Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är lite dödsstraff att ha dynamiska mikar att bomma med. Köp hellre en kass konding. Svårt att få tag på en hyfsad för 1000 spänn iofs. Men köp ingen dynamisk !!!

Posted

Jaså? jag har hört att sm58 ska vara grymma, vi har såna på spelastället jag jobbar på ibland.. men jag trodde bara dom dög till livespelningar. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Posted

Sm58 är grymma, världens mest sålda sångmik för livebruk faktiskt. Och det fungerar ju i livesamanhang när miken får synas, för dynamiska mikar måste man typ äta upp för att få rätt och bra ljud. Max 10cm från ljudkällan typ, dvs till film är dynamiska mikar ingevidare.

Posted

Håller mä Luzer, en 58:a är en av dom bästa vänner man kan ha på scen för att den både är väldigt okänslig för feedback & låter under förutsättningarna förbannat bra, men har man en 58 mer än 10cm från ljudkällan så hörs det knappt nåt alls, & inte mycket längre till så hörs det absolut (nästan) inget alls.

Därav feedbackokänsligheten.

Den konding jag haft mest nytta av på budgetnivå är utan kvekan Röde NT-3. Har en AKG C-1000 åsså, men den är betydligt mycket känsligare för avstånd så den rekomenderar jag inte.

Vet att den inte går loss på 1000-lappen, förmodligen närmare 2-3, men det är den billigaste kondingmick du kan hitta för dom förutsättningarna & låter i stora hela väldigt schysst!

Posted

Tjena!

Kolla in Rödes Videomick.

Har inte testat just den men Röde har hyfsade mickar till bra priser.

Har en rätt seriös elastisk upphängning.

Finns bl.a. hos Jam.se - mikrofoner. 995 kr.

Tyckte jag såg den i "Rallarsving" med Musse och Andreas, men det var antagligen en mkt bättre Sennheiser.