Clown Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 haha.. hade du med :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Mockumentary är svårt för det måste, i alla fall i början, verka som om det är en helt riktig dokumentär. Görs det dock bra så kan det bli riktigt bra som till exempel this is spinal tap eller blair witch som båda är väldigt högt ansedda. Jonas Åkerlund gjorde också en sådan om nazister i sverige som började seriöst och sen blev jätteabsurd... och tokrolig. Mycket hänger på huvudrollen och hur bra skådespelaren är. Har man med riktigt tunga scener där karaktären till exempel bryter ihop och talar om hur han känner sig som Elvis och ingen förstår honom och likande kan det bli riktigt, riktigt bra. Sådana saker förstärker både det komiska och det att man inte riktigt vet om den här karaktären är på riktigt eller inte. Men tänk på saken. Ha re bra/Pandy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Mockumentary är ett nytt ord som tillfogas mitt ordförråd.För några få år sedan gick det på SVT ett par sådana fejkade dokumentärer.De var riktigt underhållande.Den ena var med Fredrik Lindström och handlade om en påstådd revystjärna på 30-talet:Harry Viktor.Den andra :Konspiration 58 om att fotbollsVM 1958 bara var påhittat.Tyvärr fanns det bland mina närstående sådana som lät sig luras av programmens allvarsamma prägel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 haha, den om fotbolls VM såg jag! Det är ju därför dom är så bra, det kan vara världens mest absurda ämne men görs det skickligt går (en del) folk på det bara för att film är ett sådant starkt medium. Var därför jag rekommenderade den formen här. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 menar du "Konspiration 58" när du såg en film om Fotbolls VM? Den är iaf gjord för att visa hur lätt det är att göra fakefilm :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Precis. Och den var riktigt rolig. Var ungefär så jag menade att man kunde göra en film om elvis liv, dock mycket mera kring en person och mera humör än just konspiration. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Då. Om jag förstått allt rätt så måste ju Killinggängets Torsk på Tallin vara just en sådan där mockumentary... Eller hur? :) Puss alla! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Njaea, vet inte riktigt.. eller jo det kanske man skulle kunna säga :P Den är så överdriven så ingen människa skulle kunna tro på den, inte ens i början :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Så länge man inte förstår att samma skådespelare spelar olika karkatärer är det ok. Där har du ett tajt fall, eftersom de flesta vet vilka de ur killingegänget är. Men visa den för någon som inte bor i sverige, så visst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 (Do you shark it? ;) ) Då hajar jag precis!! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts