darko Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 brukar det vara några skillnader? om vi säger att jag har ett manus...där jag inte bestämt mig om större delen av handlingen kommer att utspela sig på dagen ller på natten ( i utomhusmiljöer) blir det ekonomiskt billigare att filma på dagen? är det oftast krångligare på natten? och nu vill jag ha svar från folk som har haft lite erfaranht från hur det brukar vara i mer "professionella" sammanhang 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Tyvärr är jag bara en glad amatör men filmar du på dagen så behöver du inte ha någon artificiell ljussättning och då blir det ju "billigare" och enklare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darko Posted May 15, 2005 Author Share Posted May 15, 2005 [citat=EzekielMartyr]Tyvärr är jag bara en glad amatör men filmar du på dagen så behöver du inte ha någon artificiell ljussättning och då blir det ju "billigare" och enklare.[/citat] men annars då? om vi säger att jag har ett manus... men jag har inte bestämt mig för om jag tycker att hela filmen ska utspela sig på natten.. ller om hela filmen ska utspela sig på dagen... är det något annat som påverkar inspelningen? utöver ljussätningen. är dagens filmkameror (35mm, 16mm, dv osv) så pass ljuskänsliga att man med hjälp av steadicam kan följa efter en människa på gatan... där typ den enda belsyningen som finns är den från exempelvis en lyktstolpe? alltså om vi säger att DU är ute och promenerar på natten. hur pass ljuslänslig är en kamera i jämförelse med ditt öga? återger kameran, det du ser med ditt öga, mycket mycket sämre och mörkare? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 15, 2005 Share Posted May 15, 2005 Alltså, ögat är väl miljoner gånger ljuskänsligare nästan än en kamera. Ögat släpper ju in minsta lilla gnutta av ljus som kan finnas, medan kamerans sensorplatta, eller filmen (har aldrig använt filmkamera) behöver en viss mängd ljus för att det ska synas något överhuvudtaget. Så kameran reagerar inte alls lika känsligt på ljus som ögat. Visst kan du filma med endast en gatlykta som ljus - om du inte har en jättedålig kamera. Jag filmade en scen till min första film, där två karaktärer går efter en väg med kallställda nedsläckta hus och enda ljuset som finns är höga lyktstolpar, och det syntes på kameran. Men jag brukar alltid kolla vilken ljussättning som behövs på platsen innan jag går dit och filmar med hela teamet, annars blir det tjorv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 att köra utan tilllsatt ljus är väldigt riskfullt så det är svårt att ställa in kameran så det ser bra samt att det är svårt att kontrollera stämmningen i bilden. det du kan göra är att du lättar upp den befintlig belysning genom att rikta egna lampor i den riktningen som gautljuset faller. om du ska gå långt så måste man ju vara medveten om skuggor. om det är en riktigt seriös film så kan det varlika dyrt med ljusutrustning till en inspelning på dagen som på natten. om man ska ha filtersegel för solen och lättningsljus med mera! rent generellt tror jag inte man kan säga ett det ena är billigare änn det andra men det är ju betydligt smidigare att filma på dagen för teamet! dessutom går det (om man har en kamera av rang och lite finurlighet) att ställa ner bländaren, ljussätta med blåfilter och skärma av solljus så att det ser ut att vara natt även om man filmar på dagen! hoppas att det har varit till någonhjälp! /bleckert 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts