tomgrejs Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Någon som vet om det går att få så musiken man spelar låter som den kommer ifrån en bandspelare i en lokal? har spelat in en sekvens, utan att bandeplaren var på. och nu vill jag ha ljud, så jag har lagt in en mp3 låt i redigerings programmet och vill ha lite ljudeffekter på den på nått vis., jag kör med vegas5. vet någon ifall det går eller vart man kan hitta ljudplugin till nått liknande? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 ja nånstans måste ju alla sånna här ljud finnas samlade.. behöver också lite sånt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Du får EQ:a lite och sedan mixa in låten rätt i ljudbilden så låter det som en bandspelare, tror jag. Prova dig fram i Eq:n så ser du vad som låter bäst. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jag hade skurit bas väldigt hårt och dragit upp vissa frekvenser i mid ganska kraftigt, kanske även dragit upp hårt vasst högre upp för att få kännslan av att det inte är rakt för fem öre :) Sedan kommer den svåra biten och det är att klanga hela kalaset rätt så att det känns som om ljudet är i lokalen, där beror det helt på hur lokalen ser ut. Men prova några förinställda program som brukar finnas i dom flesta reverb. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 Frågan är, vad är det för lokal? Vad är det för bandspelare? Hur många finns i lokalen? Hur stor är lokalen? Hur är kvaliten på bandaren? Jag testade just att göra en bergsprängare av hygglig kvalitet i ett väldigt sparsamt möblerat vardagsrum med max nån enstaka person närvarande. Högpassfilter på basen, sänka mid/högmid beroende på avstånd, & ett enkelt room-reverb med karaktär efter rummet. Vill du ha ett mer trasigt sound så kommer en massa nya variabler, men det här är en bra början :-) Inte svårt, men lyssna noga, välj ett bra reverb, & lita på öronen :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 de tär ett rum på 25 kvadrat. rätt så mycket på väggarna. fönster runt halva rummet. 5dem personer rummet. ganska mycket tyg. en vanlig liten bandepalre med ganska dålig kvalité. men jag ska testa lite av tipsen.. hittar nog på nått tillslut.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 gå tillbaka till rummet och använd bandaren där, försök sen efterlikna ljudet syntetiskt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted May 11, 2005 Author Share Posted May 11, 2005 ja... wääuu, att jag inte tänkt på det. det ska jag göra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts