Lukas Posted June 25, 2005 Posted June 25, 2005 Skulle va kul om man skrev här hur man filmar. Vad ni använder för objektiv, filter, mikrofontyp, ljussättning m.m. Bara snabbt och lätt:D 0 Quote
Bleckert Posted July 1, 2005 Posted July 1, 2005 Tror inte att man kan beskriva snabbt och lätt men menar du hur hela produktionen går till eller endast fotot och ljudet? /Bleckert ____________________________________________________ Har nån sett min rörtång? 0 Quote
Gogola Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 Sorry om jag låter sorglig, men det ända jag har till mina filmer är kamera, stativ, manus och alla som ska vara med i inspelningen. Jag har faktiskt inget speciellt filter och jag spelar in mina filmer i en vanlig DV digital eller vad det hette och jag vet ej riktigt vart man köper filter, så jag mörklägger OM det behövs men det gör det oftast inte. 0 Quote
mattsand Posted September 22, 2005 Posted September 22, 2005 det beror såklart på produktionens krav och förutsättningar. har inte ens gjort två filmer med samma teknik tror jag. allt från vhs till 35mm. allt från en frigga till en buss med hmi'er. allt från zeiss ultra primes till en zoom från 1934. allt från inbyggda micken på min dv-kamera till en hel pirra med ljudprylar. allt från inga filter till både black pro mist, polaroid och starfilter samtidigt. vad som däremot skulle vara intressant är om vi postar lite bilder från filmer vi fotat och så diskuterar vi hur vi gjort? jag börjar: http://www.cinematography.com/forum2004/index.php?showtopic=8457 fråga på. /mattias 0 Quote
elBeppo Posted September 23, 2005 Posted September 23, 2005 På "En Greves Vapen" använde vi en gammal Sony DV-cam, minns inte exakt vilken modell, men i prisklassen 40-50 tusenlappar ungefär. Då tyckte jag egentligen inte att den var så häftig när jag jämförde med bilderna jag fick med en simpel konsument-mini-dv. Nu i efterhand märker jag dock att CCD-storleken har spelat ganska stor roll i skärpedjupet. Vi har faktiskt lyckats få till ett, för video, ganska snävt skärpedjup och det har hjälpt otroligt mycket i post. Hursom. Bilden här är filmad innomhus i ett stort lager. Vi hade lagerhusets egen belysning igång (lysrör), och riggade upp 4 st 500W bygglampor. För att få mjukare ljus till fill-light använde vi ett gammalt, vitt, paraply som lampfilter. Skådisen är sminkad (dock supersnabbt och endast med puder i ansiktet). Ljudet hade vi en extern kondensator-mic till. Dock är jag själv missnöjd med ljudet i filmen så det går jag inte in på... (Filmen är färgjusterad i postproduktion). 0 Quote
Recommended Posts