leehawk Posted July 20, 2005 Share Posted July 20, 2005 Okej, jag har inget manus, vill bara höra vad ni tycker. (SVARTVIT ska filmen vara) I början så hör man att ngn skriver något, texterna kommer vem som har gjort filmen m.m. Mellan när man hör dessa ljuden så visas det tecknade bilder av vad som sker, man kommer se en hand som håller en penna osv. Den här personen som skriver, skriver ett självmordsbrev. efter det kör han med sin bil utför en bro. NU går filmen in i sitt riktiga stadie, en fru/kvinna läser detta brevet (det utspelar sig några veckor efter den tidigare händelsen) Kvinnan lägger ifrån sig brevet, tar en pistol ur en byrålåda. hon GÅR mot kyrkogården där mannen ligger begraven. När hon går längs den långa alén vid Kyrkågården så ska det spelas ett sorgset pianotema. Under tiden hon går mot graven så läser en mansröst upp självmordsbrevet. Han berättar att han gjorde henne olycklig pga av att dem itne kunde skaffa barn (ska fila nåt OTROLIGT på självmordsbrevet) Hon går mot hans grav. och hon skjuter sig. SLUT Detta är ungefär vad filmen är, en kortfilm. Vad skulle ni kunna tro? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atreidas Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 En film måste skapa en händelse som gör att vi vill se vidare på filmen! Det är en stark inledning med självmordet vilket är bra. MEN... Nu undrar vi varför han gör detta men det är bara en inledning. Du måste skapa en djupare intrig än att det är ett barnlöst äktenskap som skapar detta. Om barnet betyder så mycket för honom gör tydligen inte hans fru det? Som åskådare skulle man säga "jaha, det var två dumma jäklar" Som jag ser det har du en inledning som du tycker är stark och ett slut som du vill skall vara överraskande, sorgligt och starkt. Det du måste skapa nu är själva handlingen i filmen. Jag tycker det är en intressant idé att skapa handlingen ur ett brev. Kvinnan läser brevet under hela filmen och brevet visar upp olika händelser som driver henne fram till självmordet. Jag har ett tips här som kanske kan vara något du kan utveckla. Låt filmen utspela sig i en miljö i ett annat land. Låt kvinnan och mannen splittras. Mannen har endast en adress till kvinnan och skickar tre brev till den adressen han tror hon finns på. (själv är han låst vid hemlandet) Kvinnan läser breven när hon får dem (i en bunt alla tre) och handlingen spelas upp. Hon upptäcker till sin lycka att mannen inte är död eller försvunnen (vilket hon trott eftersom hon inte nått fram till honom) och att deras hopp om att få barn faktiskt är sant, hon har blivit gravid! Tyvärr blir det värre och i det sista brevet hon läser med rädsla hotar han att ta livet av sig om hon inte besvarar hans brev och kärlek. Hals över huvud rymmer hon från sin tillvaro och finner till slut adressen där mannen bor. Efter att ha frågat sig fram upptäcker hon till sin förfäran att mannen redan är död. Breven är daterade 3 månader tidigare, och i sin ångest och förlust väljer hon att följa honom i döden... (shakespeare tema) Du kan ju också skapa ännu mer Shakespeare genom att i slutscenen visa en brevlåda där ett nytt brev dimper ned som typ lyder. "Min älskade, lyckan har visat sig för mig! När jag stod på knä, förbered att ta steget över, föll en ängel över mitt ansikte. Hon sade åt mig: Den korta vägen är inte alltid den enklaste, det är heller inte alltid den bästa och det är framförallt inte den väg som ger dig evig kärlek. Stå upp och finn dig själv och finn det som dina tårar faller för! Jag vet att du väntar på mig och jag är på väg! Ha förtröstan, snart är vi tillsammans igen!" THE END Mannen förlorar sin fru och sitt barn och säkert sig själv men det är dunkelt eftersom det slutar med hans sista brev. Kanske kan vara något du kan utveckla eller lägga till. Tänk på att allt handlar om hur man skriver ett manus och att det är svårt och tar tid. Skriv därför de partier du brinner för först och knyt sedan samman allt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Du behöver jobba på det. Det måste ju finnas någon höjd punkt i filmen. Handlingen måste du också jobba på. Kortfattat, en man tar livet an sig, hans fru upptäcker det och går till kyrkogården och skjuter huvudet av sig... Idéen i sig är ju inte så jätte dålig. Skriv ett bra manus. För det kan vara lite svårt att bara förstå en idé... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted July 21, 2005 Share Posted July 21, 2005 Självmord är ju alltid bra om man vill få filmen att kännas stark och relevant. Jag använder ofta det knepet själv. Men det jag saknar med den här idén är något som är intressant. Jag kan mycket väl tänka mig att en sån här film med snyggt foto, bra klippning och vacker musik skulle kunna vinna många priser på festivaler som belönar vackra, sorgliga filmer utan innehåll. Kan du inte komma på någon intressant vändning i handlingen? Något oväntat kanske? En vanlig reaktion när någon närstående tar livet av sig är inte sorg, utan ilska. "Hur fan kunde han/hon göra något så egoistiskt?" Det jag tänkte mig när jag läste din text var att kvinnan gick på kyrkogården med en stor jävla revolver, typ så här (i manusform): EXT. KYRKOGÅRD - DAG Kvinnan går långsamt längs gravarna med revolvern i handen. Hon stannar vid en nyhuggen gravsten: KARL MANSON 1969-2005. Kvinnan tittar med tårade ögon på graven. Hon döljer ansiktet i händerna, och märker att hon håller i revolvern. Hon håller stålet mot ansiktet, riktar mynningen mot tinningen. Plötsligt förvrids hennes ansiktsuttryck i vrede. Hon riktar revolvern mot den nygrävda graven. KVINNAN Din jävel! Hon avlossar ett skott ner i jorden. KVINNAN (forts.) Hur kunde du svika mej så!? Kvinnan avlossar flera skott i snabb följd. Jorden stänker. Tårarna strömmar längs hennes kinder. Revolvern klickar. Kvinnan riktar en kraftig spark mot gravstenen. Stenen rubbas knappt. Hon tar ny sats. Den här gången välter stenen halvvägs. Kvinnan hoppar på stenen tills den ligger platt på marken. KVINNAN (forts.) Du var alltid så jävla feg! Kvinnan bryter ihop och sjunker ihop på marken. KVINNAN (forts.) Tänk på vårat barn! (paus) Ja, Karl, jag är gravid. Ja, eller nåt sånt. Bara en idé. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leehawk Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 vill gärna höra mera synpunkter! keep flooding! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 OK. Jag vet inte hur det här har gått till. hehe. Men jag håller på med en film som har samma tema och samma inledningsscen. Även om min film inte byggs upp på samma sätt som din så har den många likheter. Mannen i min film kör dock inte ut för en bro, men annars så tycker jag detta sätt att visa en händelse och budskap är grymt snyggt. Men du behöver som sakt jobba lite mer på själva story´n. Varför händer det ena och varför händer det andra? Jobba på. din ide är toppen. =) MVH: Roger Öberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leehawk Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 sir_flint: Hur menade du det där med inledningsscenen? Var det bara det med att han tog livet av sig med hjälp av en bil, ELLER tecknade bilder? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leehawk Posted August 21, 2005 Author Share Posted August 21, 2005 upp upp Måste få denna lite aktuell, folk! Vad säger ni om film idén? Flint, vad menar du? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 21, 2005 Share Posted August 21, 2005 Det finns ingen konflikt i din synopsis. Du har skrivit ett slut på dina karaktärers story, det behövs också en början och en mitt för man ska få någon känsla för dem. Film är ett visuellt medium och allt som står i självmordsbrevet borde visas och inte bara läsas upp som någon billig tråkig förklaring till tragedin som sker. Din story känns så simpel. Bra filmer väcker känslor hos tittaren och det skapas inte bara genom att läsa upp lite text över en sorglig pianolåt. Skriv om ditt manus och skapa riktiga karaktärer som vi bryr oss om. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leehawk Posted September 18, 2005 Author Share Posted September 18, 2005 tomasz1985: Tack för ditt ärliga svar! Sånt hjälper en på traven så filmen kan bli bättre. någon som har nåt mer? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts