Jump to content

Recommended Posts

Posted

"Det är inte svårt att förstå om du kanske känner dig tveksam till att ladda upp ditt manus på internet på grund av den uppenbara risken att någon helt enkelt stjäl hela eller delar av ditt manus. Det kan mycket väl hända att någon gör så, men här kommer några punkter som förklarar varför det inte är så mycket att oroa sig över:

Endast medlemmar kan se uppladdade filer.

Det uppladdade manuset ligger på voodoofilm.org servern. Där står också när filen laddades upp och kan därför användas som bevisning för att det verkligen är du som har skrivit det.

Tack vare att medlemmarnas IP finns registrerat kan förövaren snabbt letas upp och dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Detta forum är till för er som manusförfattare, för att ni ska kunna ge och ta emot kritik och på så sätt utveckla er skriftliga förmåga. Hoppas detta har gjort att ni vågar ladda upp era senaste mästerverk!"

Om medlemmen som laddar hem manuset har ett fildelningsprogram på datorn kan ju manuset spridas på Internet och det blir omöjligt för er att se vem som spridit manuset... Om en annan person snor ens manus och ändrar datum på det så är det ju ord mot ord om det går så långt att båda personerna skall spela in film av manuset och t ex ställa upp i någon festival. Jag har pratat med min mamma som är advokat (men har inte, så vitt jag vet, haft något mål gällande upphovsrätten). Hon säger att det finns inget annat att göra än att själv bevisa att manuset är ditt läsa manuset på sidan. Då finns det ingen risk för att manuset sprids på Internet med fildelningsprogram...eget (och det hoppas jag att man får stöd för av medlemmarna på forumet).

Skulle det inte vara smidigare och säkrare att kunna lägga upp manuset på någon form av sida, alltså inte tanka upp en fil utan själva texten så man kan

Posted

Om du högerklickar på dockumentet ditt manus ligger i står det när dokumentet skapades...laddar du ner ett manus/dokument till din dator står tiden dokumentet sparades på din dator. alltså om du har kvar din orginalfil kommer det stå när du skapade den, alltså innan personen som laddade ner filens tid kommer visa, det måste ju endå räcka som bevis för att man själv skrivit manuset?

Posted

Mja, som "bevis" är det ganska värdelöst, även de här påhitten att posta manus till sig själv eftersom det är möjligt att manipulera bevismatrialen. Men, det som är viktigt att komma ihåg är att alla "bevis" är en ledtråd som styrker sin berättelse, ökar sin trovärdighet, när man hävdar att man skrivit det man skrivit. Om man har flera sådana "bevis" är det troligare att en jury kommer att tro på dig hellre än tjyven när ord står mot ord.

Gämför gärna med polisens arbete, när de tar fingeravtryck. Fingeravtrycken bevisar inte brottet, men med ledning av avtrycken kan man påvisa att gärningsmannen har varit på brottsplatsen, altså är det troligt att den misstänkte är gärningsmannen. Om man hittar brottsoffrets dna på gärningsmannen förutom att man hittat fingeravtryck, tja då kan man vara ännu säkrare på att det är rätt gärningsman man fångat.

Så, jag tror du har helt rätt att om man har originalfilen så är det en bidragande ledtråd till att du faktiskt äger manuset. Och inte att förglömma; Vi är ju rätt många medlemmar här på forumet som sett att du laddat upp manuset och kan vittna om det, förutom de tekniska detaljerna som administratörerna kan hjälpa till med. Mamma kan säkert vittna om att du spenderat timmar att skriva ditt manus och hon har säkert läst det? Om man inte hittar någon skyldig till själva spridningen så räcker det nog att bråka med den som gör anspråk på ägarskapet, dvs tjyven. Sen tror jag inte våra manus är så himla bra att de är så stöldbegärliga att vi behöver oroa oss för stölder.

Dock är det inte stöld att läsa ett manus och gilla delar av det, och skriva en helt egen berättelse med egna ord. Så har man en ide och man för inga vilkor vill att någon annan skall på ta del av idén, så finns bara lösningen att knipa tjäft. Dock skall man ha i åtanke att idéer växer på träd men bra manus är det inte så gott om. Även om vi inte direkt "snor" ider från varandras manus så har jag sett flera inlägg här på forumet där många tagit inspiration från filmer vi sett. Det är inte fel.

Posted

Jo, det är nog sant att man med många små bevis kan bevisa att manuset är ens eget :) Att manusen man tankar upp inte är så bra har ju inte riktigt med saken att göra då iaf jag tänker mig film som konst precis som tavlor och musik. Skulle ju vara lite snopet om man skrev en låt och precis när man skulle spela in den så kom ett annat band ut med samma låt :P ungefär samma sak i mina ögon iaf...

Posted

Mja, det har du förvisso rätt i att om manuset är bra eller inte spelar inte någon roll. Men bara för att ett manus är dåligt så får man inte stjäla det. Dock hade jag i bakhuvudet att om manuset är dåligt är risken för stöld mindre.

Men skulle det hända att någon kom ut med låt så är det fritt att anklaga vem som helst för stöld, dock ligger bevisbördan i så fall på dig, och ju fler bevis ju lättare är det att vinna.