Gå till innehåll

tanka över film till datorn


chi

Recommended Posts

HEJ!

Har ställt frågan i ett annat forum och fick en del svar. Man snackar om att man "bör"? använda en bandare när man för över film till datorn. Vad menas med en bandare, alltså vad för slags bandare är det som menas? Finns det speciella bandare för detta ändamål?

 

Jag har en Panasonic DVX 100 kamera och tankar över film från den till datorn och har nu börjat förstå att det kanske sliter för mycket på kameran att använda kameran till detta- vad finns det för alternativ??

Jag jobbar inte professionellt med film, så detta med pengar är ett problem.

 

TIPS mottages gärna!

:-)

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge]Att köpa ett DV-däck är dyrt så det alternativet går bort rent budgetmässigt om jag förstod dig rätt. Här är en sådan iaf: http://www.lrtv.se/sonydsr25.htm

 

Alternativet är att köpa en billigare DV-kamera för att föra över filmen från DV till datorn, tex denna: http://www.scandinavianphoto.se/?33507

 

/Roger[/citat]

 

HEJ!

Aha, är det det som menas med "bandare"? Ser dyr ut :-(

 

Ang. billigare dvkamera så sålde jag bort min lilla Panasonic iom att jag köpte

en större och dyrare. Fundering: om jag nu köper en mindre, billigare dvkamera som bara ska användas vid överföring så försämras inte kvalitén på filmen då vid överföring eller spelar det ingen roll?

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Den behöver inte vara liten för att du ska kunna föra över film mellan kamera och dator ;)

 

Det går nog fint med den du har nu oxå, vad är det för kamera förresten?[/citat]

 

HEJ!

Jag tror kanske att jag uttryckt mig litet luddigt. Kameran jag har är

Panasonic DVX100- 3 CCD- semiprof. kamera

 

ftp://ftp.panasonic.com/pub/Panasonic/Drivers/PBTS/brochures/B_AG-DVX100.pdf

 

och den är nog inte gjord för att användas för att tanka över film till datorn.

Man kanske sliter ut den i onödan när man använder den även som "uppspelare".

Självklart går det att tanka över filmen från kameran till burken, det är ju det jag gjort i några år nu, så det var inte det som var min fråga. Frågan handlade om om man sliter ut sin kamera när man använder den till att tanka över - jag råklipper när jag för över och då är det ju en massa spolande fram o tillbaks i kameran och det kanske sliter på min dyra kamera?

 

Och självklart behöver inte kameran vara liten för att tanka över film till datorn, men jag behöver ju ingen proffskamera för att göra detta, det räcker ju med dv out. Jag ska ju inte använda den vid filmning.

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Så frågan är alltså om det är värt pengarna att investera i en budgetkamera som bara används för överföring?

 

Det finns väl inget definitivt svar men hade jag varit i besittning av en DVX100 så hade jag definitivt funderat på det. Antingen nån billig lågbudgetkamera eller kanske någon begagnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Så frågan är alltså om det är värt pengarna att investera i en budgetkamera som bara används för överföring?

 

Det finns väl inget definitivt svar men hade jag varit i besittning av en DVX100 så hade jag definitivt funderat på det. Antingen nån billig lågbudgetkamera eller kanske någon begagnad.[/citat]

 

HEJ!

Det är det jag börjat förstå NU att jag borde göra och kommer också att göra.

Synd att jag sålde min lilla Panasonic iom att jag köpte den stora.

 

/chris

Länk till kommentar
Share on other sites

Har samma kamera som du och jag tankar från den utan problem så det står härliga till. Dock gör jag inte det i små snuttar utan tankar hela filmen på ett svep. Det behövs visserligen mera plats på hårddisken, men det sliter inte kameran lika mycket. En billig kamera har sämre elektronik och läshuvuden. Det är inte alls säkert att kvaliten blir samma om man tankar med en sådan. Har inte testat, men vill inte göra det heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...