Gå till innehåll

En remake?


horror_jason

Recommended Posts

[citat=Nizze]JAg vet inte om det är helt okej att sno ider heller, kurosawa stämde ju Sergio Leone för att Leones "för en handfull dollar mer" var för lik en av kurosawas filmer.[/citat]

 

Frågan är om det ändå inte är värt det om jag inte missuppfattat hur en stämning går till. Leone kommer ju för alltid att tjäna pengar på sin film, medan Kurosawa får en mille eller nåt om stämningen går såsom han vill. Förusättningsvis blir det väl inte så att man måste skrota filmen.

 

Förresten, på tal om stämningar. JD Salinger, författaren till den där generationsromanen Räddaren i nöden (The Catcher in the Rye) lär i sitt kontrakt ha förbjudit en filmatisering av boken. Undrar vad det värsta som kan hända är om man valde att spela in den ändå... Och har någon läst Leif Panduros Skit i traditionerna, det är närapå en kopia av Räddaren i nöden, även om den helt klart står på sina egna ben.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=horror_jason]från början så e den gjord i USA.[/citat]

 

Groundhog day (Måndag hela veckan) heter den amerikanska filmen. Nu vet inte jag hur lik Naken är, för den har jag inte sett. Men generellt sett så borde det stå dig fritt att stjäla grundkoncept.

 

Exempelvis så kan du skriva ett manus om hur människan och maskiner börjar kriga i framtiden. Någon skickas tillbaka i tiden för att rädda den ofödda frälsaren från att dödas. Många skulle kanske gnälla på dig men rent juridiskt borde det inte vara några problem. Om du däremot kallar frälsaren för John Connor, hans mamma för Sarah och skriver in en robot som bryter på österrikiska, ja, då kan du ha problem. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...