darko Posted May 20, 2003 Posted May 20, 2003 hur gör man för att få musik till festen i filmen. (som min film ska ha).??? och jag vet att det finns ett ämne där nere också som nån startat, men jag förstår inte det svaret riktigt. fixar man musiken i efterhand? 0 Quote
Henrik.Andersson Posted May 21, 2003 Posted May 21, 2003 du bestämmer innan vilken musik du ska ha eller vilken takt den ska ha. Egen skriven eller betala rättigheter! Ska du ha dialog så måste du spela in utan musik. De får lyssna och repa med musik och sen få de spela att de har musiken i kroppen, om det dansar tex. se till att de vet vilken volym de ska anpassa sina röster till. vad det svar eller söker du en kompositör? 0 Quote
darko Posted May 21, 2003 Author Posted May 21, 2003 dom ska bara sitta runt ett bord. musiken vill jag ska låta som den kommer från en cd-spelare i bakgrunden. medans dom pratar med varandra... 0 Quote
Ronnie Posted May 21, 2003 Posted May 21, 2003 I det läget är det nog enklast att lägga på musiken efteråt i redigeringen. Då kan du justera volumen så det passar in i scenen och inte stör samtalet. 0 Quote
perihelion Posted September 8, 2003 Posted September 8, 2003 Lägg inte bara på musiken rakt upp och ner. Spela upp musiken i rummet eller ett likande rum och spela in den med mikrofon. Lägg sedan på det på scenerna. Då känns det mer naturligt. Tar du bara musiken och lägger på rakt upp och ner får du inte med rumsklangerna vilket kan göra att musiken känns påklistrad och onaturlig. Hoppas det var till någon hjälp... 0 Quote
eimermusic Posted September 9, 2003 Posted September 9, 2003 För att underlätta skådespeleriet så kan man skapa ett ljudspår som spelas upp i lokalen under inspelningen som håller takten som musiken senare kommer att hålla. För att det inte skall tas upp mycket av mikrofoner så kan man dels placera ljudkällan strategiskt så att den är i mikrofonernas "döda vinklar" så gott det går. Man sänker även volymen så lågt man och man kan använda ett dovare "baskagge" ljud som kan smälta med musiken på ett bra sätt eller t.o.m. filtreras bort till stor del utan att rösterna påverkas för mycket. Att spela in musiken i en liknande lokal för att få akustiken är en bra ide om den kombineras med digitalt påverkade versioner och eller orginalet. man är ofta ute efter att få det att låta som musiken "upplevs" i rummet. Inte som en mikrofon uppfattar den. Att bara spela in något som gått genom ett PA i ett rum kommer antagligen att låta mesigare än det lät när man stod i rummet och lyssnade. 0 Quote
mrhaze Posted September 13, 2003 Posted September 13, 2003 Rekommenderar starkt Adobe Audition, där finns FFT filter för just sådant. 0 Quote
Recommended Posts