Jump to content

Hjälp tack

KurtCobain

Recommended Posts

Mockumentary är svårt för det måste, i alla fall i början, verka som om det är en helt riktig dokumentär. Görs det dock bra så kan det bli riktigt bra som till exempel this is spinal tap eller blair witch som båda är väldigt högt ansedda. Jonas Åkerlund gjorde också en sådan om nazister i sverige som började seriöst och sen blev jätteabsurd... och tokrolig.

Mycket hänger på huvudrollen och hur bra skådespelaren är. Har man med riktigt tunga scener där karaktären till exempel bryter ihop och talar om hur han känner sig som Elvis och ingen förstår honom och likande kan det bli riktigt, riktigt bra. Sådana saker förstärker både det komiska och det att man inte riktigt vet om den här karaktären är på riktigt eller inte.

Men tänk på saken.

Ha re bra/Pandy

Mockumentary är ett nytt ord som tillfogas mitt ordförråd.För några få år sedan gick det på SVT ett par sådana fejkade dokumentärer.De var riktigt underhållande.Den ena var med Fredrik Lindström och handlade om en påstådd revystjärna på 30-talet:Harry Viktor.Den andra :Konspiration 58 om att fotbollsVM 1958 bara var påhittat.Tyvärr fanns det bland mina närstående sådana som lät sig luras av programmens allvarsamma prägel.

haha, den om fotbolls VM såg jag! Det är ju därför dom är så bra, det kan vara världens mest absurda ämne men görs det skickligt går (en del) folk på det bara för att film är ett sådant starkt medium.

Var därför jag rekommenderade den formen här.