Gå till innehåll

Hur får man en svart skugga runt en film?


frehåk

Recommended Posts

Kan inte förklara det bättre. Man ser det tex på gamla raspiga filmer. Då är det ofta en mörk skugga "runt" filmen. Den kan vara lite ojämn och fladdrande. Man kan också se det i filmer då man vill ha en lite "tätare" filmkänsla!

Men hur gör man? Jag har inte hittat en effekt i premiere pro där man kan göra detta men jag kan ju ha missat det. Eller ska man rita något i tex photoshop och lägga det som en ram runt filmklippet eller måste man göra det i tex after effects???

Jag är säker på att det är någon där ute som sitter och trycker på svaret!

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känner inte riktigt igen det du beskriver men det finns en effekt i Premiere som heter Edge Feather, den gör vad det låter som du beskriver. Det blir liksom en svart kant runt filmen. Däremot fladrar den inte alls ut den är helt stilla men det kanske du själv kan animera på något kul sätt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör en semitransparent mask i ett bildprogram, spara som .png eller gif för att behålla transparansen, lägg in den över ditt material i redigeringsprogrammet.

 

kolla först vad du har för funktioner i ditt redigerings program, man brukar kunna skapa masker även i dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste ju mena den kant som syns runt bilden då varje ruta egentligen är mindre än den bild som projektorn visar. Där ser man alltså en bit av dom svarta fälten som omger varje ruta på filmen. Nu pratar vi alltså om celluloidfilm. Och i det här läget tänker man väl närmast på gamla Chaplin-filmer och liknande. Då måste det väl bli så att du på nåt sätt gör en ram runt bilden och sedan försöker få den lite rörlig. Precis som andra har beskrivit det hela. Sedan kan det väl bli bra att lägga till lite rispor, dammtussar och annat skräp som flimrar förbi. I det läget bör du ha en filmsnutt som verkligen ser gammal ut. Själv använder jag Pinnacle Studio 9, och jag är helt övertygad om att jag själv skulle kunna fixa detta i det programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror jag är med på vilken effekt du vill ha. brukar lägga det över vissa filmklipp själv för att få mer djup och kontrast i dem. Exportera en frame från filmen / klippet du vill lägga det på. Öppna den i photoshop > skapa ett nytt lager > rita så mycket svart skugga i kanterna som du vill ha. Sedan öppnar du psd filen i Premiere och se till att du inte importerar hela bilden utan bara översta lagret som du ritat skuggan på. Sedan är det bara att lägga skugglagret över filmen i en ny filmkanal. Du behöver inte keya eller screena in det alls. Mkt nöje

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...