag chansar... Jag har låtit överföra gamla (1960-tal) smalfilmer till DVD och har sedan konverterat dessa filmsnuttar till AVI-format. En av dessa filmsnuttar (3-4 min lång) är väldigt skakig beroende på att den som tog filmen inte satte i filmen i kameran på rätt sätt... Finns det något program som kan rätta till detta? Filmen hoppar alltså horisontellt... Hoppas att någon därute har haft samma bekymmer! Och lyckats lösa problemet... 0 Citera
gorse Postad 9 augusti 2005 Postad 9 augusti 2005 Inte en susning, men jag som är född samma år som när Kennedy mördades såg med spänning oliver stones (?) tolkning i filmnen JFK. Däri har de en svartvit sekvens handhållen amatörfilm som i filmen är skakfri. I original var den extremt skakig. Så det borde gå. 0 Citera
Tomas T Postad 9 augusti 2005 Postad 9 augusti 2005 Hej Christina! I redigeringsprogrammet Magix Movie Edit Pro(lågbudgetprogram)finns det en funktion för att reducera skakningar både vertikalt och horisontellt.Funktionen påminner om den i videokamerorna inbyggda imagestabiliser som minskar sådant i området 5-10Hz.Kanske det hjälper! 0 Citera
sound_front Postad 11 augusti 2005 Postad 11 augusti 2005 Mitt förslag är "combustion 4" av Descreet! väldigt bra program för just ditt endamål! Mvh/ Martin L 0 Citera
Lasse_laser Postad 11 augusti 2005 Postad 11 augusti 2005 Jepp, stabilizer är nog vad som behövs, finns för övrigt i Combustion också. Stabilizers finns säkert som fristående program också. i Combustion är den manuell, dvs att du får välja punkter den ska tracka för att sedan stabilisera utifrån. 0 Citera
sound_front Postad 12 augusti 2005 Postad 12 augusti 2005 [citat=Lasse_laser]Jepp, stabilizer är nog vad som behövs, finns för övrigt i Combustion också. citat] Skrev ju de! 0 Citera
Jawo Postad 12 augusti 2005 Postad 12 augusti 2005 Seriöst, man köper ju inte ett compositing program för 10000 spänn för att endast reducera skakningar. Kolla in den här sidan om hur du kan lösa det gratis. http://www.dvformat.com/articles/viewarticle.jsp?id=28849 Edit: Känner du att det är värt att lägga några kronor på att få ett bra resultat så finns ju alltid detta program (som är skapat för at ta bort skakningar): http://www.2d3.com/jsp/products/product-overview.jsp?product=1 0 Citera
Christina Postad 2 september 2005 Författare Postad 2 september 2005 Ni som har svarat på min fråga om den hoppande gamla filmen undrar kanske hur det har gått med den... eller så har ni inte undrat alls ;-). Tyvärr har jag ännu inte haft möjlighet att testa alla era förslag, men jag arbetar hårt på det... Det här är ett "problem" som jag har försökt att lösa under mer än ett år, med hjälp av personer som har försökt hitta sätt att få min korta filmsnutt att bete sig normalt, men som kanske inte har den kunskap som behövs... Fler förslag tas gärna emot - kunnandet finns troligen därute! Kanske har jag redan fått svaret från er... Tack för alla tips hittills! Christina 0 Citera
Alexdstore Postad 27 april 2009 Postad 27 april 2009 Är det någon som vet var det finns en bra tutorial för stabilisering i Combustion ? Jag har laddat hem demoversionen och använder hjälpen men den är inte till så stor hjälp för mig... Har kollat creative cow, lynda.com och youtube utan resultat... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.