o_stenborg Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Har ar ett manus som jag med ett par ungdomar skrivit. Vi ska ev. spela in det i sommar. Beratta gjarna vad ni tycker. Som vanligt ar hansynslos kritik valkommen.preview.zip 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Karaktärerna var vekligen inte trovärdiga. Ett par trasiga white-trash ungdomar i moppemuscheåldern som pratar om det "finansielle läget är rätt ostabilt". Jag connectar då inte i alla fall. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jag klarar inte av alla felstavningar och bristen på Å, Ä och Ö. Låt någon korrekturläsa. Sen är det inte på långa vägar rätt formerat, inte för att jag är något proffs men.. Ja du förstår nog. Kolla in voodoofilms filmskola, där står det hur du ska formatera ditt manus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Jag tappade intresset ganska tidigt i manuset. Jag fann ingen riktig historia, mest massa prat. Om någon skulle säga att det är en scen ur Woody Allen skulle jag nästa tro på det. Jag förslår också en titt på filmskolan här på voodoofilm. Frågor att ställa är; Vem/vilka är protagonisten? Vem är antagonisten? Vad är konflikten? Var är första vändpunkten? Var är andra vändpunkten? Vad är upplösngen? Hur är presentationen? Vilka är karaktärerna? Om karaktärerna byter repliker, förändras berättelsen då? Om inte, då är karaktärerna för svaga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hela manuset var språkmässigt dåligt skrivet. Värst var nog: EXT. TYP GÖTGATAN - NATT "TYP"?? :) För att då se till historien. Allting före Aspiranten dyker upp fyller ingen funktion. Det hör till en annan historia, och det får läsaren att tro att vad allt kommer att handla om är hur och om de kommer att ta sig dit de vill. När Aspiranten dyker upp blir det en helt annan historia. Ingen av karaktärerna var trovärdiga. Manuset försöker vara överdrivet, men det måste göras med måtta och även överdrivna karaktärer måste kännas trovärdiga eller åtminstone möjliga. Antingen borde filmen handla om att ta sig från staden ELLER om Aspirantens jakt på automattjuvarna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts