Gå till innehåll

Kromfilter till Photoshop?


Recommended Posts

Det finns en guide till hur man chromar grejer i photoshop på följande hemsida:

 

http://webdesignskolan.se/

 

Klicka på photoshopskolan eller vad det står och bläddra ner en bit, så ska där finnas någon övning som heter chroma detaljer eller nåt sånt. Grym hemsida rent allmänt tycker jag, kan man gå in och hämta mycket inspiration!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Djungelsmurfen]Någon som vet om det finns något gratis filter till photoshop som gör att det ser ut som kromat (ex. elakingen i Terminator 2) eller har något annat enklare förslag på hur man kan få skådespelarna att se ut som metallgubbar utan att använda 3D?[/citat]

 

Den effekten kommer du att ha extremt svårt att uppnå i photoshop speciellt med ett filter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, någorlunda hyggligt resultat är inte så knepigt så länge man vet vad man gör, men det gäller förstås att man har haft skådisarna framför en green-screen alternativt så får man slita en del med att maska loss skådisen från bakgrunden. Det viktigaste steget är att lägga en kurva rätt (vilket beskrivs i länken ovan bättre än att jag skall försöka återge det här med ord). Dessutom kan man pilla en hel del med detaljer i färg, kontrast, detaljrikedom samt faktiskt filtret Chrome som man gott kan blanda in. Dessutom skall förstås tilläggas att tajta kläder är att föredra.

 

Visst, T2 blir det ju inte, men men...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar! jag provade att göra det i Paint shop pro med ett hyfsat resultat tidigare, men det var bara en demo man kunde prova i 30 dagar så då tänkte jag att man borde kunna göra det i photoshop också

 

var de ingen som hade nått tips på ett snabbare sätt att göra en liknande effekt? skulle ju ta lite tid om man ska göra en liten filmsekvens på de där sätte, men de är väl smällar man får ta

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet gäller ju att applicera effekten på skådisarna men inte bakgrunden, eller hur? Därav behovet av green-screen eller ett evighetsjobb med att skapa en mask för varje enskild bildruta. Det senare alternativet skulle jag ge upp direkt, och ja, jag har testat att göra det.

 

Ibland finns det inga genvägar...

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

får väl testa med green screen å se hur de blir!

än så länge är ju den terminatorinspirerade filmen bara en idé som jag och en kompis fick, men om jag lyckas få till de effekter som skulle kunna behövas i den så kommer vi nog att påbörja inspelningen av den också!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...