Jump to content

vad behövs i slutet

kemikal

Recommended Posts

hej hej!

Är nu här och helt ny på detta här med att filma!

Tänkte köpa en billigare DV kamera (någon av dessa)

CANON MVX300

PANASONIC NV-GS75E-S

båda ligger prexis vid 6000 kr sträcket

(vilken skulle ni rekomendera?)

Jag har en riktigt bra dator hemma (används som studio vid musikinspelning) och har testat att redigera lite video i den (inspelat material från en kompis) och det verkade flyta på bra, så datorn är nog inget problem i alla fall!

men det jag undrar över är att vad behöver man i slutet, säg att jag filmar med kameran, redigererar i min dator, och sen ska exporera det färdiga klippta?

Det jag är lite intresserad av är att kunna tex göra enklare musikvideor?

(är ju musiker och jobbar med många mindre band) och "lokalreklam"-reklam videor (som tex visas på fyran!? ofta jävligt dåligt manus och kass kvalite) Jobbar med reklam och har lite kontakter och fått lite frågor om sådana saker!?

Håller det hela kedjan om jag importerar från kameran, redigerar i datorn, och sen sparar det och bränner på DVD så att de sen kan visa det på TV?

om det nu motförmodan skulle bli så bra ;)

Ska det sen läggas i något annat format och annat medium osv ?

det som jag inte har någon koll på alls ?

japp, lutar faktiskt mot den själv, men har förstått att 3ccd kameror är mer känsliga mot att filma i mörka förhållanden, och tror att det kommer blir rätt mörkt på ställen där jag vill filma (man får helt enkelt jobba mycket med ljussättning) men ibland kanske man inte har tillgång till lampor osv

aja går nog och köper den på onoff idag, och så testar jag den under helgen och är jag inte nöjd så byter jag in mot den andre på måndag

Det är chipstorleken som främst avgör förmågan i att filma i lite ljus. Kompakta 3CCD är därför ofta mycket dåliga att filma med i lite ljus.

Själv blev jag ändå överraskad hur bra min Sony PDX10 är i dunkla miljöer och gatljus. Inte direkt som en PD150, men klart bättre än mina små 1CCD-kameror (PC100, TRV50).

okej, nu är jag en stolt ägare av en Panasonic sen 20 minuter :)

ska filma en spelning nu till helgen, några tips om instälningar i kameran ?

andra saker man bör tänka på ? för ett bra resultat?

Det känns ju lite som att ljussättning inte funkar, för ett band vill ju inte köra sin livekonsär med en massa bygglampor som lyser upp hela lokalen :) heheh

aja får lägga mig med manualen ikväll och bli proffs på kameran

nån som har några svar ang min urpsrungsfråga, om man vill att det kan sen klipper ihop ska vara bra nog (i kvalite i alla fall) för att kunna visas på tv, är det något specielt man bör tänka på i form av instälningar på kameran, vid överföring till datorn och sist vid export från datorn?

[citat=kemikal]nån som har några svar ang min urpsrungsfråga, om man vill att det kan sen klipper ihop ska vara bra nog (i kvalite i alla fall) för att kunna visas på tv, är det något specielt man bör tänka på i form av instälningar på kameran, vid överföring till datorn och sist vid export från datorn?[/citat]

- Ställ in kameran efter dom förhållanden som råder där du filmar. Det finns ingen "one setting fits all" lösning. Det skulle vara att ha allt på Auto men hur snyggt är det när den automatiska vitbalansen börjar "leva" mitt i ett klipp?

- Överför kamera > dator och dator > kamera med firewire

- Exportera till DV inte till DVD

- Viktigast av allt: Hör med TV-bolaget hur dom vill ha det. Dom har svaren på alla dina frågor och är ofta väldigt noga. Tex vill dom att materialet börjar på en viss exakt tidskod, färgerna skall vara korrekta, dvs broadcast colors/broadcast safe.

/Roger

Det du absolut måste göra i slutet är att exportera bilden tillbaka till dv-bandet för jag är ganska säker att de inte tar emot dvd-skivor eftersom det innebär en komprimering och därmed en kvalitetsförlust.

Jag hoppas därför att du har dv-in på din kamera för annars är det kört på den fronten.

hmm fasiken, det var inte dv-in på kameran, jag valde bort det eftersom den funktionen la till några tusenlappar på kameran, (om jag köpt en i samma prisklass som min kamera med dv in så hade däremot det fattats andra funktioner som kvalite och 3 ccd osv), men jag tror att jag kan låna en dv kamera med dv-in när väl allt är klart!

i vilken kvalite skall man sen exportera det färdigt klipta?

när man ska ha tillbaks det till kameran sen?

det jag får nu är grymt stora filer i AVI format (när jag spelar in till datorn), antar att premiere skall spara det i samma format sen när man exporterar? och att man sen skickar tillbaks detta till kameran?

Kan man inte bränna den filen som premiere exporterar ut på en DVD skiva ? altå man bränner inte en "dvd-fiilm skiva" utan man bränner den filen som exporteras ut på en "data-dvd skiva" ?

Det här med att kameror med DV-in är dyrare beror väl på någon rättslig fråga, att den hamnar i en annan skatteklass eller nåt sånt om den har DV-in. Har för mig att åtminstone på vissa kameror skall man kunna "öppna" dv-in porten i efterhand genom nån liten dosa eller nåt. Denna dosan ligger väl iofs runt tusenlappen så rent ekonomiskt gör det nog ingen skillnad.. (Rätta mig om jag har fel här, men jag har för mig att jag läst något om detta.)

Till ditt band skall du exportera i formatet DV-avi för att slippa kvalitetsförlust. Du borde väl kunna bränna DV-avi formatet på en dvdskiva också, lite okonventionellt kanske men det borde väl gå. Du kommer ju dock begränsas av utrymmet på skivan och inte kunna lägga mer än ett par minuter film där i det formatet.