Jump to content

Skärpedjup på XM2?

paracelsus

Recommended Posts

Har försökt få till någon slags begränsat skärpedjup på XM2:an, men hur jag än ställer in f-tal, slutartid och allt vad man kan ställa in, så hamnar alltid fokus i hela bilden. Enligt vissa källor är detta ett allmänt problem med videokameror pga optiken och storleken på CCD:erna.

Någon som har lyckats, eller vet med bestämdhet att det går eller inte?

Om det nu inte går att ställa in undrar man ju varför det finns en fokusring över huvud taget?

Ja, att zooma är nog att föredra, lite bättre är det, men ju mer man zoomar desto mer förvrängd blir bilden, då man kommer ifrån den sk "normalen" Brukar vara lite olika var normalen sitter då CCDerna är olika stora i olika kameror. Men normalen är den bränvidd som ser normalt ut, man får in exakt det man filmar, om ni förstog vad jag mena. Större CCDer är ändå att föredra om ekonomin tillåter. Själv tycker jag det går före 3 CCD.

Då jag filmar tänker jag på 1: Zommar så mycket som möjligt.

2: Så stor bländaröppning som möjligt.

3: Försök få ett långt avstånd mellan

objekt och bakgrund.

Då jag fotograferar med min XM2 a är det mycket enklare då lägger

jag på oskärpa med fotochop. Gå gärna

in och titta på mina bilder på min hemsida

Den heter http://www.lycklig.se

[citat=Passman]Jag äger själv en XM2a och har fått kort skärpedjup genom att zooma in lite och filma med litet f-tal (1.6). Finns en bra artikel om det här: http://www.de-interlaced.net/articles/film/shutterspeed/shutterspeed.shtml[/citat]

Som det står i artikeln handlar det om att i varje läge maximera bländaröppningen. Köp några ND-filter i närmsta fotoaffär för att styra ljusinsläppet med dem istället för med bländaren.