Gå till innehåll

Professionell 3D animering


Planit_in

Recommended Posts

Tjena, jag är ganska hajj på Maya och Cinema 4d, men när jag ska sätta in det jag skapat på min dv film, fattar jag inte hur jag ska göra, jag har lagt in bluescreen som bakgrund på 3d animationen, men det blir as dåligt. det måste finnas enklare sätt, där programet tar bort bakgrunden automatiskt,. det var fråga 1.

Fråga 2. om man kollar på extramaterial på olika filmer, ex. Dreamcatcher, och de visar bilder där de satt ihop 3d med riktigt film har de olika program, är det ska. Composition program eller vad heter det, och var är att rekomendera, jag vill alltså slippa lägga bluescreen på mina 3d filer, och sätta ihop DV med 3D med minsta kvalitets förlust.

 

Svara gärna utförligt, gärna med länkar till guider ect.

Länk till kommentar
Share on other sites

NLE står för Non Linear Editing, och med det menar jag ett vanligt redigeringsprogram, ursäkta otydligheten.

 

När jag gör liknande saker som du är ute efter brukar jag faktiskt lägga in filmen som bakgrund i 3d programmet, sen renderar jag ut det bara. Nu vet jag inte hur man gör det i maya iofs, men i max är det bara att lägga in det i enviroment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör ut hur du vill från ditt 3dprogram beroende på vad du vill ha för kontroll. Olika pass och renderingar. Ex för DOF, motionblur, färgpass(skoggor mm). Sånt är bäst att testa sig fram efter 3D steget. För maya & cinema är nog after effects det bästa valet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Planit_in]Okejj, Hur samanför jag Alphachanneln och 3d filmen?? jag måste ju keya ut det svarta också. Är det nån som vet vad för render inställningar som är bäst i Cinema 4d, på 3d och alpha. tack för alla svar[/citat]

 

Nope, du behöver inte keya ut det svarta. Det är det som är poängen med en alphakanal. Det brukar finnas någon liten ruta/inställning nånstans (oavsett comp-program) där man anger att alpha-kanalen ska vara med. Ett tips är att inte rendera ut till film från 3d-programmet, utan till en serie av TGA-bilder. I det formatet kan man lägga in alpha-kanalen i själva filmen, och sen sätta på/ stänga av den automatiskt i comp-programmet.

 

Nånting sånt i alla fall :-)

(programspecifika detaljer går att läsa i hjälpen)

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=McWolfe][citat=Planit_in] Ett tips är att inte rendera ut till film från 3d-programmet, utan till en serie av TGA-bilder. I det formatet kan man lägga in alpha-kanalen i själva filmen, och sen sätta på/ stänga av den automatiskt i comp-programmet.

 

Nånting sånt i alla fall :-)

(programspecifika detaljer går att läsa i hjälpen)

 

McWolfe[/citat]

 

Eller ännu bättre, en rpf sekvens! Då har du information som Z-djup, rörelse, opacitet mm. Perfekt för efterbehandling då du kan lägga dit skärpedjup, 3d dimma, rörelseoskärpa o mycket mer i efterhand.

 

Vet inte alla program som stöder detta men 3dsmax och combustion iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]

Eller ännu bättre, en rpf sekvens! Då har du information som Z-djup, rörelse, opacitet mm. Perfekt för efterbehandling då du kan lägga dit skärpedjup, 3d dimma, rörelseoskärpa o mycket mer i efterhand.

 

Vet inte alla program som stöder detta men 3dsmax och combustion iaf.[/citat]

 

RPF-formatet är väldigt användbart. Däremot (tror jag) är det en speciallösning som har tagits fram just mellan 3DSMax och Combustion (m.fl program i samma familj).

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Planit_in]oKEJ, låter lovande, ska prova här.. jag använder PremierePro och After Effects. Finns det nått bättre redigerings program??. TAck[/citat]

 

Det är mer en fråga om tycke och smak än om vad som är bättre. Jag föredrar max i kombination med combustion och premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=walfridson]RPF är så där, zkanalen blir inbakad. Sitter man inte med största bundle av ex after effects kan man inte få ut den. Bättre då att köra i separata filer.

Mrman vad är det för "rörelse info" som kommer med RPF?[/citat]

 

ur manualen:

 

RPF Motion Blur

Use this filter to add motion blur to moving objects in a rich pixel rendering. The faster an object moves, the more it is blurred. The filter uses velocity information stored in the rich pixel file to determine how much motion blur to add to moving objects.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=The_Dude]Tja !

 

Kanske är lite OT, men : Har ni killar lärt er 3D animering på fritiden lr har ni gått utbildning ?[/citat]

 

En kombination av fritiden, utbildning och studiecirkel (med kursare från samma utbildning).

 

McWolfe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...