Jump to content

Ställa in vitbalansen?

Lukas

Recommended Posts

Jag tänkte bara kolla här på forumet om jag fått allt rätt för mig när det gäller att ställa in vitbalansen manuellt.

Det är alltså så att man håller nått vit framför kameran och håller inne sin vitbalansknapp vid varje ny tagning och då ska färgerna bli samma genom hela filmen, även om det är olika ljussättning (ex, solljus, lysrör, halogen m.m.) vid de olika tagningarna?

Har jag förstått detta rätt?

man ska inte ändra vitbelanser i varje tagning. där får man använda sitt konstnärliga öga och se om färgerna stämmer. oftast beföver man inte byta vitbalans om man filmar i samma rum med samma ljussättning. men om färgerna ser fula ut så får man ju balansera igen. risken är om man gör det mellan varje tagning så ser det ut som att det är olika dagar, rum och allt ser helknäppt ut.

/bleckert

jag använder oftast presetsen. det får kameran att reagera ungefär som film, vilket jag är mer van vid. om det är lite gult ljus i ett rum jämfört med exakt tungsten-balans tycker jag att det ska bli lite gult, och om det är solnegång ska det vara lite rödlila jämfört med vanlig daylightbalans och inte helt neutralt.

dock använder jag den manuella balansen ibland i väldigt blandat ljus eller när det är lysrör, vilka ser vita ut för ögat men uppfattas som gröna av kameran.

/mattias

Är inte riktigt säker på att jag hänger med nu killar. Jag brukar när jag filmar få helt olika färger inomhus och utomhus, då blir det väldigt fult i klippningen när färgen ändras så mycket. När ska jag då vitbalansera för att det ska bli samma färger?