Zhyron Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Vi ska ha en scen där en tv är igång. Detta ska filmas med 16mm. Min fråga är ifall bilden kommer rulla/bli strekig som den gör med vissa kameror pågrund av frekvensen. Och isåfall hur man kan fixa detta. Vet inget sätt att ändra frekvensen på tv eftersom den går enligt uttaget så antingen måste man väl fixa det i kameran eller redigering efteråt. Hur?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Att Tv:n blir så där konstig beror på att den har anulunda fps (frames per sekunde). På vissa kameror så går det att ställa in så att det går att filma på Tv:n. Men det blir bäst att använda picture in picture, alltså att du klipper in en film och lägger in den på tv skärmen. Detta går att gör i AE ( After Effekts)... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zhyron Posted July 23, 2005 Author Share Posted July 23, 2005 Det blir lite svårt ifall tvn står med en vinkel. Det ger ju också ett speciellt sorts ljus ifrån tvn ifall man kollar på det på kvällen 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Är det inte bara att vrida bilden och mixa lite med färginställningarna? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 [citat=Zhyron]Vi ska ha en scen där en tv är igång. Detta ska filmas med 16mm. Min fråga är ifall bilden kommer rulla/bli strekig som den gör med vissa kameror pågrund av frekvensen. Och isåfall hur man kan fixa detta. Vet inget sätt att ändra frekvensen på tv eftersom den går enligt uttaget så antingen måste man väl fixa det i kameran eller redigering efteråt. Hur??[/citat] Du kan ju alltid vara onödig och lägga dit tv-skärmen med picture in picture. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 jag skrev det förut... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Oj! Såg inte det, hehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.Man Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Jag trodde det bara var ett problem med video, inte film! Jag kanske har fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zhyron Posted July 23, 2005 Author Share Posted July 23, 2005 Tror att det filmas med 25 bilder i sekunden med kamera. Tvn går på 50Hz. Det går ju jämt upp men sen vet jag inte om det händer nått med bilden. Det går kanske inga linjer men kanske ändras farten på tv bilden. Någon som provat? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 [citat=Mr.Man]Jag trodde det bara var ett problem med video, inte film! Jag kanske har fel.[/citat] Trodde jag också faktiskt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 jag kan då filma tv:n med min dv kamera utan problem... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 [citat=Zhyron]Vi ska ha en scen där en tv är igång. Detta ska filmas med 16mm.[/citat] Zhyron, klicka på denna länk och be någon moderator eller administratör på forumet flytta denna tråd till Filmteknik så får du nog svar på din fråga. :) Jag tror att dom som sysslar med film (8,16,32mm) sällan tittar i detta forum, lika sällan som jag själv tittar i forumet Filmteknik efterssom jag filmar med DV-kamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 [citat=Rogge][citat=Zhyron]Vi ska ha en scen där en tv är igång. Detta ska filmas med 16mm.[/citat] Zhyron, klicka på denna länk och be någon moderator eller administratör på forumet flytta denna tråd till Filmteknik så får du nog svar på din fråga. :)[/citat] Japp, noterat och flyttad till filmteknik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gogola Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Ta picture in picture som de andra sa, det är nog bäst, eller så kan du alltid zooma in RIKTIGT NÄRA TV:n fast jag antar att du vill ha med dom som ser på TV:n med. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanyaelX Posted September 24, 2005 Share Posted September 24, 2005 TV är interlaced dvs man visar två bilder samtidigt men bara varannan linje av dem för att få en mer mjuk bild. 50 hertz är ganska ryckigt om man inte gör så. DV är ett digitalt format och därför kan man kompensera för linjerna på TV skärmen men jag vet faktiskt inte hur en filmkamera kommer att behandla problemet. Jag kan tänka mig att om synken är rätt på filmens fps och tvns fps, kommer böjligt vis den lite gråaktiga "band" effekten att försvinna men TV kommer nog att fortsätta tt flimmra och man kommer nog att se linjerna om du filmar i närbild. Men om det bara är en TV som kommer att stå i ett rum som du filma (som en del av setting) så kommer du möjligen bara att uppleva ett visst flimmer, men inga ränder då du inte är tillräckligt nära för att se dem och antagligen är inte TVn i fokus. Detta är en kvalifierad gissning från min sida bara. Chris 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts