Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Klart 25p är ett starkr argument. Dessutom är DVX100.s fina reglage det också. Och vem vill inte ha 3 x 1/3"... Inget snack om vilken kamera som ger bäst bild. En annan lite larvig men faktiskt viktig aspekt är att man som amatör känner sig proffsig/duktig med fina prylar. Det är viktigt att tro på sig själv som filmare. Om en finare kamera kan knuffa dig i rätt riktning är det lätt värt det..

Ps. Finns inte Sony DSR-PDX10 med i dina tankar? Sonys gamla DV-CAM som har samma sensor som min DCR-HC1000 men med möjlighet till progressiv filmning. Har för mig att den går att få bra mycket billigare än en DVX100...

/jens...

Postad

Samma tanke har även slagit mig. Jag skaffar en ny kamera just för att jag vill ta det här med filmskapande en bit längre och göra mer seriösa projekt än tidigare. Så det du menar är nog inte så larvigt som det låter, man känner sig proffsigare med en stor svart kluns än man gör med en silverfärgad liten handycam. Samma erfarenhet har jag sen den gången jag bytte från semi-pro digitalkamera till digital systemkamera. Man känner sig verkligen som en fotograf när man har den runt halsen.

Klarar PDX10 verkligen 25p? Jag har inte läst något om det. Det marknadsförs isåfall inte som det gör på DVX100.

Mina tankar börjar luta tillbaka mot en DVX100 tror jag. Jag skulle nog ge mig själv ett rejält kok stryk senare om jag inte satsade på det bättre alternativet. :P

Postad

Kan skicka dig lite provmaterial i fåformat så du kan se vad GS400 klarar av.

Skulle du mot formodan vilja satsa på en dyrare kamera skulle jag personligen satsat på Panasonics HD kamera med P2 kort (AG-HVX200, vet inte om den finns ute än dock), alternativt Sonys semiproffs HDV-kamera.

DVX100 är gammal, och Sverige är faktist på väg in i ett generationsskifte med HDTV nästa år. Gå bara in på vilken onoff/siba butik som helst, dem säljer inte nån TV med aspect ration 4:3. Detsamma gäller på mindre biografer, guerillas mm.

Postad

[citat=digitalaflaesk]

DVX100 är gammal, och Sverige är faktist på väg in i ett generationsskifte med HDTV nästa år. Gå bara in på vilken onoff/siba butik som helst, dem säljer inte nån TV med aspect ration 4:3. [/citat]

Att man säljer HD-burkar betyder tyvärr inte att mediet HD kommer att visas i dessa burkar på många år. SVT och andra tungviktare har inga planer på HD över huvud taget. HD-DVD (eller BluRay) kommer i vår - det kommer att dröja många år innan konsumenterna bytt ut sina nyinköpta DVD-spelare...och något större släpp av HD-DVD (eller BluRay)-titlar är inte i sikte...den tunga produktionen kommer att ligga kvar på vanlig DVD i många år.

Du kanske blandar ihop HD och 16:9? Det är samma sak där: SVT och tungviktarna kör letterbox - dom kan inte sända endast äkta 16:9 föränn en mycket stor majoritet av konsumenterna har 16:9-burkar. Det är många år dit.

4:3 och PAL får vi dras med i minst 5 år till - jag gissar på 10 år.

(AG-HVX200 är äkta HD (Mjpeg och inte mpeg2-skit). Men...den kostar ju för böveln 80 000!!! Och P2-korten flera tusen spänn styck för minstingarna!!! Detta är inget för vanliga dödliga privatpersoner idag.)

Postad

Möjligen har jag fel angående progressiv filmning på pdx10. Hade för mig att jag läst att detta var den stora skillnaden på processorerna i trv950 och pdx10. Man läser så mycket tok på nätet att det är svårt att komma ihåg allt. Nu när jag kollade igen ser jag bara skillnad i 4:3 mot 16:9...

Postad

Spar lite mer till en JVC GY-HD100E. Med gråimport kommer priset ned till ca: 45000:-. Kanske inte att rekomendera, med mycket kamera för pengarna, i alla fall...;)

Postad

[citat=Norbert]

Inställningsmöjligheter:

DVX har fler inställningsmöjligheter, nästan för många. :) Nejdå, men jag vet inte hur väl utvecklade de är på GS400. Saknas manuell kontroll av några av de grundläggande inställningarna, som slutare, bländare, vitbalans, skärpa, fokus, etc? VX1000, till exempel, är väl en kamera som är känd för att ha fullständiga manuella kontroller. Hur står det till med GS400?

Priset:

För uppenbart för att skriva ner.

Har någon här använt både GS400 och DVX100 som kanske kan ge kommentarer?[/citat]

Hej

Gs-400 Har manuell: vitbalans, slutare, bländare, vitbalans, skärpa/focus, ljudnivå och zebra.

Den har mao alla manuella inställningar du kan tänkas behöva.

Den har "pseudo proggesiv" inställning Pro-cine (16.9)

GS-400 har samma CCD som PDX-10

Jag har själv GS-400 och jag kan lugnt säga att du kan inte få mera kamera för pengarna än med denna kamera.

Naturligtvis är DVX-100 en bättre kamera men den kostar 3 gånger så mycket

Är den 3 gånger bättre? : NEJ

Postad

[citat=Vandraren][citat=Norbert]

Inställningsmöjligheter:

DVX har fler inställningsmöjligheter, nästan för många. :) Nejdå, men jag vet inte hur väl utvecklade de är på GS400. Saknas manuell kontroll av några av de grundläggande inställningarna, som slutare, bländare, vitbalans, skärpa, fokus, etc? VX1000, till exempel, är väl en kamera som är känd för att ha fullständiga manuella kontroller. Hur står det till med GS400?

Priset:

För uppenbart för att skriva ner.

Har någon här använt både GS400 och DVX100 som kanske kan ge kommentarer?[/citat]

Hej

Gs-400 Har manuell: vitbalans, slutare, bländare, vitbalans, skärpa/focus, ljudnivå och zebra.

Den har mao alla manuella inställningar du kan tänkas behöva.

Den har "pseudo proggesiv" inställning Pro-cine (16.9)

GS-400 har samma CCD som PDX-10

Jag har själv GS-400 och jag kan lugnt säga att du kan inte få mera kamera för pengarna än med denna kamera.

Naturligtvis är DVX-100 en bättre kamera men den kostar 3 gånger så mycket

Är den 3 gånger bättre? : NEJ[/citat]

Som jag trodde, samma sensor. Kan bara säga att det är en kompetent liten sensor som ger fantastiska bilder...

Postad

[citat=Norbert]Verkligen. Jag tror jag är född med beslutsångest. :P

Min nuvarande kamera har äkta widescreen så det skulle kännas surt att byta ner sig på den punkten. Jag äger inte ens widescreen-tv, men det är ändå något visst med den där extra upplösningen när man vill skapa lite "film-look" med antingen 16:9 eller 2,35:1.

25p är en saftig egenskap.

j3n5 har en bra poäng. HD är på väg.

[/citat]

Ja, jag var i samma sits för en vecka sedan. I måndags slog jag till på en GS400. Jag valde mer mellan begagnade 1/3" 3CCD och denna, mellan Sonys lilla HDV, och den kommande GS500 som har 16:9-skärm.

Angående bildkvalitet.

Jag har inte sett ett enda filmtest/snutt på nätet som slår denna film.

Däremot har jag sett VX1000 med grönfärg etc etc, kameror med 3CCD 1/3" som har sämre bild. Dock hägrar fortfarande Canon-objektiven, men Leica är ju OK, och en Canon vidvinkel / telekonverter, båda runt 1500-2000 i svedala, på denna kamera gör sin egen argumentation.

Jag kan rapprtera att filmar du med 16:9 på GS400 så fylls hela skärmen, dvs bilden blir anamorfiskt distorderad vertikalt. Rör inte mig i ryggen, då tillräckligt av motivet finns i centrum. Däremot blir det ALLTID en efter-orgasm då man redigerar :D

25p, ja.. Kolla denna filmen nu, den kommer visserligen i 640*480 squarepixel i wmv, men ändå...:

http://files.filefront.com/Hervey_Bay_prwmv/;4357817;;/fileinfo.html

originalforum-tråden för denna film: http://www.pana3ccduser.com/showthread.php?t=5651&highlight=Hervey

Ovanstående forum kan rekommenderas på alla sätt. (mitt nick där = mrgreen, och ett VX1000-framgrab som avatar :)

Ang. HDV, så är det bara att ta hem några klipp med HDV-upplösning och försöka redigera i Vegas, så kommer du att inse att det är frustrerande idag att syssla med detta utan att lära sig scripting och redigera arbetsfiler som senare rendrerar orginalfilen. Inge kul tyckte jag, och väntar två år på bättre prylar i HDV-sektorn. Filmmotiven är då mer intressanta för mig än bildkvaliteten på den punkten. Och cinema mode på GS400 är bra nära.

Dessa rallyfilmer är tagna med lillbrorsan GS250. Tror man inte på det, kan man stanna filmen då en bil kör förbi så ser man filmaren i glaset... :) http://tv.isg.si/site/?q=filebrowser/Incrimn8r

Postad

GS400 är ett riktigt litet krutpaket, inget tvivel om saken. Med t. ex en mini35 och korrekt exponerade bilder tror jag att GS400 kan imponera.

En fråga till er som äger en GS400:

Går det att köra den i Pro Cinema Mode utan att den kör frame mode samtidigt? Jag vill åt det lite högre kontrastomfånget i Pro Cinema Mode men jag vill samtidigt ha vanlig interlaced video.

Postad

[citat=Norbert]

Går det att köra den i Pro Cinema Mode utan att den kör frame mode samtidigt? Jag vill åt det lite högre kontrastomfånget i Pro Cinema Mode men jag vill samtidigt ha vanlig interlaced video.[/citat]

Nej det går inte.

Jag har en gs400. Inte filmat så överdrivet mycket med den. Men av allt jag läst på pana3ccuser.com verkar det som att 16:9 interlaced ska vara det bästa. Såklart spelar det ju roll vad man filmar osv... Men det jag har förstått så verkar det bäst att köra 16:9 interlaced, dra ner färgerna en bit. Och sen korrigera färger/kontrast mm post. Även göra om det till 25p i post om man föredrar det. Detta för att man tydligen förlorar upplösning med cinemamode/framemode.

Btw. Jag har beställt en SG35-adapter från en kille på dvinfo.net. Kostade ca 4k. Vill inte lägga ner för mycket pengar på alla filmgrejjer. Får den i veckan så får se hur den funkar.

Postad

[citat=Norbert]4k för en SG35? Det är ju vansinne. Att köpa den direkt av Wayne kostar £199. Då får man ju även med rods och macro.[/citat]

Jag köpte den av wayne...

SG35- £199 (295 euros) + Optional Quick Release Sliding plate- £50 - (75 euros) + Airsure: 3-5 day- £25 (40 euros)

=£274 (410 euros)

EDIT: dagens kurs 400.902 EUR / 3,700.50 SEK

Postad

Jag har en GS400 och postade en liten testfilm i höstas som jag gjorde dagen efter jag fått kameran.. den finns här iaf. http://www.starmate.se/filmer/hostdagweb.mpg (typ 100mb) Filmen är ganska hårt komprimerad, men ger ändå en liten vink om vad kameran presterar.

Det är min första videokamera och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Den enda nackdelen som jag ser det är att mörkeregenskaperna kunde vara bättre =/

Postad

Det jag skulle uppleva som den största nackdelen med GS400 är att man inte kan köra Pro Cinema mode utan att kameran automatiskt kör frame mode. Jag vill åt det högre kontrastomfånget som Pro Cinema ger (cine-gamma) men jag vill fortfarande ha alternativet att kunna deinterlaca i efterarbetet.

EDIT: Snygg video, kameran är utan tvivel ett litet krutpaket, som sagt. Man kanske vågar påstå att den är det mesta man får i den prisklassen.

Postad

[citat=Svullo]Jag har en GS400 och postade en liten testfilm i höstas som jag gjorde dagen efter jag fått kameran.. den finns här iaf. http://www.starmate.se/filmer/hostdagweb.mpg (typ 100mb) Filmen är ganska hårt komprimerad, men ger ändå en liten vink om vad kameran presterar.

Det är min första videokamera och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Den enda nackdelen som jag ser det är att mörkeregenskaperna kunde vara bättre =/[/citat]

Så är det precis med min dcr-hc1000. I bra ljus, fantastisk kvalitet. Mörkt, ibland lite väl brusigt.. Hur funkar zoom/fokus ringen på gs400? tycker den har helt OK känsla på dcr-hc1000.. En till positiv sak med hc1000 är det vridbara handtaget. Många skrattar åt det, men jag tycker att det vid normal filmning ger en steadycam liknande känsla. Dessutom går det att filma relativt lågt med detta handtag.. Detär en annan femma att den inbyggda micen suger. Den lyckas alltid fånga div mekanikljud. Detta ska jag dock råda bot på med en Röde...

/jens...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...