Jump to content

Ljud effekter - bandspelare?

tomgrejs

Recommended Posts

Någon som vet om det går att få så musiken man spelar låter som den kommer ifrån en bandspelare i en lokal? har spelat in en sekvens, utan att bandeplaren var på. och nu vill jag ha ljud, så jag har lagt in en mp3 låt i redigerings programmet och vill ha lite ljudeffekter på den på nått vis.,

jag kör med vegas5. vet någon ifall det går eller vart man kan hitta ljudplugin till nått liknande?

Jag hade skurit bas väldigt hårt och dragit upp vissa frekvenser i mid ganska kraftigt, kanske även dragit upp hårt vasst högre upp för att få kännslan av att det inte är rakt för fem öre :) Sedan kommer den svåra biten och det är att klanga hela kalaset rätt så att det känns som om ljudet är i lokalen, där beror det helt på hur lokalen ser ut. Men prova några förinställda program som brukar finnas i dom flesta reverb.

Frågan är, vad är det för lokal? Vad är det för bandspelare? Hur många finns i lokalen? Hur stor är lokalen? Hur är kvaliten på bandaren?

Jag testade just att göra en bergsprängare av hygglig kvalitet i ett väldigt sparsamt möblerat vardagsrum med max nån enstaka person närvarande.

Högpassfilter på basen, sänka mid/högmid beroende på avstånd, & ett enkelt room-reverb med karaktär efter rummet.

Vill du ha ett mer trasigt sound så kommer en massa nya variabler, men det här är en bra början :-)

Inte svårt, men lyssna noga, välj ett bra reverb, & lita på öronen :-)

de tär ett rum på 25 kvadrat. rätt så mycket på väggarna. fönster runt halva rummet. 5dem personer rummet. ganska mycket tyg. en vanlig liten bandepalre med ganska dålig kvalité.

men jag ska testa lite av tipsen.. hittar nog på nått tillslut..