Gå till innehåll

Komprimera för bäst kvalité för visning på tv?


Rydén

Recommended Posts

Hur skall jag komprimera filmen om jag vill ha bästa kvalité när man kollar på DVD på tv?

 

Jag körde ut en dvd som flyter jätte fint på vissa datorskärmar, på andra blir det hackigt och på tv blir det fruktansvärt.. Vilket format är lämpat för tv?

Länk till kommentar
Share on other sites

finns flera möjliga fel.

1. din brännare bränner bara för datavisning (uppdatera)

2. projektet är fel. fel fieldsordning

3. fel inställningar i brännprogrammet

 

läs runt på forumet, så får du säkert hjälp.

 

lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi renderade ut filmen som antingen mpeg 2 eller 4 kanske finns flera sådanna? (kommer inte riktigt ihåg)

 

 

Sedan sa min lärare att han trodde vi tagit fel och skulle istället använda oss av 2an eller 4an beroende på vilken det var vi inte hade använt :P Om du förstår vad jag menar?..

 

Kan det vara någon av dessa två som är bättre lämpad för att se på tv?

 

Jag kanske bara är ute och cyklar nu, men jag försöker ialafall förklara problemet utifrån vad jag kommer ihåg, det kan vara viktigt att veta tills nästa gång. Och vi fick aldrig någon lösning på detta eftersom mitt projekt tragiskt nog blev oanvändbart efter HD krach... =/

 

Någon snäll som skulle vilja göra någon form utav lista på samtliga mpeg filer samt deras användbarhet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt för TV måste vara i PAL för att funka. "Digital PAL" brukar oftast vara i D1 upplösning 720*576 (med rektangulära pixlar). Normalt förutsätts materialet ha "Lower Fields First" om inget annat anges. DVD-video använder mpeg2 för videomaterialet och lite olika format för ljudet (mp2, vanlig 16bit PCM, AC3...). Mpeg-4 funkar överhuvudtaget inte.

 

Vad är det då som kan orsakat att bilden blir dålig? Det beror lite på vad det är som ser illa ut.

 

Om bilden i sig ser bra ut men uppdateringen är hackig är det troligt att det är problem med att läsa allt från skivan i tid. Det beror då antingen på att skivan är kass (= noname_cheap_dvd.com) eller att materialet är kodat över tillåten gräns för DVD-standarden. Programmet som du multiplexade materialet i ska varna om det toppar över den tillåtna gränsen på 9.8Mbit. Tänk på att om ljudet är en "vanlig ljudfil" (wav eller liknande) så tar den väldigt mycket av den tillgängliga bandbredden (ca 1.5Mbit). Det gör att bilden inte bör överstiga 8Mbit för att vara på den säkra sidan.

 

Om bilden strobbar hemskt så är det ett tecken på fel fältordning. det gör att varannan field gör en rörelse framåt och varannan gör en bakåt (så att säga). Allt som rör sig kommer att rycka väldigt mycket.

 

Om bilden (även stillbild) ser illa ut så kan det vara skräpskivan som spökar igen, det kan vara för låg kodningsgrad eller så är vissa av spelarna du spelat på "dåliga".

 

Om du inte vet vad multiplexning är så kanske du inte ens gjort en DVD-video skiva utan bara en DVD-data med en videofilm på. Innehållet på en DVD-video skiva ser ut ungefär så här:

skiva/

skiva/VIDEO_TS/

skiva/VIDEO_TS/VTS_01...

.... massor med roliga filer som är numrerade och har ändelserna bup, vob, och liknande.

 

Tips på "säkraste skivorna är att köpa Maxell, Verbatim eller annat "stort märke" och att då välja DVD-R inte +R. 99.9% av alla spelare klarar +R men varför chansa om man inte behöver. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...