Gå till innehåll

Oliver Twist blir film igen


tomasz1985

Recommended Posts

Jag läste precis klart den underbara boken Oliver Twist och såg att den håller på att filmatiseras (den verkar ha filmatiserats bra många gånger för övrigt). Roman Polanski regisserar. Jag har så svårt att tänka mig att den kan bli bra och lik romanen. Hur ska man hitta nån struktur i denna massa av sidointriger och händelser och karaktärer. Då får man hitta vilken story man vill berätta men jag kan inte komma på många adaptations jag sett som vart bra då jag innan läst boken till filmen. Jag blir nästan alltid besviken. Jag ser iaf fram emot att få se Fagin på vita duken. Monks och Rose verkar inte ens vara med, say what?

 

Såg nu att det fanns en teaser trailer uppe.

http://www.olivertwist-lefilm.com/site.htm för den som vill se. Ser skit snyggt ut. Men franska?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att tricket är att inte följa boken, utan göra en egen tolkning i bokens anda. Jag såg Frida (Kahlo, mexiansk konstnär) efter det jag läst boken och konstaterade att det var ju helt rätt, men ändå inte siffra i närheten av boken. Man hade plockat ut ett litet stycke och tema ur boken och fokuserade på det. Det blev hur bra som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den bästa Oliver Twist-tolkningen som gjorts är David Leans version från 1948. Kolla in det makalösa svartvita fotot, man häpnar! Kolla in ljussättningen, kameravinklarna och det fantastiska skådespeleriet. En favoritscen som jag har tittat på 100-tals gånger är när den grymme Bill Sikes har mördat Nancy i sin lägenhet och man får se på hans orakade psykotiska ansikte i extrem närbild. Robert Newton är så övertygande i sin roll som Sikes att man får kalla kårar. Man har lyckats återskapa Londons ruggiga 1800-talskvarter på pricken! En makalös film i många bemärkelser! Det blir svårt att överträffa just den versionen men jag hoppas han lyckas bra eftersom jag älskar boken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...